رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و در صورت مساعد بودن شرایط بارش و وضعیت آب و هوایی، امسال ۵۸۰ هزار تن گندم امسال در استان اردبیل تولید می‌شود.
کد خبر: ۹۵۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 03 April 2021

 

خلیل نیکشاد روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به کشت گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل گفت: ۲۳۵ هزار هکتار از این اراضی به کشت گندم دیم و ۵۵ هزار هکتار نیز به کشت گندم آبی اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: محصول گندم در استان اردبیل از پاییز سال گذشته در مزارع مناطق سردسیری و گرمسیری استان اردبیل کشت شده و سطح زیر کشت نیز با کاهش جزئی نزدیک میزان کشت شده در سال‌های گذشته است.

به گزارش ایرنا، به رغم پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان اردبیل، به علت شرایط بارندگی و بروز تنش خشکسالی در ماه منتهی به زمان برداشت محصول، حدود ۵۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شد.

پارسال از این میزان تولید، ۱۹۸ هزار تن توسط مباشران و مراکز خرید تعیین شده با نرخ تضمینی خریداری شده و ۲۶ هزار تن محصول نیز به عنوان بذر مورد نیاز استان از کشاورزان خریداری شد که کمتر از نیمی از محصول تولید شده بود.

سال گذشته کشاورزان گندم کار استان اردبیل به علت پایین بودن نرخ خرید تضمینی، محصول خود را به مراکز خرید دولتی نفروختند و در بازار آزاد عرضه کردند.

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری برای هر کیلوگرم محصول ۴۰ هزار ریال تعیین شده ولی کارشناسان معتقدند که با توجه به هزینه تولید و خرید گندم از خارج، این میزان کمتر از حد مطلوب و کارشناسی است.

در سال زراعی گذشته به علت تفاوت قیمت گندم در بازار با نرخ‌های خرید تضمینی، کشاورزان استان اردبیل به کشت سایر محصولات از جمله سیر، بادام زمینی، محصولات جالیزی، ذرت، پنبه و عدس روی آوردند و همین امر در سال زراعی جاری سبب کاهش جزئی کشت محصول گندم در این استان شد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید نزدیک ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار