با بدهی 30 میلیارد تومانی ، انحلال و نابودی محتمل‌ترین پایان برای سبزقباهای تبریزی است.تیمی که می‌تواند کلیت لیگ برتر را با چالشی عجیب و جدی مواجه کند.
کد خبر: ۹۵۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ 27 March 2021

پنجاه و سه سال پیش و در روزهای نوروزی ۱۳۴۷ با همت مهندس تقی توکلی پدر صنعت نوین ایران ، گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز در قلب تپنده آذربایجان و شهر تبریز راه‌اندازی گردید. اما یک سال پیش از آغاز به کار این کارخانه ، تیم فوتبال ماشین‌سازی توسط گروهی از جوانان فوتبالیست شهر تبریز ریخت گرفته بود تا تاریخ دقیق تاسیس باشگاه ماشین‌سازی سال ۱۳۴۶ ‌باشد.

 

 

ماشین‌سازی که از آن به عنوان دیرینه‌ترین باشگاه ورزشی شمالغرب کشور یاد می‌شود از ابتدای تاسیس ، فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر گذاشته .مجموعه‌ای از بدو تاسیس تا به امروز ده‌ها بازیکن شاخص و ممتاز را پرورش داده و به رده‌های ملی فرستاده و چندین مربی مختلف فوتبالی نیز روی نیمکت ماشین‌سازان حضور یافته و با کسب دانش و تجربه و مهارت کافی دارای اسم و رسم شده‌اند. یک نمونه از ایشان رسول خطیبی است که هم فوتبالش را در رده نوجوانان و جوانان ماشین‌سازی آغاز کرده و هم برای نخستین بار در مقام سرمربی ، هدایت سبزپوشان فوتبال تبریز به سال ۱۳۸۹ را بر عهده گرفته است.

 

 

مشکلات عدیده و چالش‌های اساسی این باشگاه قدیمی شهر تبریز از سال ۱۳۸۷ پدیدار گردید ، آنچنان که مدیران گروه صنعتی و ورزشی ماشین‌سازی تبریز در اقدامی عجیب و رازآلود رای به انحلال باشگاه ماشین‌سازی داده و دستور به برون راندن تشکیلات باشگاهی از بستر کارخانجات را دادند.در آن هنگام جواد شهلایی مدیرکل وقت تربیت بدنی آذربایجانشرقی مانع از منحل شدن باشگاه ماشین‌سازی شد ولی از دیدگاه مدیران کارخانه ، باشگاه ماشین‌سازی برای از بین رفته بود.در پسین سالها شهرام دبیری مالکیت باشگاه را برعهده گرفت و سبزجامگان آذربایجان را با نام ماشین‌سازی دبیری روانه رقابتهای لیگ دسته یک کرده و نزدیک به سه سال از قدیمی ترین تیم فوتبال شهرتبریز پشتیبانی نمود اما دبیری هم نتوانست از عهده هزینه‌های سرسام آور تیمداری برآمده و با انتشار بیانیه‌ای از تیمداری حرفه‌ای کناره‌گیری کرد.

 

پس از آن مالکیت تیم فوتبال ماشین‌سازی توسط هیات فوتبال آذربایجانشرقی برای دو سال متوالی به افراد حقیقی و حقوقی مختلفی سپرده شد .در همان روزها قرار بود امتیاز باشگاه ماشین‌سازی از شهر تبریز به یکی دو شهرستان دیگر واگذار شود ولی با اعتراض و واخواهی هواداران ، باشگاه ماشین‌سازی در تبریز ماند و سرانجام صادق نجفی شهردار شهر تبریز باشگاه ماشین‌سازی را به مجموعه ورزشی سازمان شهرداری پیوند زد و این باشگاه پس از بیست سال دوری از گردونه هماوردی‌های رده نخست فوتبال کشور به رقابتهای جام خلیج فارس صعود کرد که البته این صعود پرافتخار تنها یک سال دوام آورد و ماشین‌ پیر فوتبال تبریز بازهم از جاده پر پیچ و خم لیگ برتر واژگون و به لیگ درجه دو فوتبال باشگاهی سقوط کرد.پس از سقوط ماشین‌سازان ، سازمان شهرداری تبریز از ادامه حمایت و پشتیبانی قدیمی‌ترین تیم فوتبال شهر تبریز انصراف داد و بازهم امتیاز باشگاه به یک فرد حقیقی واگذار شد.

 

این بار بخش خصوصی که عهده‌دار مالکیت باشگاه ماشین‌سازی شده بود در همان ابتدای کار و در هفته سوم رقابتهای جام آزادگان از تیمداری انصراف داد و قرارداد تمامی بازیکنان بصورت یک طرفه فسخ شد و بیم آن می‌رفت بدلیل عدم شرکت تیم در رقابتها ، مدیران برگزار کننده مسابقات ماشین‌سازی را از لیگ کنار گذارند. با این حال یک بار دیگر گروهی از هواداران ماشین‌سازی گردهم آمده و این بار نزد مهندس محمدرضا زنوزی مطلق مالک باشگاه گسترش فولاد رفته و از ایشان درخواست نمودند تا از ماشین‌سازان حمایت بعمل آورد که مالک باشگاه گسترش فولاد درخواست هواداران را پذیرفت و با آغوشی باز میزبان باشگاه ماشین‌سازی در مجموعه ورزشی خود شد و ماشین‌سازان را با حمایت‌های مالی و معنوی دوچندان راهی رقابتهای جام آزادگان نمود.

 

 

 

 

 

 

 

پس از پایان رقابتهای ۹۷-۱۳۹۶ لیگ دسته یک ، فردی مرموز کارخانجات ماشین‌سازی را از سازمان بخش خصوصی خریداری کرد و مدعی شد می‌خواهد فرزند خلف و قهرمان گروه صنعتی ماشین‌سازی را به بطن و زادگاه خود که همانا بستر کارخانجات ماشین‌سازی می‌باشد بازگرداند و برای انجام این کار وی و همراهان او تلاشهای فراوانی هم‌ انجام دادند غافل از آن که داستان چیز دیگری بود و در نهایت با بازداشت این فرد به اتمام رسید اتفاقی که باعث شد پروژه بازگشت باشگاه به کارخانجات ماشین‌سازی منتفی شود. در پی این داستان زنوزی مالک باشگاه گسترش فولاد تصمیم گرفت نام تیم شخصی خود " گسترش فولاد " را به " ماشین‌سازی " تغییر داده و بجای گسترش‌فولاد محروم از داشتن سرمایه‌ای بنام هواداران ، باشگاه پرهوادارتر ماشین‌سازی را راهی رقابتهای لیگ ‌برتر نماید.البته از سوی او امتیاز دسته یکی باشگاه ماشین‌سازی به شهرستان ارومیه پیشکش گردید و تیم فوتبال ماشین‌سازی بجای گسترش فولاد وارد رقابتهای جام خلیج فارس شد و وی بنابه درخواست هواداران ، مالکیت باشگاه تراکتورسازی را هم بر عهده گرفت و پسوند " سازی " را حذف و سرخپوشان آذربایجان را با نام تراکتور تجهیز و رهسپار جام خلیج‌فارس نمود.

 

 

 

ماشین‌سازان در سه سال گذشته با حمایتهای زنوزی در رقابتهای لیگ‌برتر حضور داشتند اما از ابتدای فصل جاری رقابتها ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تیم فوتبال ماشین‌سازی بدلیل مشکلات مالی در حد یک تیم دسته یکی بسته شد و از همان ابتدای کار در قعر جدول دچار ایستایی شده و کاندیدای سقوط به لیگ دسته یک شد. در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ مالک باشگاه با انتشار بیانیه‌ای همراه با توضیحاتی دال بر ناتوانی برای حمایت همزمان دو باشگاه ، از حمایت یکی از دو تیم تحت مالکیت خود ( ماشین‌سازی ) انصراف داده و اعلام داشت امتیاز باشگاه را بدون هیچ چشمداشتی به هیات فوتبال استان می‌سپارد .

 

 

 

در حال حاضر یکی دو فرد حقیقی و بخش خصوصی بصورت جدی خواهان خریداری امتیاز باشگاه ماشین‌سازی هستند اما از سوی آنها بدهی‌های کلان باشگاه سد و مانعی عنوان شده که در صورت عدم پرداخت این بدهی‌های نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریالی توسط مالک باشگاه ، توان کافی مالی برای خریداری امتیاز باشگاه و پرداخت بدهی‌های قبلی آن را نخواهند داشت. جواد ششگلانی رییس هیات فوتبال استان نیز با انتشار نامه‌ای رسمی و اعلام رقم بدهی‌های باشگاه ، درخواست مالک تیم فوتبال ماشین‌سازی را رد کرده و اکیدا توصیه نموده ایشان دست‌کم تا پایان‌ فصل از باشگاه ماشین‌سازی حمایت کنند ، ولی زنوزی مالک باشگاه بازهم به نامه هیات فوتبال پاسخ داده و با شرح ماوقع داستان در شش بند جداگانه اعلام داشته تا مشخص شدن تکلیف مالکیت ، ادامه فعالیت باشگاه ماشین‌سازی را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

 

 

 

باشگاه ماشین‌سازی از دل و بطن گروه صنعتی و کارخانجات ماشین‌سازی برآمده و فرزند و شناسه و برند اجتماعی – ورزشی کارخانجات ماشین‌سازی است ولیکن از زمان برون راندن سبزجامگان فوتبال آذربایجان از دل و بطن و زادگاه خود این باشگاه ریشه‌دار شهر تبریز همچو کالایی قابل فروش توسط افراد حقیقی و حقوقی دست به دست داد و ستد شده و درمانده و آواره گردیده است و حالا بیم آن می‌رود که پرهوادارترین تیم تبریز در گذشته این بار برای همیشه به تاریخ بپیوندد. 

 

 

با بدهی 30 میلیارد تومانی این محتمل‌ترین پایان برای سبزقباهای تبریزی است.تیمی که می‌تواند کلیت لیگ برتر را با چالشی عجیب و جدی مواجه کند.

 

اشکان حاجی‌نیا/ورزش۳

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار