کد خبر: ۹۷۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲ 07 July 2021

به گزارش «تابناک البرز» سلطانی مدیرعامل شرکت آبکو با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: در سالی که با این عنوان نام گذاری شده، نه تنها مانع زدایی نمی شود، بلکه با سنگ اندازی به تولیدکنندگان آسیب می زنند.

امروزه یکی از چالش های مهم کشورها و همچنین ایران، بحران آب و به ویژه «کمبود آب سالم» است که صنعت تصفیه آب و فاضلاب نقش بسزایی در کمک به کاهش این بحران دارد و همچنین توجه و حمایت از این بخش را ضرورت می بخشد.

افزایش جمعیت، توسعه صنایع، گسترش بیماری و آلودگی های زیست محیطی ناشی از صنایع مختلف و همچنین فرو نشست چاه های کشاورزی و زمین ها تاثیر مستقیم روی کیفیت آب دارد که تصفیه و بهره برداری مناسب از آن را پررنگ تر می کند.

«علی سلطانی» بیش از یک دهه در صنعت تصفیه صنعتی و فاضلاب و همچنین ساخت دستگاه تصفیه آب فعالیت دارد و با استفاده از بالاترین استانداردهای جهانی و کسب موفقیت در طراحی و تولید دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب، علاوه بر تامین نیاز داخلی به ۱۳ کشور نیز صادرات محصول و برای ۳۰۰ نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی داشته است.

فعالیت «شرکت آبکو» در راستای شناسایی و طراحی دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی در راستای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب، جداسازی املاح آب و استفاده بهینه برای بخش کشاورزی، آب شیرین کن صنعتی و کشاورزی و غیره است.

مدیرعامل شرکت آبکو که به تازگی فعالیت خود را به منطقه ویژه اقتصادی پیام در کرج منتقل کرده، تا بتواند با استفاده از ظرفیت فرودگاه برای فعالیت بهتر و صادرات بیشتر و راحت تر اقدام کند ولی سنگ اندازی های مختلف را مانع تولیدکنندگان عنوان می کند.

سلطانی قطعی مداوم برق در یک ماه و اندی اخیر را از بزرگترین مشکلات واحدهای صنعتی عنوان کرده و گفت: بیشتر از یک ماه است که هر روز از ساعت یک ظهر تا ۵ عصر برق منطقه قطع می شود و تولید عملا می خوابد.

شور بودن آب یکی دیگر از مشکلات واحدهای مستقر در منطقه ویژه پیام است
وی شور بودن آب منطقه ویژه را یکی دیگر از مشکلات شرکت های مستقر در منطقه ویژه عنوان کرد و گفت: بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کردم تا آب شیرین کن برای شرکت احداث کنم.

سلطانی در خصوص استفاده از ژنراتور برای زمان قطعی برق گفت: یک ژنراتور۱۰ برابر قیمت ۲ سال پیش شده و کسی دیگر به راحتی نمی تواند تهیه کند. برخی شرکت ها هم که به واسطه نوع فعالیت مصرف برق بالاتری دارند حتی با ژنراتور هم نمی توانند به فعالیت ادامه دهند.

مدیرعامل آبکو افزود: برخی شرکت ها ساعت کاری خود را بر اساس تایم قطعی تغییر داده اند اما هر از گاهی هم به دلیل بی برنامگی خارج از برنامه برق قطع می شود و زیرساخت های منطقه به کندی مهیا می شود.

سلطانی با تاکید بر اینکه موانع پیش پای تولید مانع فعالیت تولید کنندگان و آسیب به بخش صنعت و تولید است، گفت: با این روند اگر فکری برای مشکلات نشود، شرکت ها رو به ورشکستگی می روند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اهمیت فعالیت این شرکت در شرایط بحرانی فعلی آب چه حمایت و از جانب چه نهادهایی داشته، گفت: تاکنون هیچ حمایتی از جانب هیچ دستگاهی نداشته و انتظاری هم ندارم، فقط مانع ایجاد نکنند.

سلطانی با بیان اینکه در آبکو تلاش داریم مدام کار نو و جدیدی انجام دهیم، افزود: ما بیشتر جاها آب را به چرخه برمی گردانیم و سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد پساب در دستگاه هایمان بالا نرود. برای همین از جنس مرغوب استفاده کنیم تا مصرف کننده و کشاورز را به دردسر نیندازیم.

وی اظهار کرد: برای شیرین کردن آب شور چاه های کشاورزان که برای مرکبات خوب نیست، آنالیز آن را گرفته و طراحی می کنیم و ای سی آب را پایین می آوریم و خروجی پساب را هم برای آبیاری درختانی که با ای سی بالاتر رشد می کنند استفاده می شود و خروجی را به طبیعت و محیط زیست رها نمی کنیم.

سنگ اندازی برای ایجاد خط تولید فیلتر باعث شد منصرف شوم
سلطانی در پاسخ به این پرسش که آیا مواد اولیه مورد نیاز برای تجهیزات در داخل تولید می شود یا واردات دارند، گفت: ما تلاش می کنیم تا جایی که می شود در داخل تولید کنیم اما بخش کوچکی از مواد اولیه را وارد می کنیم.

به عنوان مثال با توجه به واردات فیلتر، می خواستم دستگاه فیلتر زنی وارد کنم تا دیگر فیلتر را وارد نکنیم و خودمان در داخل تولید کنیم اما سنگ اندازی در این مسیر بقدری زیاد بود که از این کار فعلا منصرف شدم.

سلطانی که در حال حاضر به کشورهای ترکیه، ارمنستان، پاکستان، عراق، ازبکستان، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان، کویت، قطر، عمان، اربیل و در گذشته به ونزوئلا صادرات داشته، گفت: به دلیل پیمان های ارزی و مشکلات صادر کنندگان در این حوزه با دلالان کار می کند که این روند حداقل ۲۰ درصد ارزآوری و درآمد را برای تولیدکننده و کشور کاهش می دهد.

وی در خصوص بازار رقابت در این حوزه گفت: رقابت و اجناس خارجی مشابه زیاد است و متاسفانه با وجود تولید داخلی محصولات تصفیه با کیفیت بالا، دستگاه کامل از همین گمرک خودمان وارد می شود در حالیکه با وجود تولید محصولات باکیفیت داخلی نباید اجازه واردات داده شود. اما بدون درنظر گرفتن آسیب های تولید داخل و اشتغال این کار انجام می شود.

سلطانی با بیان موانع و مشکلاتی که تولیدکنندگان منطقه به نوعی با آن درگیر هستند، گفت: البته در این مجموعه آقای حمیدی معاون منطقه ویژه پیام و آقای پور کاشانی سرپست اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری منطقه ویژه به طور ویژه حمایت کرده و برای تسهیل امور سرمایه گذاران حمایت های خوبی دارند که جای قدردانی دارد.

مدیرعامل آبکو با اشاره به تغییر دولت گفت: امیدواریم با روی کارآمدن دولت جدید مشکلات برطرف شود. تولیدکنندگان در سالهای اخیر شرایط سختی را گذراندند و امیدواریم با تغییر دولت و روی کار آمدن آقای رئیسی این سختی ها برطرف شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار