مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از شناسایی ۱۴ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده محیط زیست در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷ 09 June 2021

سعید شهند روز چهارشنبه همزمان با هفته محیط زیست در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه تذکرات لازم به مسئولان واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده داده شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع آلایندگی محیط زیست اقدام کنند، گفت: واحدهایی که نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام کنند از فهرست واحدهای آلاینده خارج خواهند شد.

وی افزود: در صورتی که واحدهای تولیدی آلاینده استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نکنند، طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده باید یک درصد از مبلغ فروش تولیدات خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

وی از پایش مستمر مقدار آلایندگی محیط زیست واحدهای تولیدی استان خبر داد و اظهار کرد: از سال ۹۸ تاکنون هزار و ۸۷۸ مورد پایش زیست محیطی از در حوزه واحدهای صنعتی، فاضلاب های صنعتی، پسماند و هوا انجام شده که از این تعداد به ۶۲۶ واحد اخطار زیست محیطی صادر شده است.

وی بیان کرد: در این مدت ۷۶ مورد شکایت های مردمی در زمینه فعالیت صنایع مزاحم و مزاحمت های زیست محیطی به اداره کل ارجاع شده که ۲۰ مورد از آن بدون ارجاع به دستگاه قضایی حل و فصل شده و ۲۹ مورد برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی و مابقی نیز در حال رسیدگی است.

او با گرامیداشت هفته محیط زیست اضافه کرد: امسال در پنجاهمین سال تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برنامه‌های هفته محیط زیست از ۱۷ تا ۲۳ خرداد با شعار"نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌ها ایران، بازنگری، نوسازی ، بازسازی برگزار می‌شود.

شهند با بیان اینکه همزمان با هفته گرامیداشت محیط زیست برنامه های متنوع مختلفی در سطح استان برگزار خواهد شد، ادامه داد: غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدا، دیدار با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل و مسئولان عالی استان، ارائه گزارش به مردم قبل از خطبه های نماز جمعه، آغاز عملیات اجرایی احداث پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار ممنوع دربند مشکول، افتتاح محل جمع آوری شیرابه محل دفن زباله اردبیل و تجهیز آزمایشگاه معتمد پایش صنعت نوین آسیا به گازهای محیطی از جمله آنها است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل آغاز تولید فیلم مستند مناطق حفاظت شده استان، برگزاری کارگاه آموزشی جوامع محلی در منطقه حفاظت شده نئور، برگزاری آئین تجلیل از فعالان و پیشکسوتان محیط زیست، برگزاری کارگاه های آموزشی چهره به چهره در تمامی شهرستان های استان، برگزاری نشست خبری، اهدای خون توسط محیط بانان و کارکنان محیط زیست و برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری را از دیگر برنامه های هفته گرامیداشت محیط زیست عنوان کرد.

شهند گفت: هدف از انتخاب یک هفته در سال به عنوان هفته محیط زیست، افزایش حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه به مسائل زیست محیطی و تبیین اهمیت پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی است.

وی با اشاره به اینکه روز جهانی محیط زیست مربوط به مردم است، افزود: این روز بهانه‌ای برای آغاز تغییر در رفتارهای زیان آور تمامی آحاد مردم در محیط زیست و آگاه کردن آنها در زمینه نگهداری و مراقبت از محیط زیست است.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست امری عمومی و همگانی است، برای همین باید تمامی افراد جامعه در حفاظت و نگهداری از آن احساس مسئولیت کنند تا نسل های آینده نیز از این نعمت ارزشمند الهی بهره مند گردند.

به گزارش ایرنا، ۱۸۰ هزار هکتار و به عبارتی ۱۰ درصد از مساحت کل استان اردبیل زیرپوشش برنامه های حفاظتی محیط زیست و محیط بانان قرار دارد.

استان اردبیل به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری زیستگاه مستعدی است، در این استان ۳۵۳ گونه جانوری اعم از پرندگان، جانوران وحشی، دوزیستان، ماهیان و مارها در اکوسیستم‌های آبی و خشکی شناسایی شده که این موضوع غنای تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد.

سه منطقه حفاظت شده در محدوده استان اردبیل واقع است، منطقه حفاظت شده آق‌داغ به مساحت ۹۳ هزار و ۸۰۰ هکتار در شهرستان خلخال ، منطقه حفاظت شده مغان در محدوده بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان به مساحت ۳۵ هزار هکتار و منطقه حفاظت شده نئور به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ هکتار که بخشی از منطقه وسیع حفاظت شده لیسار استان گیلان است.

کوه سبلان از ارتفاع سه هزار و ۶۰۰ متر به بالا و غار یخگان در محدوده شهرستان خلخال نیز جزو آثار طبیعی ملی ثبت شده استان اردبیل هستند.

همچنین پنج منطقه شکار ممنوع در استان برای حفظ گونه‌ها از خطر انقراض مشخص شده است، منطقه شکار ممنوع شورابیل در اردبیل با ۲۰۰ هکتار مساحت، گندیمن در مشگین‌شهر با ۳۰ هزار هکتار، دربند مشکول در گیوی با ۲۳ هزار هکتار، انزان در مشگین‌شهر به مساحت ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و خروسلو در بیله‌سوار به مساحت ۱۶ هزار و ۶۰۰ هکتار نیز جزو مناطق شکار ممنوع ثبت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار