زنگ هشدار پیک پنجم با عادی انگاری مسئولین و مردم
کد خبر: ۹۶۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۷ 07 June 2021
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درباره وضعیت استان گفت: در ده روز گذشته وضعیت استان ثابت شده و تعداد بستری ها مابین 900 و هزار نفر ثابت مانده است. تعداد مراجعه کنندگان به مراکز 16 ساعته در تاریخ 31 اردیبهشت یک هزار و 304 نفر بود اما در تاریخ 11 خرداد این رقم تا 2 هزار 157 نفر به بیان دیگر 1.7برابر افزایش یافته است.
 
دکتر جواد آقازاده افزود: تعداد افراد بستری در بیمارستان ها در استان ثابت مانده اما تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز 16 ساعته در حال افزایش است. این نشان دهنده آن است که اگر مراعات نکنیم به سمت پیک پنجم حرکت می کنیم.
 
وی درباره هشدار به مسئولین و مردم بیان کرد: نیاز است که اول به مسئولین و سپس به مردم این هشدار را دهیم که عادی انگاری را کنار بگذارید. وضعیت استان بسیار شکننده است و باید استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود تا بتوانیم این موج را بشکنیم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ابراز کرد: میزان استفاده از ماسک در استان 40 تا 45 درصد است. متاسفانه فاصله گذاری در استان رعایت نمی شود. 
 
به گفته دکتر آقازاده، خود مراقبتی مهم ترین موضوع در پیشگیری از ابتلا به کرونا است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بیان کرد: به منظور جلوگیری از ازدحام در مراکز تجمیعی واکسیناسیون علاوه بر 6 مرکز تجمیعی، یک مرکز خودرویی  و سالن شقایق در ارومیه و 4 مرکز جامع ایجاد شده است. 
 
دکتر آقازاده ابراز کرد: همچنین 189 مرکز جامع شهری و روستایی را برای واکسیناسیون با هدف در دسترس بودن واکسن و ایجاد اعتماد عمومی بین مردم ایجاد کردیم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: از افراد بالای 70 سال خواهش می کنم که برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند زیرا پس از مدتی وارد مرحله تزریق واکسن به افراد بالای 65 سال خواهیم شد.
 
دکتر آقازاده بیان کرد: چون بیشترین تعداد فوتی ها و بستری در بیمارستان و متصل به ونتیلاتور از نظر سنی بالای 70 سال هستند پس هرچقدر بتوانیم ایمنی ایجاد کنیم امکان ابتلای این افراد کاهش می یابد.
به گفته دکتر آقازاده، گروه های درمان در استان به طور کامل واکسیناسیون شده اند. همچنین برای جانبازان و پاکبانان نیز واکسیناسیون انجام شده است. 
 
وی درباره واکسیناسیون و عوارض استفاده از واکسن تشریح کرد: واکسیناسیون یک بحث علمی است و در کشورهایی که واکسیناسیون را انجام داده اند مشاهده می کنیم که تعداد افراد بستری در بیمارستان در این کشورها کاهش یافته است. بنابراین یکی از فواید واکسن این است که میزان افراد بستری در بیمارستان را کاهش می دهد در واقع اگر فردی نیز به بیماری مبتلا شود از شدت بیماری می کاهد و میزان مرگ و میر را کاهش می دهد.این در حالی است افرادی که واکسن تزریق کرده اند نیز باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: تمامی بیماری های مانند سرخک، فلج اطفال و سل با واکسیناسیون ریشه کن شده است. خرافات و شایعات را درباره واکسن کنار بگذاریم زیرا واکسن یک بحث علمی است. عوارض واکسن در همه واکسن ها طبیعی است زیرا بدن واکنش نشان می دهد. بدن درد خفیف و سردرد ممکن است یک تا دو روز در فرد بروز کند.
 
دکتر آقازاده بیان کرد: شایعاتی درباره اینکه افراد پس از تزریق واکسن فوت می کنند شنیده می شود که نظر بسیار غلطی است. تمامی داروها عوارض دارند اما فواید واکسیناسیون یا استفاده از دارو بسیار بیشتر از آن است که بگوییم انجام نمی دهیم زیرا کووید 19، 16 برابر آمبولی می دهد. در نتیجه واکسیناسیون به عنوان خط اول مبارزه کووید 19 است و افراد بالای 70 سال که واکسن دریافت نکرده اند در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون در استان مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار