با فرارسیدن فصل گرما احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش می یابد
کد خبر: ۹۶۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵ 02 June 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: شهروندان با توجه به فرارسیدن فصل گرما، مراقب شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است، باشند.

خلیل زاده اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان در برابر این بیماری تمهیدات لازم را انجام داد.

وی گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است و افراد در تماس با دام و فرآورده های دامی شامل دامداران، توزیع کنندگان فرآورده های خام دامی، سلاخان، قصابان و همچنین بانوان خانه دار افراد در معرض این بیماری هستند.

 

خلیل زاده تصریح کرد: مهمترین عامل در انتقال این بیماری از دام به دام و از دام به انسان کنه ها می باشند، به همین دلیل در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، نباید کنه را له نمود که این امر، باعث انتقال ویروس این بیماری می‌شود.

وی  ادامه داد: مهمترین نشانه بیماری تب کریمه کنگو در دام تب است و دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی‌اشتهائی شده که معمولاً برای دامداران قابل تشخیص نیست که این مدت زمان پخش ویروس است که حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که گوشت دام های ذبح شده می بایستی 24 ساعت و امعا و احشای دام 48 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه یخچال نگهداری شود، خاطرنشان کرد: نگهداری لاشه به مدت 24 ساعت در سردخانه، سبب کاهش  pH گوشت می شود که ویروس کریمه کنگو به دلیل حساس بودن به pH اسیدی، از بین می‌رود.

مدیر کل دامپزشکی استان تاکیدکرد: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو حتما گوشت قرمز مورد نیاز را از مراکز تحت نظارت و مورد تایید دامپزشکی خریداری و به مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها دقت کنند و به هیچ عنوان از قصابی‌های غیرمجاز اطراف شهر‌ها که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی اقدام به ذبح و فروش دام می کنند، خرید نکنند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار