نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، ظرفیت‌های شهرستان قصرشیرین را در کمک به توسعه استان کرمانشاه موثر دانست و گفت: ظرفیت‌های این شهرستان از جمله مرزها و به خصوص منطقه آزاد می‌تواند محرومیت‌های منطقه که براثر جنگ تحمیلی و زلزله ایجاد شده را جبران کند.
کد خبر: ۹۷۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 26 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از ایرنا، «شهریار حیدری» روز شنبه در جلسه شورای اداری قصرشیرین در سرسرای اجتماعات فرمانداری، افزود: شهرستان قصرشیرین به خاطر موقعیت جغرافیایی و خاص همواره مورد توجه مرکز کشور و استان بوده و این امر قدرت مانور مسوولان را زیاد کرد.

او گفت: یکی از طرح های بزرگ و اثرگذار برای منطقه همین تصویب منطقه آزاد تجاری در این شهرستان است که از طریق مجمع تشخیص و دبیر مجمع پیگیری شد و با ورود به این بحث اقدام خوبی انجام شد.

وی اظهار داشت: با حضور رییس منطقه آزاد در منطقه مقرر شد که مدیر اجرایی منطقه آزاد شروع به کار کند، کار مدیر اجرایی تهیه طرح جامع در منطقه آزاد است که باید در دولت تصویب شود و بعد از تصویب در دولت، مدیرعامل و هیات مدیره تعیین می‌شود و کار به صورت رسمی شروع خواهد شد که در این مجموعه مدیر منطقه آزاد ارس برای حصول نتیجه در کمترین زمان ممکن همکاری و حضور دارند.

اشتعالزایی سه هزار نفری با احداث پالایشگاه گازی

نماینده مردم قصرشیرین در خانه ملت گفت: بحث پتروشیمی و پالایشگاه را با توجه به منابع گاز و نفت در منطقه در وزارت نفت مطرح کردیم و با وزیر جلسات متعددی داشتیم که قانع شدند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و در این رابطه ۲ امتیاز پتروشیمی و پالایشگاه گرفتیم.

حیدری ادامه داد: اجرای طرح پتروشیمی و پالایشگاه سه هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می کند و قرار است که در هفته جاری این بحث در شورای اقتصاد مطرح شود تا بتوانیم با اجرای آن بیکاری منطقه را مرتفع کنیم.

او گفت: قرار است در این ۲ طرح معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه شود هم پالایشگاه و هم پتروشیمی که معادل تمام هزینه های عمرانی ۴۰سال گذشته استان کرمانشاه است.

وی ادامه داد: منطقه ویژه قصرشیرین که تنها اسم آن را شنیدیم و هیچ خروجی نداشته قرار است این طرح را به مکان دیگری از این شهرستان انتقال دهیم.

حیدری گفت: بحث امهال وام را برای یک سال دیگر تمدید کردیم و به اندازه منطقه آزاد در این زمینه پیگیری کردیم که یک مطالبه مردمی است و دولت یک سال موافقت کرد که ۵۰۰ میلیارد تومان سود این وام هاست را تامین کند.

وی اضافه کرد: پروژه ۱۴هکتاری طرح جامع توسعه پرویزخان هنوز تکمیل نشده که سریع تر باید انجام شود و اگر این مجموعه انجام شود شاهد ساماندهی مرز خواهیم بود و صادارات مرز روان تر و ساده تر می شود.

او گفت: به وزارت کشور پیشنهاد دادیم که حاکمیت امور مرز به فرمانداران واگذار شود و همچنین شرکت هایی در مرز فعال هستند که سودهای کلان می برند و نفعی به حال مردم قصرشیرین ندارند و باید درآمدهایی برای مردم قصرشیرین اختصاص پیدا کند.

او اضافه کرد: پیشنهاد شده هیات امنایی در مرز تشکیل شود و بخشی از این درآمد مرز در یک حساب مشخص به امور بهداشتی، ورزشی، آموزشی، فرهنگی و دیگر موارد زیر نظر مسوولان شهرستان هزینه گردد.

اربعین فرصتی برای توسعه شهرستان است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت قصرشیرین در بخش کشاورزی می تواند قطب باشد و هم اکنون ۱۱هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه «خان لیلی» از طرح گرمسیری منتفع شود که تغییر بسیار چشمگیری است و اثرات زیادی در منطقه ایجاد می کند.

حیدری گفت: سامان دهی و اجرای روکش آسفالت سه شهرستان توسط وزارت راه و شهرسازی، رفع مشکل آب شرب بخش سومار از دیگر مواردی است که پیگیری می شود.

او اضافه کرد: اربعین یک فرصت است و مرز خسروی هویت بین ایران و عراق و راه ارتباطی غرب و شرق آسیا است که زیرساخت ها در این مرز فراهم است و ما باید از آن استفاده کنیم.

وی با تبریک به دانشمندان ایرانی برای ساخت واکسن کرونا اظهار داشت: واکسن در حال توزیع است و شخص رهبر معظم انقلاب دیروز واکسن ایرانی برکت را تزریق کردند از این رو می توانیم با کنترل کرونا از فرصت اربعین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شهرستان قصرشیرین مستعد اتاق بازرگانی است که موافقت شده که نمایندگی اتاق ۱۱ به قصرشیرین واگذارشود و این نیازمند پیگیری اداره صمت است.

او اضافه کرد: بحث تحقیق و تفحص اتاق بازرگانی کشور را با امضای نمایندگان مجلس انجام دادیم تا ناکارآمد این مجموعه بر مردم مشخص شود.

وی در ادامه با قدردانی از حضور مردم در انتخابات ۲۸ خرداد و حماسه سازی آن ها در این عرصه گفت: با وجود برنامه های دشمن و مشکلات اقتصادی و کرونا مشارکت بسیار خوب بود و به عنوان عضو ناظر باید تمام صندوق‌های شورای هرسه شهرستان بازشماری شوند تا هیچ شبهه ای نباشد چون برای ما مهم است که انتخاباتی سالم و بدون ضایع شدن حقی انجام شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. پنج مرز رسمی پرویزخان، خسروی، شیخ صله، شوشمی و سومار در استان اکنون فعال است.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار