مدیر کل اداره استاندارد استان همدان به ضرورت استاندارد سازی و شناسنامه‌دار کردن محصولات بومی مانند استانداردسازی مبل و منبت و کشمش شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: استانداردسازی بومی یکی از اولویت‌های مجموعه استاندارد است و امیدواریم با ورود به حوزه شناسنامه‌دار کردن تولیدات بومی گام‌های مؤثری در اقتصاد، توسعه صنعت و اشتغال برداریم.
کد خبر: ۹۷۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶ 24 June 2021
 مدیر کل اداره استاندارد استان همدان به ضرورت استاندارد سازی و شناسنامه‌دار کردن محصولات بومی مانند استانداردسازی مبل و منبت و کشمش شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: استانداردسازی بومی یکی از اولویت‌های مجموعه استاندارد است و امیدواریم با ورود به حوزه شناسنامه‌دار کردن تولیدات بومی گام‌های مؤثری در اقتصاد، توسعه صنعت و اشتغال برداریم.

به گزارش تابناک همدان، محمد مددی پنجشنبه ۳ تیر ماه در بازدید از شرکت بافتینه شهرستان ملایر، به صدور ۱۰ پروانه نشان حلال در استان همدان از سال ۹۸ تاکنون اشاره و اظهار کرد: فقیه ناظر شرعی غرب کشور با ابلاغ صادره از سازمان استاندارد و با مرکزیت استان همدان در اداره کل استاندارد استان مستقر شده است.

وی از وجود برنامه‌هایی در بحث استانداردسازی حلال در راستای افزایش سهم کشور در اقتصاد حلال در حوزه کشور‌های اسلامی خبر داد و گفت: متأسفانه سهم کشور از اقتصاد حلال در کشور‌های اسلامی، ناچیز است و سازمان استاندارد در این حوزه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است.

مددی بیان کرد: درصدد هستیم با همکاری سایر دستگا‌های مرتبط برای کالا‌هایی که ملزم به اخذ نشان استانداردسازی حلال هستند، استانداردسازی حلال انجام شود و در شهرستان ملایر و جنوب استان نیز باید این استانداری‌سازی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر هنوز واحدی موفق به اخذ این نشان استاندارد نشده است، تصریح کرد: به طور قطع واحد‌های تولیدی در شهرستان ملایروجود دارد که باید نشان حلال را دنبال کرده و برای محصولات خود این نشان را اخذ کنند.

مددی با اشاره به صدور پنج تا شش مجوز پروانه کاربرد استاندارد در سه ماهه نخست ۱۴۰۰، ادامه داد: برای استانداردسازی کالا‌ها و خدمات در حوزه استاندارد اجباری در سال گذشته ۷۵ مورد پروانه کاربرد نشان استاندارد در استان همدان صادر شده که این تعداد در سه ماهه نخست امسال ۱۲ مورد بوده و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰به ۸۰ مورد برسد.

وی با تأکید بر وضعیت مناسب شرکت‌های بافتینه و بافتسان در حوزه تولید کالا‌های مشمول استاندارد، تصریح کرد: در بازدید‌های صورت گرفته از آزمایشگاه‌ها، امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری این واحد، شرکت‌های بافتینه و بافتسان در خصوص پروانه کاربرد نشان استاندارد از وضعیت قابل قبولی برخوردار هستند.

مددی با بیان اینکه حوزه فراوری محصولات کشاورزی به ویژه کشمش یکی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه شهرستان ملایر است، گفت: استانداردسازی محصولات کشاورزی فرآوری شده جای کار زیادی دارد و تمام تلاش ما ارائه تأییدیه‌های لازم برای افزایش کیفیت این کالا‌ها به منظور صادرات است.

مدیر کل اداره استاندارد استان همدان افزود: به منظور افزایش سهم این واحد‌ها در بازار و کمک به بخش کشاورزی منطقه برای افزایش ارزش افزوده، ضروری است در زمینه استانداردسازی و رقابت پذیری، کالا‌های تولیدی خود را افزایش دهند.

وی بر لزوم همکاری اداره استاندارد استان با این واحد‌ها در حوزه استانداردسازی و فرایند تولید محصولات کشاورزی به ویژه انواع کشمش تأکید کرد و گفت: امیدواریم در این زمینه و در راستای تحقق پیام سال مبنی بر رفع موانع و پشتیبانی از این واحدها، واحد‌های فرآوری محصولات کشاورزی بتوانند استانداردسازی را بیش از گذشته سر لوحه کار خود قرار دهند.

وی اظهار کرد: تولیدی موفق است که کیفیت استاندارد سازی، ارتقاء کیفیت و تضمین کیفیت را در برنامه خود داشته باشد و این اصل مهم می‌تواند چشم‌انداز مناسبی برای تولیدات این واحد، صادرات کشور، استان و منطقه داشته باشد.

انتهای پیام

مدیر کل اداره استاندارد استان همدان در بخش دیگری به بازدید‌های ادواری و نظارتی سازمان استاندارد بصورت مستمر اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹ هزار مورد بازرسی در شبکه توزیع از سراسر استان در حوزه کالا‌های مشمول استاندارد اجباری انجام شد و در حال حاضر نیز این بازدید‌ها ادامه دارد. کالا‌های دارای علائم مشکوک و یا جعل علائم نیز رصد شده و مطابق قانون پیگیری خواهند شد.

مددی با بیان اینکه سازمان استاندارد به صورت متمرکز برنامه کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت دارد، اضافه کرد: برنامه کوتاه مدت سالانه شامل پوشش صد در صدی تعداد پروانه نشان کاربرد، استاندارد سازی و آسانسور در سطح استان است.

 وی به ضرورت استاندارد سازی و شناسنامه دار کردن محصولات بومی مانند استاندارد سازی مبل و منبت و کشمش شهرستان ملایر اشاره و بیان کرد: استاندارد سازی بومی یکی از اولویت‌های مجموعه استاندارد است و امیدواریم با ورود به حوزه شناسنامه دار کردن تولیدات بومی گام‌های موثری در اقتصاد، توسعه صنعت و اشتغال برداریم.

مددی استاندارد سازی و شناسنامه دار کرد مبل منبت و کشمش ملایر را یکی از اولویت‌های اصلی سازمان استاندارد در شهرستان ملایر دانست و گفت: در این راستا باید با هم افزایی دستگاه‌ها از جمله فرمانداری، ورود نخبگان و دانشگاهیان، بتوانیم با استاندارد سازی و بالا بردن کیفیت، ارزش افزوده بالایی در حوزه مبل و منبت و کشمش ایجاد کنیم.

مدیر کل استاندارد استان همدان یادآور شد: برای رسیدن به این هدف باید علاوه بر برنامه‌های روتین، کار دانش محور و تولید محور داشته باشیم. به طور مثال درحوزه کشمش صاحبان سرمایه باید با چشم اندازی روشن‌تر در حوزه فرآوری برای افزایش سهم بازار صادرات، با اداره استاندارد همکاری بیشتری داشته باشند.

در ادامه مدیر عامل شرکت بافتیه و بافتسان ملایر نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این واحد تولیدی مطرح کرد: این واحد با تولید منسوجات نبافته، مواد اولیه مورد نیاز حوزه‌های بهداشتی، تولید ماسک، لباس بیمارستانی و صنایع بسته بندی کشاورزی را تامین می‌کند.

علی جمشیدی به رعایت همه استاندارد‌های لازم در این واحد تولیدی اشاره کرد و افزود: با توجه به امکانات آزمایشگاهی این واحد، پارامتر‌ها و استاندار‌های لازم در آزمایشگاه را برای تولیدات داریم و همه تلاش ما تولید و ارائه محصولی با بهترین کیفیت در این مجموعه بوده است.

جمشیدی با بییان اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون این واحد بر تولید پارچه ماسک متمرکز بوده است، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقسیم در واحد‌های بافتینه و بافتسان مشغول به کار هستند و طی چند روز آینده نیز خط تولید جدیدی در این واحد راه اندازی می‌شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز در ادامه به اهمیت و نقش تعیین کننده استاندارد در جهش رقابت پذیری محصولات تولیدی و توسعه بازار‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: استاندارد سازی کالا‌های تولیدی گامی اساسی جهت حمایت از تولید ملی است و باید فصل الخطاب همه واحد‌های تولیدی و فرآوری در این شهرستان قرار گیرد.

قدرت الله ولدی ضمن تقدیر از تلاش‌های مثبت و اثرگذار سازمان استاندارد در استان همدان و نمایندگی شهرستان ملایر، برنامه محور و آموزش محور بودن را لازمه استاندارد سازی محصولات و کالا‌های تولیدی دانست و مطرح کرد: ما مدافع استاندارد هستیم و باید به سمتی حرکت کنیم که کالای باکیفیت و دارای نشان استاندارد به ویژه محصول کشمش در حوزه شهرستان ملایر به خارج از کشور صادر شود.

ولدی تاکید کرد: نگاه جدی و اجرای قانون به عنوان اهرم قدرت برای بالا بردن کیفیت در استانداردسازی محصولات وظیفه مهم و خطیر استاندارد است و در این زمینه استاندارد می‌تواند با تعامل و همکاری بیشتر با دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کند.

 در ادامه رییس اداره استاندارد شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه در حال حاضر اداره استاندارد شهرستان ملایر سه شهرستان، نهاوند، ملایر و تویسرکان را پوشش می‌دهد گفت: در این زمینه ۱۴۰ واحد فعال زیر پوشش داریم و محصولات تولیدی این واحد‌ها در حوزه‌های مختلف، صنایع ساختمانی، خدماتی، مواد غذایی، نساجی و.. فعالیت دارند.

داریوش خالقی به ۸۰ واحد فعال در شهرستان ملایر اشاره و اظهار کرد: این واحد‌ها بین ۱۵۰ محصول در شهرستان ملایر تولید می‌کنند. در نهاوند نیز ۴۰ واحد فعال داریم که ۱۶۶محصول تولید می‌کنند.

خالقی افزود: در شهرستان تویسرکان نیز ۲۱ واحد با تولید ۵۴ محصول پروانه نشان کاربرد نشان استاندارد فعالیت دارند.

رییس اداره استاندارد شهرستان ملایر به برخی مشکلات در حوزه کشمش و مبل و منبت ملایر پرداخت و خواستار پپیگیری بیشتر مسئولان شهرستان به ویژه فرمانداری ملایر برای رفع موانع و ارائه و راهکار‌ها و پیشنهادات در حوزه استاندارد شد.

در پایان نیز مدیر کل استاندارد همدان با اعطای لوح سپاس به مدیر عامل شرکت بافتینه و بافتسان از تلاش‌های شبانه روزی این واحد تولیدی در دوران بیماری همه گیری کرونا تقدیر کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار