رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بر نقش کاهش جمعیت کیفری زندانها در اجرا، نظارت و تاثیر برنامه های اصلاحی و تربیتی زندانیان و تسهیل اشتغال زندانیان به عنوان عالیترین سطح اصلاح و باز اجتماعی کردن فرد بزهکار تاکید کرد.
کد خبر: ۹۸۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹ 04 August 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در نخستین جلسه کمیته ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری استان در سال 1400 که با حضور ویدیو کنفرانسی روسا و دادستانهای حوزه های قضایی برگزار شد بااشاره به  اهمیت مقوله زندان و زندانی بعنوان یکی از مهمترین مباحث جامعه و جدی ترین موضوعات دستگاه قضایی گفت : روسای سابق و جدید قوه قضائیه نگاه ویژه و خاصی به این مبحث داشته و دارند و ریاست جدید قوه قضائیه با حضور خود در جمع زندانیان در ابتدای روزهای تصدی این مسئولیت، سیاست دستگاه قضایی را در توجه ویژه به امور زندانیان برای بدنه دستگاه قضایی معین کردند.

عتباتی در ادامه با تاکید بر بازدید مستمر از  زندانها گفت: روسا و دادستانهای حوزه های قضایی استان با حضور مستمر و هدفمند در زندان و دیدار چهره به چهره با زندانیان با اطلاع از مشکلات آنان اقدام موثرتری برای کاهش جمعیت کیفری زندانها انجام می دهند.

 

رئیس شورای قضایی استان با اشاره به تبعات منفی حبس تاکید کرد: قاضی در زمان صدور حکم باید با در نظر گرفتن خانواده زندانی، شرایط و عوامل خاص ارتکاب بزه ، شدت و اهمیت جرم ارتکابی و ادله و مدارک موجود در پرونده تصمیم بگیرد، خصوصاً در مورد قرارهای تامین کیفری باید بسیار دقت کرد تا از بازداشت بی مورد  افراد خودداری شود.

عتباتی افزود: اگر شخص بزهکار مستحق استفاده از ارفاقات قانونی هست، از این ابزار قانونی به منظور ممانعت از مجازات حبس در مورد وی استفاده شود، واستفاده قضات از اهرم های قانونی همچون تعویق صدور حکم، تعلیق تعقیب، ترک تعقیب در امر کاهش جمعیت کیفری زندانها بسیار موثر خواهد بود.

 

وی افزود: کاهش جمعیت کیفری زندانها در اجرا، نظارت و تاثیر برنامه های اصلاحی و تربیتی زندانیان بسیار موثر است چرا که نظارت بر این برنامه ها زیاد خواهد شد.

عتباتی ادامه داد: البته استفاده از ارفاقات قانونی و کمک به زندانی شامل افرادی که امنیت و آرامش مردم و جامعه را برهم می زنند نمی شود و دستگاه قضایی با این افراد مماشاتی نخواهد داشت .

 

رئیس کل دادگستری استان در ادامه از مسئولین دستگاه قضایی و زندانهای استان خواست  با تعامل با واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی برای اشتغال زندانیان تلاش کنند  ، چرا که اشتغال زندانی عالیترین سطح اصلاح و باز اجتماعی کردن فرد بزهکار است .

مقام ارشد قضایی استان دربخش دیگری ،از تشکیل کمیته فرعی کمیسیون عفو در شهرستانها برای پیشبرد بهتر و سریع تر امور و تشکیل کارگروه پیگیری امور زندانیان برای بررسی آمار و اطلاعات زندانیان وامکان اتخاذ تدابیر سازنده تر برای مدد جویان خبر داد.

 

در ادامه جلسه مجیدی دادستان مرکز استان گفت: سیاستهای دستگاه قضایی استان کاهش جمعیت کیفری زندانیان و اشتغال تعداد کثیری از زندانیان است و این امر هم برای دادگستری و هم برای زندان یک تکلیف است

محمدی مدیر کل زندانهای استان نیز در این جلسه به ارائه آماری از وضعیت زندان و زندانیان پرداخت و از اشتغال 59 درصدی در زندانهای استان خبر داد و گزارشی از روند ادره زندانهای استان ارائه نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار