رشد نوعی جلبک بومی به نام "دونالیلا سالینا"، عامل اصلی تغییر رنگ آب در برخی مناطق دریاچه ارومیه است .
کد خبر: ۹۷۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴ 10 July 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی  با اشاره به  وضع اکولوژیکی دریاچه ارومیه گفت: وارد نشدن آب های شیرین به دریاچه ارومیه که کاهش شدید اکسیژن  و رسیدن به وضع اشباع شوری با ۳۵۰ گرم نمک در هر در لیتر  را در پی داشته  است و در چنین شرایط اکولوژیکی، زمینه رشدو تکثیردو گونه جلبک( دونالیلا پریدیس) و (دونالیلا سالینا)  در دریاچه فراهم می شود که گونه دوم به دلیل  شرایط بیان شده غالبیت یافته است.

جباری  اضافه کرد: این جلبک به عنوان غذای آرتمیا محسوب می شود و در جایی که رشد داشته باشد، می توان آرتمیاها را نیز مشاهده کرد.

 

وی در ادامه گفت : کاهش شدید اکسیژن، افزایش دمای آب دریاچه و شوری اشباع شده ، از  تبدیل ترکیبات آمونیوم ناشی از تجزیه مواد آلی ورودی به دریاچه،  به ذخایر نیتراتی جلوگیری می کند و در نتیجه تولیدات اولیه آن موجبات افزایش فعالیت شیمیوتروفها به جای فتوسنتز کننده ها می شود و این عمل باعث تولید بیشتر این باکتری ها در دریاچه نیز می شود

 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی کاهش شدید ارتفاع آب بالاخص در مناطق ساحلی که تابش شدید نور را نیز به دنبال دارد،  از علل دیگر این امر ذکر کرد.

جباری، سفید شدن بیش از حد آب دریاچه به علت رسوبات نمک را که باعث ایجاد پدیده گلخانه ای می شود، در بروز این پدیده موثر دانست.

وی اظهار کرد: این وضع در سال های قبل هم در دریاچه ارومیه دیده شده که با کاهش دمای آب، شروع وزش بادهای منطقه ای و کاهش شدت و زمان نور خورشید و افزایش آب های ورودی به تدریج در طی سال های آینده حذف خواهد شد.

براساس اظهارات محققان چنین تغییراتی از دریاچه های شور جهانی نظیر گریت سالت لیک آمریکا (post.۱۹۸۰) و دریاچه یوتا (Stephen,۱۹۹۰) و بحرالمیت در اردن نیز دیده شده است.

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان هم اکنون به علت بحران آب در وضعیت کم آبی قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار