کد خبر: ۹۷۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰ 04 July 2021

ویروس جدید کرونا از آذرماه سال 2018 در شهر ووهان چین شناسایی شد و بعداً به‌تمامی کشورهای دنیا سرایت پیدا کرد. با همه‌گیر شدن ويروس كرونا در سطح جهاني، دولت‌های مختلف با پيامدهاي و تبعات آن در حوزه‌های اجتماعي، اقتصادي، سياسي و ... مواجه شدند. تأثیر اين بيماري حتي در برخی كشورهاي غربي، بروز و شدت بيشتري داشته و سیاست‌های سلامت و اقتصادی آن‌ها به‌شدت تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفت.

 

در ایران از اواخر بهمن‌ماه سال 1398 ورود ویروس کرونا به کشور رسماً اعلام شد که طبیعتاً پيامدهاي همه‌گیری اين بيماري در ايران كه با تحریم‌های غير مشروع آمريكا در زمینه‌های مالي و اقتصادي همراه شده بود مقابله با آن را بسیار سخت‌تر کرد. علی‌الخصوص كه تحریم‌های آمریکا در زمينه دارو و دسترسي به تجهيزات پزشكي نيز برقرار بوده است.

 

البته جمهوري اسلامي ايران با تکیه‌بر بنيه داخلي، توانست گام‌های بلندي در راستاي مقابله با ویروس کرونا با اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بردارد. دراین‌بین اگرچه ایران از كشورهايي مانند روسيه و چين نیز واكسن وارد كرد اما در راستای توليد واكسن داخلي گام‌های بلندی برداشته شد. درواقع آشكار بود كه با توجه به پاندمي و همه گستری بيماري كرونا، بسيار بعيد است كشورهاي مختلف دنیا اولویتشان صادرات واكسن باشد و طبیعتاً هر دولتی به فکر شهروندان خود است.

 

 ازاین‌رو هم‌زمان با تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای واردات واکسن، دانشمندان و متخصصان کشورمان تلاش شبانه‌روزي خود را براي ساخت آن آغاز كردند كه باوجود محدودیت‌ها و تحریم‌های فراوان چندين واكسن بومي توليد شد که هم‌اینک در مراحل مختلف آزمايش و بهره‌برداری قرار دارند.

 

ازجمله اين واکسن‌ها می‌توان به واكسن پاستوكووك(محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران)، كوو ايران بركت، نورا، فخرا، رازي كووپارس، اسويد-19 و سيناژن اشاره كرد.  

 

بدون شك در شرايطي كه ويروس كرونا در جهان جولان می‌دهد ورود ايران به عرصه واکسن‌سازی اقدام مهمي بوده و نشانگر سابقه درخشان کشورمان در این زمینه و اعتمادبه‌نفس ملی دارد. بخصوص آنکه کشورهای اندکی تاکنون توانسته‌اند در عرصه تولید واکسن پیشگام باشند.

 

اگرچه با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها رسیدن به همین مرحله نیز اقدام بزرگی بوده اما موضوع مهم و اساسي آن است كه اين مسئله زماني با اقبال و پذيرش اجتماعي مواجه و مايه مباهات تمام ایرانی‌ها می‌شود كه استفاده از واكسن وارد مرحله عملياتي شود تا مردم نسبت به اين بيماري مصونيت بسیار بیشتری پيدا كنند.

 

بنابراين به لحاظ اجتماعي و همراهي مردم تا زماني كه آمار مرگ‌ومیر بالا باشد و واکسیناسیون سراسری صورت گرفته نباشد جلوه‌های این خودباوری درک نخواهد شد و در عمق و جان مردم نخواهد نشست.

 

دراین‌بین رسانه‌های معاند نیز که دچار خودتحقیری می‌باشند و آن را تجویز می‌کنند از هر اقدام وطنی و متکی به منابع و امکانات داخلی انتقاد دارند در روزهای اخیر نیز به موضوع تولید واکسن داخلی پرداخته‌اند که چرا هم‌زمان چندین واکسن ساخته‌شده است. اگرچه به این سؤال می‌باید متخصصان امر جواب دهند اما به نظر می‌رسد معقول و منطقی نبود تلاش‌های برای رسیدن به واکسن را در یک مجموعه و گروه خاص محدود و منحصر کرد؛ چراکه در صورت شکست، امکان‌ها و گزینه‌های جایگزینی وجود نداشت.

 

 البته رسانه‌ها و كشورهاي معاند که طي سال‌های متمادي گذشته تلاش داشته‌اند تا از ايران كشوري عقب‌مانده به تصوير بكشند هرگز توانايي درک چنين اقداماتي را ندارد و از اين اتفاقات راضي و خشنود نيستند اما بدون شک با واکسیناسیون سراسری و کاهش شدید مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا هم ایمنی مردم تحقق می‌پذیرد و هم پاسخ محکمی به آن‌ها داده خواهد شد. ازاین‌رو ضرورت دارد تمام برنامه‌ریزی‌ها در راستای واکسیناسیون سریع و سراسری مردم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :