رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال گذشته اصفهان رتبه نخست صدور مجوز در حوزه محصولات گلخانه‌ای را داشته است.
کد خبر: ۹۷۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 24 June 2021

مهدی تقی‌پور به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: سه رویکرد افزایش مشارکت‌های مردمی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌های روز در کشاورزی برای دانش‌گستری در دستور کار قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: یکی از اهادف ایجاد ۵۰ هزار شغل مؤثر در کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا است که تمرکز آن بر فعالیت‌های نوظهور همچون طرح‌های دریا پایه، پرورش و تولید انبوه جانواران، فعالیت‌های کشاورزی اقلیم محور و کشاورزی بیابان پایه بوده قرار دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه راه‌اندازی ۱۱۳ مرکز انتقال تکنولوژی‌های نوین از جمله اقدامات انجام شده است، عنوان کرد: مهم‌ترین ایراد نظام آموزش عالی این است که فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی کارآفرین نیستند، توانمندسازی این کارشناسان بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی است، لذا باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، مراکز مهارت‌آموزی توسعه داده شود.

وی گفت: بیش از ۴۴۰ مرکز توان افزایی، ۲۸ مرکز خدمات غیر دولتی مدیریت صادرات کشاورزی و ۲۷ مرکز توسعه کسب‌وکارهای کشاورزی و منابع طبیعی با هدف ایجاد فرصت‌های کسب و کار در کل کشور راه‌اندازی شده است.

اصفهان دارای بیشترین مرکز توان‌افزایی در سطح کشور 

وی ادامه داد: در استان اصفهان بیشترین تعداد مراکز توان افزایی در سطح کشور راه‌اندازی شده است. این استان با ۱۳۵ مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر کشاورزی رتبه اول را در سطح کشور دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال گذشته در استان اصفهان ۴۸ هزار و ۵۸۴ مجوز فعالیت در حوزه‌های گلخانه‌ای، پرورش قارچ خوراکی، دام، طیور، شیلات و گیاه پزشکی صادر شده است. با سیاست توسعه کشت‌های گلخانه‌ای حدود ۵۹ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۶۴۷ مترمربع گلخانه در کشور تأسیس شد که از این تعداد ۱۹ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۲۹ مترمربع در قالب سه هزار و ۹۲۹ پروانه بهره‌برداری شروع به کار کرده‌اند.

وی اضافه کرد:افزایش نظارت بر فرایندهای انجام کار و کاهش مدت زمان صدور پروانه‌ها از جمله اقدامات انجام شده است که سبب شد در سال ۹۹، صدور مجوزهای تأسیس و بهره برداری رشد چشمگیر داشته باشد و یک‌سوم مجوزهایی که از سال ۱۳۸۹ به سازمان واگذار شده بود در این سال محقق شد. 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: استعلام‌های تکراری که بانک کشاورزی به بهره‌برداران ارائه می‌کرد حذف شد، اکنون همه استعلام‌هایی که توسط سازمان نظام مهندسی در زمان صدور پروانه اخذ شده برای بانک کشاورزی نیز وجاهت قانونی دارد.

تقی‌پور افزود: بانک مرکزی بخشنامه‌ای ابلاغ کرده که بر اساس آن کانون کارشناسان و مشاوران بانکی راه‌اندازی شده که هزینه‌های هفت برابری را برای توجیه اقتصادی طرح‌ها بر دوش متقاضیان تحمیل کرده است. مدیرعامل بانک کشاورزی در سال‌های گذشته درخواستی به بانک مرکزی ارائه کرده که این بانک آمادگی پذیرش پشتیبانی طرح‌های کشاورزی را دارد اما همکاری لازم از سمت بانک مرکزی نشده و هزینه‌های راه‌اندازی طرح‌های کشاورزی چند برابر شده است.

وی ادامه داد: مجوز فعالیت با میزان آب مصرفی تعیین شده (برای دام سبک ۲.۵ متر مکعب و در شیلات ۳‌۵ متر مکعب) از ارائه سند معاف شده است، همچنین امکان پرینت پروانه و اعتبارسنجی آن در سامانه سانکا بدون نیاز به حضور فیزیکی فراهم شده و اعتبار آن با هولوگرامی که در آن پروانه درج شده است تضمین خواهد شد.

وی ادامه داد: تاوان عدم اجرای قانون در این واحدهای صنعتی را ریه‌های مردم اصفهان می‌پردازد، به رغم پیگیری‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان این قانون در این استان رعایت نمی‌شود.

عکس از فاطمه عباسی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: تعرفه ارائه خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با مسئولیت و شرح خدمات کارشناسان متناسب نیست. در مقایسه با حرف پزشکی و سایر حرفه‌های مهندسی این تعرفه در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته و نقش دانش کارشناسان کشاورزی بسیار کم رنگ دیده شده است.

تقی پور افزود: خام فروشی یکی از مشکلات بخش کشاورزی است، نبود ثبات و امنیت شغلی، رابطه مستقیم مالی کارفرما و کارشناس، نبود تناسب بین سطح و رتبه بندی واحدهایت تولیدی با سطح و رتبه مسئول فنی، نبود نظام تعیین دستمزد و حقوق و مزایای مسئولان فنی از جمله مهم‌ترین مشکلات دو دغدغه‌های مسئولان فنی کارخانجات مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی است.

وی ادامه داد: ۲۰ ماه است نتوانسته‌ایم با معاون غذا و دارو استان اصفهان ملاقات داشته باشیم در حالی که این سازمان موظف به رفع دغدغه‌های کارشناسان کشاورزی است.

تلاش برای ایجاد شهرک صنعتی کشاورزی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: به رغم پیگیری دو ساله با مقاومت شرکت شهرک‌های صنعتی، هنوز نسبت به ایجاد شهرک صنعتی کشاورزی اقدامی انجام نشده است.

تقی‌پور افزود: طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که باید به نقش دانش در آن توجه شود، اگر کارشناسان دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی کشاورزی از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری اشتغال در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: در پیش‌نویس این طرح مجلس تاکید شده که پروانه‌ها باید به صورت دائمی و یک بار صادر شود. این فرایند باید اصلاح شود تا منجر به عدم استفاده از مسئولان فنی و تبدیل این زمین‌ها به بازار بورس نشود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان با مشکل بالا رفتن سن کشاورزان و نبود ظرفیت علمی بین آن‌ها رو به رو هستیم، همچنین با توجه به کم آبی استان، دیگر ظرفیت کشت‌هایی از جمله گندم و سایر کشت‌های آب‌بر وجود ندارد بنابراین لازم است با کمک کارشناسان نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام ویژه انجام شود.

تقی پور افزود: توسعه فعالیت‌هایی از جمله پرورش دام سبک در شرق استان اصفهان در سال‌های اخیر برای جایگزینی کشت‌های زراعی انجام شده است، بزرگترین مجتمع پرورش شتر مرغ در شرق اصفهان در حال احداث است، آموزش‌های لازم توسط بیش از دو هزار کارشناس به بهره‌برداران داده شده است.

وی درباره فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته کشاورزی استان اصفهان گفت: هیچ همکاری از طرف وزارت علوم برای پذیرش دانشجو به اندازه نیاز وزارت جهادکشاورزی انجام نشده است، فارغ‌التحصیلان کشاورزی در استان اصفهان بیشترین تعداد جویای کار را دارد و حدود ۳۰ درصد از آنها بیکار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار