عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه قطعی برق حاصل عدم برنامه‌ریزی وزارت نیرو است گفت: اگر وزارت نیرو طبق برنامه ششم پیش می‌رفت امروز با این مشکل مواجه نبودیم و شاهد این قطعی‌ها در سطح گسترده نمی‌شدیم.
کد خبر: ۹۷۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵ 09 July 2021
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه قطعی برق حاصل عدم برنامه‌ریزی وزارت نیرو است گفت: اگر وزارت نیرو طبق برنامه ششم پیش می‌رفت امروز با این مشکل مواجه نبودیم و شاهد این قطعی‌ها در سطح گسترده نمی‌شدیم.

به گزارش تابناک همدان، هادی بیگی‌نژاد در خصوص قطعی مکرر برق اظهار کرد: نیاز کشور ما در حالت واقعی و در ایام پیک ۷۵ هزار مگاوات و در حالت معمولی که بتوانیم نیاز کشور را رفع کنیم، ۶۵ هزار مگاوات است در حالی که تولید کنونی ما ۵۵ هزار مگاوات است.

وی با تاکید بر اینکه با این میزان نیاز و تولید برق، ما کمبود برق داریم خاطرنشان کرد: این در حالی است که طی سال‌های گذشته طبق مطالعاتی که وزارت نیرو انجام داده، می‌دانستند ما امسال دچار مشکل خواهیم شد، اما اقدامی انجام ندادند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر امسال گرما نبود و بارندگی هم بیشتر بود، مشکلی نداشتیم، اما کم آبی و گرما باعث شده کم کاری وزارتخانه رو شود.

وی با تاکید کرد: سال گذشته بی‌آبی نبود و گرمای زیادی احساس نکردیم و همین باعث شد مشکلات بروز نکند و هم نشان داد که وزارت نیرو برنامه‌ریزی نکرده است.

بیگی‌نژاد در خصوص تدابیر وزارت نیرو نیز عنوان کرد: امسال با خاموشی پنج ساعت در روز توزیع برق مدیریت می‌شود تا هوا خنک شود و احتمالا طرح خاموشی‌ها تا شهریورماه ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه این روز‌ها علاوه بر مشترکان خانگی کشاورزان و صنعتگران نیز دچار مشکل شده‌اند افزود: طی سال‌های قبل به این موضوع بی‌توجهی شده، زیرا در حال حاضر می‌گویند ساخت یک نیروگاه هفت سال زمان نیاز دارد، وقتی نیروگاه‌سازی هفت سال طول می‌کشد باید هفت سال پیش به فکر بودیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا برق خورشیدی و هسته‌ای نیاز کشور را برطرف می‌کند یا نه؛ گفت: برق خورشیدی به خاطر هزینه بالا و راندمان کم جوابگوی کشور ما نیست، اما هسته‌ای از لحاظ اینکه ارزش آن برابر با برق تکنوترکیبی است، کارساز است، اما توجهی نمی‌شود، چون هزینه اولیه آن بالاست.

وی در پاسخ به اینکه آیا صادرات برق موجب بروز کمبود برق شده است؟ گفت: در گذشته هزار مگاوات به عراق صادر می‌کردیم، اما اکنون صادرات برق ما صفر است و حتی از ترکمنستان و ارمنستان هم برق وارد می‌کنیم و این‌ها حاصل عدم برنامه‌ریزی مسوولان است.

بیگی‌نژاد در خصوص دخیل بودن استخراج رمزارز‌ها در کمبود برق نیز بیان کرد: از این موضوع برآوردی نداریم که چقدر دخیل است، اما بسیاری از رمزارز‌ها بدون مجوز هستند و پیش‌بینی می‌شود مصرف آن‌ها هزار مگاوات باشد.

وی تاکید کرد: اگر وزارت نیرو طبق برنامه ششم که برنامه‌ریزی کرده بود، پیش می‌رفت امروز با این مشکل مواجه نبودیم و شاهد این قطعی‌ها در سطح گسترده نمی‌شدیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تقریبا طبق برآورد صورت گرفته قرار است قطعی برق پنج ساعت در روز در سطح کشور آن هم طبق برنامه برای همه اعمال شود تا تبعیضی صورت نگیرد.

وی در پایان در خصوص اینکه باید قطعی برق برای ادارات هم به اندازه مشترکان خانگی باشد افزود: ادارات مراکز عمومی و محل خدمت به مردم است و نمی‌توان با قطع برق در رفع امور مردم تاخیر ایجاد کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار