حدود 12 هزار و 500 قطعه شترمرغ در استان فارس پرورش داده می شود که از این تعداد، سالانه 270 تن گوشت شترمرغ تولید و روانه بازار مصرف می شود.
کد خبر: ۹۷۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵ 05 July 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: پرورش شترمرغ یکی از کسب و کارهای سودآور و کمتر شناخته شده در حوزه کشاورزی و کارآفرینی است که منطبق بر الگوی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید حرکت می‌کند.

شترمرغ علاوه بر فرآورده های گوشتی، پوست و روغن، پَر آن نیز ارزش اقتصادی دارد. براساس اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی، ایران از لحاظ تعداد قطعات شترمرغ بعد از آفریقای جنوبی و زیمباوه سومین کشور دنیاست.

براساس آخرین گزارش تعداد واحدهای پرورش شترمرغ گوشتی در کشور 280 واحد به ظرفیت کلی 150 هزار قطعه و تعداد واحدهای شترمرغ مولد 130 واحد به ظرفیت 14 هزار قطعه فعال می باشد.

وضعیت پرورش شترمرغ در استان فارس

و اما استان چهار فصل فارس، به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی برای پرورش شتر مرغ، یکی از قطب های مهم پرورش این پرنده در کشور است. شترمرغ در بین طیور، مقاومت بسیار خوبی در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد و مهم‌ تر از آن، هزینه نگهداری شترمرغ نسبت به سایر پرندگان بوده که به نسبت کمتر است و همچنین رشد سریعی نیز دارد.

حدود 12 هزار و 500 قطعه شترمرغ در استان فارس پرورش داده می شود که از این تعداد، سالانه 270 تن گوشت شترمرغ تولید و روانه بازار مصرف می شود.

در استان فارس، تعداد ۶۰۰ نفر مستقیم و ۱۲۰۰ نفر غیر مستقیم در حوزه پرورش شترمرغ اشتغال دارند.

کلسترول و چربی کم و طبع گرم و آهن فراوان از ویژگی‌های گوشت شترمرغ می باشد که این ویژگی‌های مهم، گوشت این پرنده را از سایر گوشت‌ دام ها متمایز کرده است.

شتر مرغ، تنها پرنده‌ای است که همه اعضای بدن آن نظیر پر، پوست، گوشت و تخم آن ارزش اقتصادی دارد. صنعت شترمرغ، ظرفیت زیادی برای اشتغال زایی در کشور دارد. هر مزرعه پرورش شترمرغ یک واحد تولیدی کوچک و زود بازده می باشد که می‌ توان از آن‌ به عنوان یک صنعت سودآور نام برد.

علی زارعی، کارشناس پرورش طیور معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: پرورش شتر مرغ از دهه ۷۰ در کشور ما شروع شده و به سرعت ادامه پیدا کرد به طوری که در حال حاضر ایران، بعد از کشورهای آفریقای جنوبی و زیمباوه در رتبه سوم جهان در پرورش شترمرغ قرار دارد و این سرعت رشد صنعت شترمرغ در ایران، بیشتر به دلیل شرایط اقلیمی مناسب برای پرورش این پرنده در کشور است.

وی اضافه کرد: استان فارس با آب و هوای متنوع و امکانات بالقوه از قبیل نیروی کار فراوان و نزدیکی به کشورهای مصرف کننده خلیج فارس یکی از مناطق مستعد برای ماکیان از جمله شتر مرغ می باشد.

این کارشناس طیور معاونت امور دام جهاد کشاورزی اظهار داشت: فعالیت پرورش شترمرغ در فارس در سال ۷۸ رایج شد و الان ۱۴ واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۱۲ هزار و ۴۵۰ قطعه در سطح استان فعال هستند که قطعه آن پرواربندی و حدود ۸۵۰ قطعه آن هم مولد می‌باشد.

وی هدف از پرورش شترمرغ در دنیا به را تولید پوست، گوشت، پر و روغن و جاذبه های گردشگری آن دانست و یادآور شد:در حال حاضر در کشور ما این پرنده بیشتر به منظور تولید گوشتش پرورش داده می‌شود، اما می‌توان همانند سایر کشورها به جنبه ها و اهداف دیگر پرورش آن نیز توجه کرد تا سود آوری بیشتری داشته باشد.

علی زارعی پیرامون نحوه پرورش شترمرغ گفت: به طور کلی در کشورهای مختلف شترمرغ به سه روش پرورش داده می شود. روش اول به صورت سیستم باز می باشد که در این روش، زمین‌های بسیار وسیعی در اختیار پرنده قرار می‌گیرد. این روش بیشتر در کشورهای دارای سرزمین وسیع رایج می باشد. روش دوم، به صورت نیمه بسته پرنده پرورش داده می‌شود. در ایران از روش دوم در پرورش شترمرغ استفاده می شود.

وی افزود: از ویژگی های سیستم نیمه بسته، علاوه بر داشتن پناهگاه برای پرنده، زمین برای گردش و گشت و گذار در اختیار پرنده قرار می گیرد. روش سوم، سیستم کاملاً بسته است که پرنده در فضای بسته و محدود نگهداری می‌شود. این روش بیشتر در کشورهای اروپایی بدلیل عدم زمین کافی و فضای مناسب متداول است.

کارشناس طیور به متقاضیان سرمایه گذاری در این زمینه تاکید کرد: قبل از اقدام به فعالیت در حوزه پرورش شترمرغ، به کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و کارشناسان بخش طیور جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنند و از راهنمایی های مورد نیاز در جهت پرورش شترمرغ بهره بگیرند.

وی در ادامه به نوع مجوزها اشاره کرد و افزود‌: در حال حاضر به سه نوع مزارع شترمرغ مجوز داده می‌شود. نوع اول مزارع مولد، تولید جوجه یک روزه، حداقل ظرفیت ۵۰ قطعه ماده، ۲۵ قطعه پرنده نر در خانواده‌ سه تایی نگهداری می شوند که هدف آن تولید جوجه شترمرغ یک روزه است. مزرعه دوم، مزارع پرواربندی گوشت شترمرغ است که حداقل ظرفیت 1000 قطعه اقدام به پرواربندی جوجه های شترمرغ در سنین پایین می نماید و تا حدود ۱۱ ماهگی به منظور تولید گوشت می باشد و کمترین زمین در این نوع مجوز نیاز است و نوع سوم پرورش توام مزرعه نوع اول و دوم می باشد، ۷۵ قطعه ماده و نر و 1000 قطعه شترمرغ پرواری است که در کنار یکدیگر متقاضیان می توانند مجوز را دریافت کنند.

این کارشناس یادآور شد: شرایط اقلیمی، داشتن سرمایه کافی، زمین مناسب و امکانات زیربنایی و کمک گرفتن از مشاوران نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و کارشناسان طیور جهاد کشاورزی جهت پرورش شترمرغ از نکات مهمی است که متقاضیان سرمایه گذاری در این امر باید به آن توجه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری زیادی در زمینه پرورش شترمرغ انجام شده که با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش منابع آبی و احتیاج کم پرنده به آب، متقاضیان زیادی به سرمایه‌گذاری در بخش شترمرغ علاقمند شده اند.

زارعی تصریح کرد: با توجه به مزیت‌هایی که گوشت این پرنده در مقایسه با گوشت سایر دام ها دارد، پیش بینی می‌شود در آینده پرورش شترمرغ رونق خوبی بگیرد.

کارشناس طیور جهادکشاورزی در پایان کمبود و نوسان قیمت نهاده‌های مورد نیاز پرورش شترمرغ، و عدم توجه به سایر جنبه های اهداف پرورش شترمرغ را از جمله‌ مشکلات پرورش شترمرغ عنوان کرد.

همانطور که گفته شد، پرورش شترمرغ جایگاه مناسبی در اقتصاد مقاومتی و جهش تولید دارد که با حمایت و توسعه صنعت پرورش شترمرغ در فارس می توان زمینه اشتغال جوانان استان رل فراهم آورد و این صنعت در افزایش تولید داخلی و صادرات غیرنفتی نیز نقش مهمی داشته باشد.

 

برچسب ها: تولید ، گوشت شتر مرغ ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار