فصل برداشت گیاهان کوهی خوراکی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در سطح آذربایجان غربی آغاز شد .
کد خبر: ۹۵۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸ 04 April 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه از گیاهان موجود کشور در این استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می‌رود.

رضایی ادامه داد: هر چند آمار دقیقی از میزان برداشت گیاهان خوراکی در این استان وجود ندارد، اما هرساله به هنگام فصل بهار هزاران کیلوگرم از انواع گیاهان خوراکی استان به بازار‌های محلی و استان‌های همجوار عرضه و ارسال می‌شود.

او افزود: این گیاهان اغلب نیاز کمتری به آب و مراقبت دارد، ولی باید فرهنگ استفاده از آن‌ها در جامعه نهادینه سازی شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: رزماری، اسطوخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن از جمله گیاهانی است که قابلیت کشت دارد.

رضایی با بیان اینکه این استان رویشگاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی بوده که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از این تعداد گیاهان خوراکی است، ادامه داد: از مجموع هشت هزار گونه گیاهی کشور، آذربایجان غربی بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه را در خود جای داده است.

وی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی از یکسو و برداشت‌های بی رویه از سوی دیگر زنگ خطر انقراض این گونه‌های گیاهی را به صدا در آورده است و مناطقی مانند دره شهدا، قاسملو و کوه سیر و قوشچی و ... در شهرستان ارومیه بیشتر مورد توجه مردم در این زمینه است و در معرض خطر انقراض گونه‌های گیاهی خوراکی قرار دارد.

رضایی با تاکید بر اینکه رویشگاه برخی از گیاهان به طور خاص شناسایی شده است، ادامه داد: ۶۰ گونه از گیاهان شناسایی شده در این استان از جمله بیزه، اله گز، نعناع کوهی، ریواس، کنگر و ثعلب بومی منطقه است.


وی درباره روند نجات بخشی این گیاهان از خطر انقراض اظهار کرد: با هدف تعیین جایگاه حفاظتی گونه‌های گیاهی کشور به منظور تهیه برنامه‌های حفاظتی و مدیریت منابع طبیعی، بررسی اکوسیستم‌های در معرض خطر به منظور تعیین جایگاه حفاظتی آن‌ها و ارایه برنامه حفاظتی و تهیه و انتشار لیست قرمز گیاهان و اکوسیستم‌های ایران در دستور کار قرار گرفته است.


گیاهان دارویی خوراکی محلی آذربایجان غربی و گونه‌های در حال انقراض استان شامل شنگ، کاسنی، گندله، قازیاغی، دوه دابانی، آویشن، کهلک اوتی، نعناع کوهی، گول اقا، مزره کوهی، کنگر، ریواس، اوه لیک، سالمانجا، اسفناج دشتی و بولاغ اوتی و چندین نمونه دیگر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار