نشست مدیر توسعه بازار بورس کالا و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران کشور به میزبانی سازمان بورس کالایی کشور در سالن جلسات اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹ 08 July 2021

اتحاد بین کشاورزان، صادر کنندگان و بورس کالا 

به گزارش تابناک رضوی، جواد فلاح، سرپرست بازار فیزیکی بورس کالای ایران در این نشست گفت: اگر قیمت مرجعی برای زعفران در بورس مشخص کنیم، میتواند مبنایی برای چانه زنی صادرکننده ما با واردکننده خارجی بر روی قیمت باشد. برای دستیابی به این هدف، به سوی شفاف کردن مشخصات ظاهری زعفران رفتیم.

وی افزود: با مشورتی که با انبارداران و زعفران کاران داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که حداقل ظاهری برای دریافت زعفران از کشاورزان و تحویل دادن محصول به کسی که از روی تابلوی بورس زعفران را خریداری میکند، مشخص شود. به این ترتیب، اگر انباری زعفرانی را تحویل دهد که با مشخصات ظاهری تعیین شده، مطابقت نداشته باشد، خریدار میتواند اعتراض خود را اعلام کند و ما در بورس باید به آن اعتراض رسیدگی کنیم.

فلاح به تسهیلات دهی به زعفران کاران به عنوان یکی دیگر از اقدامات در بورس کالا اشاره و ابراز کرد: این تسهیلات دهی به کشاورزان با استفاده از گواهی سپرده بورس کالایی انجام خواهد شد. با این تسهیلات، کشاورز در فصل برداشت، وقتی گمان کرد که قیمت زعفران از قیمت منطقی اش پایینتر است، میتواند محصول خود را حفظ کند و در زمان مازاد عرضه، زعفرانش را نفروشد تا از افت قیمت تا حدی جلوگیری کند. این مدلی بین‌المللی است که فائو به کشورها توصیه کرده و ما براساس آن عمل میکنیم. کشاورز بابت این تسهیلات تضمین دیگری پرداخت نخواهد کرد و با مذاکره با بانک کشاورزی، این موضوع قبل از برداشت محصول در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

مصرف زعفران ایرانی در داخل و بازار جهانی؛ ۴۳۵ تن است
غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران هم گفت: در سال ۱۳۹۹،‌ ۴۳۵ تن زعفران ایرانی در داخل کشور و در بازار جهانی مصرف شد که ۳۲۵ تن از این مقدار، مربوط به صادرات زعفران بود؛ البته این درحالیست که مقدار تولید این محصول در کشور در سال گذشته بیشتر از این رقم بوده است.

میری افزود: اگر مازاد تولید نداشته باشیم،‌ عرضه و تولید در بازار زعفران کار خود را برای قیمتگذاری محصول می‌کند؛ اما وقتی مازاد تولید داریم و این مازاد،‌ در اختیار ۱۵۷هزار خانوار کشاورز است،‌ باید نهادی باشد تا قیمتی را که برای کشاورز مقرون به صرفه است، تعیین کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خاطرنشان کرد: برای قیمت گذاری باید پشتوانه ای باشد؛ تا در صورتی که اگر صادرکننده به آن قیمت عمل نکرد، نهاد قیمت گذار، خود زعفران را با قیمت اعلامی خریداری کند. بدین ترتیب، صادرکننده وقتی ببیند کشاورز پشتیبان دارد، دیگر با قیمت کمتر این محصول را خریداری نمیکند. این بهترین راه برای ثبات قیمت زعفران در ایران و بازار جهانی است.
میری تصریح کرد: اگر قیمت زعفران در ایران دارای ثبات باشد، دیگر کسی در بازار دامپینگ نمیکند و به خاطر نیاز به ارز، زعفران را در اینجا خریداری نمیکند تا خارج از کشور ارزان بفروشد.

تلاش برای استانداردسازی زعفران نمونه صادراتی

احسان مصطفوی، مدیرعامل شرکت طلای سرخ امید در ادامه گفت: در زمینه قیمت‌گذاری زعفران باید طرح‌های برد- برد برای کشاورزان، واسطه گران، صادرکنندگان و حتی مصرف کنندگان ارائه بدهیم، بر همین اساس، زنجیره هایی پیش بینی کرده‌ایم؛ طبق یکی از این زنجیره‌ها، باید ابتدا نیازهای جوامع بین‌المللی را ببینیم و بعد به کشاورز اعلام کنیم تا همان محصول مورد نیاز را ارائه دهد؛ وقتی درخواست بازار جهانی، «زعفران پوشال» است، باید همان تولید شود و وقتی درخواست دنیا «زعفران نگین» است، از همین نوع باید ارائه شود.


مصطفوی تاکید کرد: در استانداردسازی نمونه زعفران هم، معیاری مشخص کردیم تا تعاریف سازمانهای مختلف از زعفران نمونه به هم نزدیک شود. در این معیار مشخص شد که به طور مثال، کروسین زعفران سوپرنگین چقدر باید باشد. این نوع هم‌افزایی به رساندن زعفران به قیمت واقعی‌اش کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار