وزیر صنعت معدن و تجارت بر لزوم رعایت استانداردهای جهانی و برند سازی تولید طلا درمعادن زرشوران تکاب تاکید کرد.
کد خبر: ۹۶۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷ 28 May 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برندسازی طلای استحصال شده از معدن طلای زرشوران تکاب در جنوب آذربایجان غربی باید در اولویت برنامه های توسعه ای این واحد بزرگ صنعتی و معدنی قرار گیرد.

 علیرضا رزم حسینی روز جمعه در بازدید از مجتمع معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تکاب گفت: معدن طلای زرشوران از بزرگترین معادن کشور است و پتانسیل بسیار مناسبی برای توسعه دارد از این رو مدیران این مجتمع معدنی و صنعتی باید برند سازی طلای استحصال شده را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: تولید طلا در مجتمع معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران باید با استاندارهای جهانی و برندسازی انجام شود از این رو اجرای طرح توسعه این معدن بسیار ضروری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ظرفیت مجتمع معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران می تواند بسترهای توسعه منطقه ای پیرامون معدن طلا را فراهم کند، اظهار داشت: براساس سیاست های وزارت صمت، معادن در راستای توسعه متوازن منطقه ای فعالیت خواهند کرد و نباید به گونه ای باشد که طلا در معادن مناطق مختلف کشور تولید شود و اقدامات برندسازی و صنایع جانبی آن در سایر شهرها از جمله قم و تهران صورت گیرد.

 

معادن باید در خدمت توسعه مناطق محروم قرار گیرد

 استاندار آذربایجان غربی نیز در این بازدید با بیان اینکه مجتمع معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران باید با مدیریت جامع و متمرکز به سودهی بیشتر و ظرفیت تولید بالاتر دست یابد گفت: تکاب با داشتن معادن بزرگ و غنی همچنان از محرومیت و فقر رنج می برد در حالی که معادن باید در خدمت توسعه این مناطق باشد.

محمد مهدی شهریاری افزود: طلای تولید شده در این معدن باید در داخل شهرستان فرآوری و در ساخت زیورآلات استفاده شود تا زمینه ساز اشتغال پایدار جوانان منطقه و افزایش ارزش افزوده برای تکاب شود. خسارت ناشی از فعالیت معادن باید به افراد بومی منطقه پرداخت شود

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید با بیان اینکه تکاب دارای ۲ معدن بزرگ طلا و ده ها معدن سنگ است گفت: طبق ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه در صورت بروز آسیب از فعالیت های معدنی به روستاییان و افراد بومی باید خسارت واردشده پرداخت گردد و همچنین ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن در راستای توسعه منطقه هزینه شود اما این موارد تاکنون در تکاب با ظرفیت های بالای معادن طلا محقق نشدهاست.

 حسن همتی با اشاره به اینکه عوارض آلایندگی فعالیت های معدنی و سهم یک درصد از فروش و درآمدهای معادن نیز به تکاب پرداخت نمی شود افزود: این درحالی است که به دلیل فعالیت معادن طلا ساختارهای کشاورزی منطقه نیز تغییر یافته است.

 وی استفاده و بکارگیری از نیروهای بومی متخصص در کارخانه های طلا تکاب را ضروری دانست و اظهار داشت: تکاب با وجود داشتن معدن بزرگ طلای زرشوران از حقوق اجتماعی، عواید اقتصادی و سهم ۱۵ درصدی از حقوق دولتی معادن محروم است ولی بیشترین مالیات را به خزانه دولت پرداخت می کند و بر اثر فعالیت های معدنی، مردم منطقه  مشکلات زیادی متحمل شده اند.

 

ماهانه ۱۲۰ کیلوگرم طلا در معدن طلای زرشوران تولید می شود

سرپرست مجتمع معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تکاب نیز در این بازدید گفت: درحال حاضر این کارخانه با ظرفیت ۳۵ هزار تُن مواد معدنی و تولید ماهانه ۱۲۰ کیلوگرم شمش طلا فعالیت می کند که با اجرای طرح توسعه این میزان به ۶۰ هزار تن کانسگ طلا و تولید ۱۵۰ کیلوگرم شمش طلا در ماه افزایش خواهدیافت.

 سالار باوند با بیان اینکه فاز توسعه کارخانه طلای زرشوران به زودی اجرا خواهد شد افزود: زیرساخت های توسعه کارخانه زرشوران از جمله احداث فیلترپرس و سد باطله اجرا خواهدشد که با بهره برداری از آنها ظرفیت این مجتمع معدنی تا پایان ۶ ماهه دوم امسال به ظرفیت اسمی ۶۰ هزار تن مواد معدنی در ماه خواهد رسید.

 کارخانه طلای زرشوران تکاب در کنار معدنی به همین نام با ظرفیت اسمی تولید سه میلیون تُن شمش طلا در سال ۱۳۹۳ با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید و هم اکنون ۹۹۰ نفر در مجموعه معادن و واحدهای صنعتی این مجتمع مشغول به کار هستند.

 معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب واقع و برای تولید سالیانه سه تن شمش طلا طراحی شده است. کارخانه طلای زرشوران تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی  در آبان ماه  ۱۳۹۳  افتتاح شد که از نظر میزان تولید به عنوان بزرگترین معدن طلای کشور محسوب می شود.

پروانه اکتشاف معدن طلای زرشوران بالغ بر ۲۷.۵ میلیون تن کانسنگ ثبت شده و دارای ذخیره قطعی ۱۱۰ تن طلای ۲۴ عیار است که استحصال می شود.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که ۸۱ هزار نفر جمعیت دارد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار