سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر لزوم تسهیل مسیر صادراتی محصولات باغی هسته دار دراستان تاکید کرد.
کد خبر: ۹۶۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴ 06 June 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، جعفر وحدت در جلسه بررسی مسائل ومشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی با بیان این مطلب افزود: در آستانه برداشت محصول گیلاس و آلبالو و به تناوب سایر محصولات هسته دار در استان قرار گرفته ایم و نیاز است که از هم اکنون علاوه بر برنامه ریزی برای بازار رسانی برای محصول سیب درختی و انگور، تمهیدات لازم برای صادرات محصولات هسته دار اندیشیده شود تا مایه دسترنج و زحمات باغداران برای بازاررسانی محصول تولیدی خود با روان سازی مسیر صادرات به ثمر بشیند.

وحدت افزود: مشکلات بانکی در انتقال ارز و تحریم نیز طبق اظهار صادر کنندگان مهمترین موضوعی است که آنان را از انجام تعهدات ارزی باز می‌دارد و باعث کاهش روند صادرات محصولات کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ارزش افزوده‌ای که سیب درختی برای استان دارد، موتور محرکه اقتصاد آذربایجان غربی است که امسال به دلیل نداشتن زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی و زمینی، کمبود کامیون‌های یخچالدار، کاهش تقاضای بازار به علت شیوع کرونا و محدودیت در برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها با کاهش روند صادرات و مصرف میوه بودیم که بر بازار سیب درختی امسال تاثیر گذار بود.

وحدت ارتقای سیستم سورت و بسته بندی را مهمترین راهکار رونق صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: زیرساخت‌های سردخانه‌ای استان هم بسیار مدرن نیستند و نیاز است بانک‌های عامل با اعطای تسهیلات بانکی به سردخانه داران برای تجهیز و مدرن سازی سردخانه‌های امونیاکی و تبدیل به سردخانه کنترل اتمسفری مساعدت کنند، تا ماندگاری میوه در سردخانه‌ها افزایش یابد.

سید بهنام تاج الدینی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این جلسه با گلایه از نبود کامیون‌های یخچال دار در آذربایجان غربی گفت: چندین سال است درخواست کامیون یخچال دار برای استان داریم که هنوز این مشکل حل نشده است و امسال چالش‌های مرتبط با این کمبود به وضوح نمایان است.

تاج الدینی افزود: زمینه صادرات برای بازار روسیه و کشور‌های اوراسیایی فراهم است و در صورت رفع مشکل تعهدات ارزی و ارتقای سیستم سورت و بسته بندی می‌توان روند صادرات محصولات کشاورزی در استان را شتاب بخشید.

وی تاکید کرد: مشکل افت نرخ ارز و دلار یکی از عللی است که کاهش صادرات در تمامی کالا‌ها را در پی داشت، چرا که صادر کنندگان با هزینه‌های بالای صادراتی متضرر می‌شوند و جبران هزینه هایشان دشوار است و این موضوع روند صادراتی را کند می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار