سهراب شرفی رئیس خانه صنعت و معدن تجارت استان فارس تصریح کرد: با توجه به اینکه ما تولید کننده سالانه ۶۵ تا ۷۰ هزار تن پنبه در استان هستیم و می‌توانیم پنبه‌ها را به پوشاک و پارچه تبدیل کنیم چرا کوتاهی می‌شود و ما مجبور به خام فروشی می‌شویم.
کد خبر: ۹۵۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 23 March 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: امروزه پوشاک یکی از کالاهای پرمصرف است که ظرفیت بالایی برای افزایش اشتغال، تولید و درآمدزایی در جامعه دارد اما به دلیل کمبود کارخانجات ریسندگی و بافندگی در کشور به جای کالای ایرانی کالاها و پوشاک خارجی در بازار به چشم می خورد.

برای تهیه یک پوشاک باکیفیت نیازمند پنبه و پارچه مرغوب هستیم که پنبه فارس به دلیل مرغوبیت مناسبی که دارد می تواند به بهترین و با کیفیت ترین پارچه ها تبدیل شود.

۵۰ سال پیش آخرین الیاف پنبه ای فارس در کارخانه ریسندگی شیراز بافته شد و از آن روز تا کنون پنبه ها سبز می شوند و سفید و از فارس می روند اما هیچ کارخانه ای برای این محصول رو سفید که روزگارش در فارس سیاه شده است وجود ندارد.

 

اگر پوشاک داخلی برندسازی و شناسنامه‌ای‌ شود مشکلات تولیدکنندگان نیز کاهش می‌یابد. صنعت پوشاک در کشور سال‌های گذشته، با مشکلات بسیاری روبه رو بوده که مهم‌ترین آن واردات بی‌رویه از دیگر کشورها بوده، مشکلی که تولیدکنندگان بسیاری را مجبور به تعطیلی واحدهای خود کرده است.

محمود ظهیری معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به وجود ۵ هزار و ۶۰۰ بهره بردار گفت: سطح زیرکشت پنبه ۱۸ هزار و ۷۰۰ هکتار است و پیش بینی می‌شود بالغ بر ۶۵ هزار تن پنبه از مزارع فارس برداشت شود که تاکنون ۶۲ هزار تن پنبه وش از مزارع استان برداشت شده و عمده محصول پنبه تولیدی به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.

فعالیت ۷ کارخانه پنبه تولیدی در فارس


او بیان کرد: با توجه به کیفیت بسیار عالی الیاف پنبه و وجود کارخانجات پنبه پاک کنی فعال استان هم اکنون ۷ کارخانه فعال در فارس مشغول به استخراج پنبه تولیدی هستند که ضرورت دارد به منظور ایجاد اشتغال و حمایت از تولید صنایع وابسته به محصول پنبه از جمله کارخانجات ریسندگی و بافندگی تاسیس شود تا بدین وسیله بتوان از بهره برداران این بخش حمایت کرد و نسبت به ایجاد زنجیره تولید و رفع معضل بیکاری گام‌های موثری برداشت.

ظهیری تصریح کرد: با توجه به ضرورت حمایت از طرح راه اندازی کارخانجات صنایع ریسندگی و بافندگی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و ترغیب بخش خصوصی به منظور راه اندازی صنایع ذکر شده برای اخذ تسهیلات و گرفتن مجوز‌های لازم و معرفی به مراجع ذی صلاح، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با حمایت بخش دولتی بتوانیم شاهد راه اندازی این گونه مشاغل باشیم.

 

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی از جمله پنبه، انتظار می‌رود سطح زیرکشت محصول پنبه افزایش یابد.

او افزود: استان فارس دارای ظرفیت یکصد هزار تن پنبه است که انتظار می‌رود با پیگیر‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس و مجری طرح پنبه کشور این امر محقق شود.

ظهیری اضافه کرد: طی دو سال گذشته طرح‌های ارزشمندی مانند مقایسه ارقام داخلی با عنوان طرح pvs پنبه نسبت به شناسایی ارقام برش اقدام شد تا دو رقم از بهترین ارقام پنبه که از نظر کمی و کیفی وضعیت بهتری داشته باشند به جامعه کشاورزان معرفی شود.

اجرای طرح‌های جهاد کشاورزی در حمایت از تولید پنبه مرغوب


معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با جدیت هر چه تمام‌تر دنبال کرده موضوع تغذیه پنبه با فاکتور‌های مختلف و حمایت‌های همه جانبه مجری طرح پنبه کشور بوده که نتایج خوبی در این زمینه بدست آمده است.

او تاکید کرد: یکی دیگر از طرح‌های قابل ارائه روش‌های کشت پنبه است که از جمله کشت نواری، کشت روی پشته، کشت غرقابی، کشت NOTILL و کشت با شیوه کم خاک ورزی به منظور شناسایی مطلوب‌ترین شیوه کاشت در اقلیم‌های مختلف و شرایط توپوگرافی زمین، آب در دسترس، خاک ونوع بذر مصرفی بر آن شدیم تا بتوانیم نسخه‌ای قابل ارائه به کشاورزان استان در این ارتباط ارائه دهیم.

ظهیری در خصوص کنترل تلفیقی عوامل خسارت زای پنبه گفت: با حمایت‌های مدیریت حفظ نباتات استان اقدامات خاصی انجام شد تا بهترین شیوه کنترل و ارزیابی عوامل خسارت زا بدست آید.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: به منظور بهینه سازی مصرف سموم با سمپاش‌های مختلف از جمله پهپاد و بوم دار با مشارکت ادارات مکانیزاسیون استان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

تولید سالانه ۷۰ هزار تن پنبه در فارس


سهراب شرفی رئیس خانه صنعت و معدن تجارت استان فارس تصریح کرد: با توجه به اینکه ما تولید کننده سالانه ۶۵ تا ۷۰ هزار تن پنبه در استان هستیم و می‌توانیم پنبه‌ها را به پوشاک و پارچه تبدیل کنیم چرا کوتاهی می‌شود و ما مجبور به خام فروشی می‌شویم.

او ادامه داد: استان فارس سابقه ارزشمندی در حوزه نساجی داشت، اما صاحب کارخانه نساجی به دلیل پرداخت نکردن تعهداتی که به کارگران داشت و پرداخت نشدن بدهی به بانک ملی، مجبور به فروش کارخانه شد و ماشین آلات کارخانه نیز به صورت کیلویی فروخته شد که امروزه به خانه و آپارتمان تبدیل شده است.

 

شرفی افزود: فارس سابقه ارزشمندی در صنعت نساجی داشته به طوری که در زمان‌های گذشته پارچه شیرازی مخصوص دربار‌های کشور‌های مختلف از جمله ژاپن بوده است.

رئیس خانه صنعت و معدن تجارت استان فارس اضافه کرد: کارخانه پارچه بافی دیگری نیز ابتدای خیابان سعدی در شیراز بود که این کارخانه نیز به دلیل سوء مدیریت و بی توجهی مسئولان به این صنعت تعطیل شد.

او گفت: با توجه به تکنولوژی روز دینا صنعت نساجی در بیشتر کشور‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بازار‌های جهانی فعالیت دارد که با به روز کردن ماشین آلات می‌توان در ایجاد کارخانجات ریسندگی و بافندگی سرمایه گذاری و مشارکت کرد.

تکیه بر توان داخلی تنها راهکار گردش چرخ تولید


شرفی بیان کرد: اگر استان دوباره به زمان‌های قدیم باز گردد و بر تولید محصولات داخلی تکیه کند می‌تواند دوباره به چرخه تولید باز گردد و برای جوانان ایجاد اشتغال کند.

رئیس خانه صنعت و معدن تجارت استان فارس، تصریح کرد: لازمه باز گشت کارخانجات نساجی در استان و کشور حمایت سازمان صمت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و استانداری است که باید از دارایی کشور محفاظت کند.

 

او با اشاره به اینکه امروزه مدیران دولتی تکیه گاهشان تولید نفت شده است، ادامه داد: دولت کالا‌های سهل الوصول را به قیمت ارزان و یک دهم فرآوری شده به خارج از کشور صادر می‌کند.

شرفی افزود: ۸۵ درصد اقتصاد کشور شامل اقتصاد نفت است که دولت و قوه مقننه باید زمینه اقتصادی تولید کالا‌ها را هموار کنند تا سرمایه گذاران بتوانند از دانسته‌ها و ایده‌های خود در سطح جامعه بهره‌مند شوند.

رئیس خانه صنعت و معدن تجارت استان فارس تاکید کرد: اگر یک تحول اقتصادی نوین در کشور بوجود بیاید ما می‌توانیم پنبه‌های برداشت شده را فرآوری کرده و ۱۰ برابر سود را داشته باشیم.

شرفی بیان کرد: در این ۸ سال ۸۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج و در جای دیگری سرمایه گذاری شده که نشان از سوء مدیریت و قوانینی بوده که از سال ۱۳۰۳ همچنان به قوت خود باقی مانده است.

ظهیری معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز تصریح کرد: استان فارس در سطح عملکرد رتبه نخست کشوری و در سطح زیر کشت مقام سوم را دارد.

او ادامه داد: با توجه به اشتغالزایی زراعت پنبه و تعدد صنایع وابسته به این محصول با ارزش می‌توان از این محصول در فضای اقتصاد کشاورزی به نام طلای سفید یاد کرد.

ایجاد صنایع وابسته مشوق تولید کننده برای تولید بیشتر


ظهیری افزود: با توجه به شرایط اقتصادی محصول پنبه ضرورت دارد که به منظور حمایت از تولید داخلی صنایع وابسته ایجاد شود تا به این وسیله تولیدکنندگان ترغیب به تولید بیشتر و سطح زیر کشت کردند و بخش صنعت نیز شرایط استفاده از تولید داخلی برایش فراهم شود که این امر مهم در مجموع باعث رونق اقتصادی در بسیاری از بخش‌های کشور شده و مهمترین چالشی که هر کشور می‌تواند با آن مواجه شود معضل بیکاری است که با رفع این مشکل می‌توان زمینه اشتغال هزاران نفر را ایجاد کرد.

 

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اضافه کرد: کاربرد پنبه در صنایع نساجی، پارچه بافی، بافندگی، کارخانجات روغن کشی، کارخانجات تولید علوفه دام، کاغذ سازی، صابون سازی، نئوپان سازی، الکل سازی، صنایع وابسته به هواپیما، فضا نوردی و تجهیزات نظامی است.

او تاکید کرد: با توجه به مرغوبیت پنبه‌های تولیدی در استان فارس بیشتر استان‌ها تمایل دارند که از پنبه فارس در صنایع وابسته به خود استفاده کنند و از این رو بخش اعظمی از پنبه استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

با توجه به ظرفیت‌های استان فارس در تولید پنبه و پارچه باید از ظرفیت صنعت نساجی در استان فارس حمایت شود و متناسب با تولیدات استان کارخانه‌هایی برای تبدیل پنبه به محصولات جانبی راه اندازی شود و در آخر زمان آن رسیده است که پنبه را از گوش بیرون بیاوریم

برچسب ها: تولید ، پنبه ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار