اولین توییت تاریخ به فروش می رسد!+ عکس

 

به گزارش تابناک سمنان شاید آن روز کسی فکرش را نمی‌کرد که توییتر روزی به یک تریبون مهم برای سیاستمداران، هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و حتی مردم عادی تبدیل شود. اما این اتفاق رخ داده و در حال حاضر کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل نام توییتر را نشنیده باشد.

این مقدمه کوتاه را گفتیم تا به یک خبر جالب اشاره کنیم. موضوع از این قرار است که جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر قصد دارد اولین توییت خود (همان توییتی که در بالا اشاره شد) را در قالب یک توکن غیرقابل معاوضه یا NFT به فروش برساند! به گزارش دویچه وله کسی هم که تا به این لحظه بالاترین پیشنهاد را داده، سینا استوی، فعال ایرانی حوزه بلاک‌چین و مدیرعامل بریج اوراکل، است. استوی ۲.۵ میلیون دلار برای خرید این NFT به جک دورسی مالک توییتر پیشنهاد داده است.

اگر نمی‌دانید توکن غیرقابل معاوضه (NFT) چیست، باید بگوییم که این توکن نوع خاصی از توکن‌های رمزنگاری بر پایه تکنولوژی بلاک‌چین است که منحصر به فرد بوده و قابل تکثیر نیست. در واقع تفاوت NFT ها با رمزارزهای معمول مانند بیت‌کوین در این است که به واسطه منحصر به فرد بودنشان قابل معاوضه نیستند و مانند یک اثر هنری خاص نمی‌توان آن‌ها را با نمونه مشابه مبادله کرد. این در حالی است که همه بیت‌کوین‌ها ارزشی برابر دارند و هیچ فرقی بین آن‌ها نیست.

جک دروسی

اولین توییت جک دورسی در حراجی

 
 

برای روشن‌تر شدن قضیه فرض کنید، شما یک بلیط برای فیلم A دارید و دوست‌تان بلیطی برای تماشای فیلم B تهیه کرده است. در چنین شرایطی با اینکه هر دو بلیط از یک جنس هستند و حتی ممکن است ابعاد و شکل ظاهری یکسانی هم داشته باشند، اما تعویض آن‌ها امکان‌پذیر نیست، چرا که هر کدام به یک فیلم خاص تعلق دارند. به این ترتیب، یک NFT نیز اغلب با استاندارد ERC-721 و روی بستر اتریوم ایجاد شده و مانند یک سنگ قیمتی، اثر هنری و یا یک شی کلکسیونی در دنیای واقعی، ارزش مشخص و معینی ندارد.

سینا استوی

سینا استوی، فعال بلاکچین ایرانی

بنابراین،NFT ها این زمینه را فراهم کرده‌اند که افراد بتوانند دارایی‌های خاص و منحصر به فرد خود در دنیای مجازی را تحت مالکیت خود درآورده و یا آن‌ها را در حراجی‌ها به فروش بگذارند. کاری که جک دورسی نیز آن را انجام داده و قصد دارد اولین توییت شبکه توییتر را در این قالب به فروش برساند.

جک دورسی همواره طرفدار پروپاقرص ارزهای دیجیتال بوده و حتی هشتگ bitcoin# را هم در بخش بیوی حساب توییتر خود اضافه کرده است. بنابراین، اصلاً تعجبی ندارد که وی به سمت NFT ها گرایش پیدا کرده و تلاش کند تا از مزایای این فناوری نهایت استفاده را ببرد.

نکته جذابی که باعث بالا رفتن هیجان در این حراج شده، ارائه بالاترین پیشنهاد قیمتی به مبلغ 2.5 میلیون دلار توسط یک فعال حوزه بلاکچین ایرانی با نام سینا استوی است. 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: اقتصاد نیوز