دو هزار و سیصد و نودمين بسته ویژه خبری «تابناک»
رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: فاجعه بیت‌کوین در راه است؟ / ایجاد اختلاف و شکاف میان نزدیکان قالیباف / هشدار رسانه اصولگرا به مجمع تشخیص درباره FATF و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰ 01 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حوزه‌های علمیه مدرسه راه می‌اندازند؟

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش: حوزه‌های علمیه تازه ه فکر افتاده‌اند که در همه دستگاه ها اثرگذاری هدفمند داشته‌ باشند. حاجیان زاده، مشاور دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خبر داده حوزه‌های علمیه در کشور مدرسه‌های علوم و معارف اسلامی راه می‌اندازند تا الگوسازی کنند. او افزود، امروز حوزه‌های علمیه به صورت رسمی به تالیف کتب درسی وارد شده‌اند و خوش‌بختانه در همه گروه‌های‌ درسی سازمان تالیف کتب درسی که مغز متفکر آموزش و پرورش نماینده دارند. این مقام‌ دولتی خبر داده: «از دغدغه‌های حوزه علمیه این است که اثرگذاری‌اش را هدف‌مند و ساختاری کند و در طرح آمایش حوزه‌ها، بیش از ۱۰۰ دستگاه هدف مورد توجه قرار گرفته‌اند که حوزه و حوزویان بتوانند در آن نقش موثری ایفا کنند.»

هشدار مکتوب ایران به آژانس درباره قطعنامه احتمالی شورای حکام

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی: در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه ای هم ارسال شده است. پیوست بیانیه توافق سازمان با آژانس محرمانه است، شروط خاصی در این زمینه نیامده و بنا بر اطلاعات دقیقی که درباره فهرست تاسیسات و دوربین های نظارتی در این پیوست ذکر شده است، به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، این پیوست محرمانه خواهد ماند.

فاجعه بیت‌کوین در راه است؟

«حکیمی» معاون سابق بانک مرکزی گفت: ایران باید موضع خود را در برابر بیت کوین مشخص کند. در بدترین حالت ممکن قرار داریم؛ مردم چیزی را می‌خرند که نه پشتوانه قانونی دارد نه منع قانونی. برخی کشورها مانند امریکا ضمن موافقت با خرید و فروش بیت کوین به مردم گفته است که باید بیت کوین را در کیف پول مشخصی قرار دهید و برای دریافت این کیف پول باید احراز هویت شود؛ بنابراین، دیگر ناشناس نیست و اگر بیت کوینی در کیف پولی قرار گیرد که ثبت‌نام نشده باشد، قاچاق به حساب می‌آید. الان با این وضعیت می توانند با دستگاه ماینر بیت کوین استخراج کرده و در ترکیه خانه بخرند! در این حالت ارز کشور به راحتی خارج می‌شود و خروج سرمایه بالایی خواهیم داشت و هر چقدر بیشتر بلاتکلیف بماند خروج سرمایه شدیدتر می‌شود؛ اگر حاکمیت ورود نکند، هم مردم ضرر می کنند، هم حاکمیت! بیت کوین یک دارایی با سودآوری و ضرر خیلی بالاست؛ مردم اگر تحلیل تکنیکال ندانند، پولشان را در معرض مخاطره قرار دادند./تسنیم

ایجاد اختلاف و شکاف میان نزدیکان قالیباف

روزنامه شرق نوشت: اخبار پشت پرده حکایت از این دارد که بین نزدیکان قالیباف اختلاف افتاده و ادعای نیامدن قالیباف به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ یا با هدف خالی نشان‌ دادن صحنه برای جلب توجه یا فشار به رقیب بوده است یا تاکتیکی برای دور کردن اذهان از قالیباف در ماه‌های مانده به انتخابات تا او کمتر زیر ضرب و فشار باشد. در صورتی که خبر نیامدن رئیس فعلی مجلس به کارزار انتخابات ۱۴۰۰ درست باشد، اوضاع برای اصولگرایان بسیار پیچیده می‌شود.

مخالفان FATF دل در گرو ادامه تحریم ها دارند

روزنامه شرق نوشت: دولتی‌ها آخرین تلاش‌های خود را به کار بسته‌اند تا شاید گره از کار لوایح FATF باز شود؛ اما فعلا خبری از تغییر نظر مخالفان سنتی این لوایح نیست، مخالفان دولت نمی‌خواهند گشایشی اقتصادی رخ دهد. کاسبان تحریم دل در گرو ادامه تحریم‌ها دارند و از هر گشایش و شفافیت تجاری گریزانند و به مخالفت با آن می‌پردازند. روند بررسیFATF روندی نزدیک به سیزده سال را طی کرده است که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود و اگر به‌زودی تکلیف آنها مشخص شود و رأی مجمع مثبت باشد، حداقل کشورهای دوست و همسایه ایران می‌توانند به مراودات تجاری خود با ایران ادامه دهند، وگرنه شرایط اقتصاد ایران از آنچه در سه سال اخیر تجربه کرده سخت‌تر خواهد شد و حتی روسیه و چین هم قادر به حفظ روابط تجاری و مالی خود با ایران نخواهند بود.

درخواست VIP واکسیناسیون را نمیپذیریم؛ لطفا تقاضا نفرمایید

کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت: تلقیح واکسن کرونا به کادر درمان و سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه‌ها در هفته جاری به ۱۱۰ هزار دز خواهد رسید، تزریق واکسن افراد مشمول فاز ۱ تا نوروز انجام می شود، هیچ تغییری در اولویت بندی برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نخواهد شد، VIP نخواهیم داشت، لطفا تقاضا نفرمایید.

ماجرای شکایت و ابطال گواهی فوت خدمه سانچی از زبان یکی از خانواده‌ها

عبدالله عبداللهی، پدر سجاد یکی از خدمه‌های سانچی در گفت‌وگو با خبرآنلاین: موقعی که آقای ربیعی اعلام کرد قرار است گواهی فوت صادر شود، من بلافاصله اعتراض کردم. با این وجود فوت نامه صادر شد و مجبور شدیم شکایت کنیم. از سویی آنها لایحه نوشتند که من حق ندارم برای ابطال گواهی فوت اقدام کنم.اما قاضی گفت وزارت کار و سازمان ثبت احوال دلایل قانع کننده‌ای نیاوردند. من بسیار بسیار از این قاضی که حرف ما را فهمید ممنونم.گواهی فوتی که در ۲۴ دی ماه ۹۶ صادر شد راهی بود که همه درهای پیگیری ماجرا را برای ما بست، هرجایی می‌رفتیم می‌گفتند ماجرا تمام شده است و دیگر کاری از دستمان ساخته نیست. شکایت ما در اصل این است که نسبت به داستانی که شرکت نفتکش‌ها اعلام کرده بود موافق نبودیم. هر موقع به تنهایی می‌نشستم و این داستان‌ها را کنار هم می‌گذاشتم، چیزی جور درنمی‌آمد و باورم نمی‌شد چنین اتفاقی رخ بدهد که۳۰ نفر در کشتی باشند، یک کشتی با آنها تصادف کند و بعد با این سیستم مدرن امروزی همه لحظه اول فوت کنند.

اصلاح‌طلب هراسی ابزار گردهمایی و اجتماع اصولگرایان است

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هرگاه اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات به ویژه از طریق مکانیزم استصوابی خارج شدند، اصولگرایان در درون خودشان با یکدیگر دچار مشکل و اختلاف شدند و نتوانستند به وحدت برسند؛ بنابراین اصلاح‌طلب هراسی ابزار گردهمایی و اجتماع آنهاست.

حمله کیهان به خاتمی به خاطر نامه او به رهبری

کیهان نوشت: برخی محافل رسانه‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌گویند خاتمی نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب نوشته و در آن ضمن مرور سوابق خود، گفته که دغدغه انقلاب را دارد و هیچ‌گاه علیه انقلاب و رهبری و حاکمیت نبوده است. کیهان نوشت: برخی محافل رسانه‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌گویند خاتمی نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب نوشته و در آن ضمن مرور سوابق خود، گفته که دغدغه انقلاب را دارد و هیچ‌گاه علیه انقلاب و رهبری و حاکمیت نبوده است. رفتار‌های سالوسانه خاتمی در حالی است که وی یک عذرخواهی رسمی به خاطر خیانت‌هایش در فتنه سال ۸۸، به نظام و مردم بدهکار است. به عبارت دیگر، او و موسوی و سایر دست‌اندرکاران فتنه، متهم اول خون‌های ریخته شده، ۸ ماه بی‌ثباتی کشور و خسارت به اموال عمومی و مردم، مجال دادن به گروهک‌های برانداز، و تشجیع دشمن برای اعمال تحریم‌های بعدی (موسوم به تحریم‌های فلج‌کننده)‌ هستند. با همه این‌ها خاتمی اگر واقعا قصد ابراز ندامت و عذرخواهی دارد، باید این کار را علنی و با صراحت انجام دهد، خیانت انجام گرفته را به مردم توضیح داده و درباره حقیقت‌های جنایت روشنگری و از نظام و مردم طلب عفو کند. توبه این‌چنینی و قول اصلاح و جبران، شرط ادعای اصلاح‌طلبی است و در غیر این‌ صورت، هم به نفاق منافقانی خواهد شد که فساد می‌ورزند، اما ادعای اصلاح دارند.

نماینده کاشمر به واعظی: حرف نزنید، نمی‌گویند لال هستید

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولتمردان متخصص ایجاد التهاب و نابسامانی در بازار ارز هستند و بهتر است از اظهارات غیرکارشناسانه خود دست بردارند. حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی گفت: رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور در روزهای اخیر و در اظهاراتی غیرکارشناسی و البته درست، گفت که خودمان قیمت دلار را بالا و پایین می‌آوریم. نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقایان دولت به ما پاسخ دهند که می‌خواهند با قیمت دلار چه کاری کنند و قرار است چه بلایی بر سر مردم بیاورند، نیک‌بین افزود: دولتمردان نباید صحبت‌های نسنجیده کنند و اگر سخن نگویند، مردم نمی‌گویند که لال هستند و آنان نباید بدون مشورت حرفی بزنند. وی ادامه داد: دولتمردان بگویند که از التهاب در بازار دلار چه چیزی به دست می‌آورند؟ زمانی که درآمد دولت با دلار و خرجشان با ریال است، مشخص است که با قیمت دلار بازی می‌کنند.

دفتر رییس جمهور: انتشار نقل قولی از واعظی درباره نقش دولت در نوسانات ارزی بی‌پایه است

روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای انتشار نقل قول از رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور مبنی بر نقش دولت در ایجاد نوسانات ارزی را بی‌پایه خواند و تکذیب کرد. روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری بار دیگر انتشار نقل قول بی‌پایه و اساس از رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر نقش دولت در ایجاد نوسانات ارزی را به شدت تکذیب کرد و اصرار مخالفین دولت بر تکرار این دروغ و حتی تحلیل پیرامون آن را تداوم حمله به دولت و تحت تاثیر قرار دادن آرامش نسبی بازار دانست. اطلاعیه روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری خاطرنشان می‌کند: با وجود نظر صریح ایشان در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها در این خصوص و تکذیب سریع این نقل و قول بی‌اساس، همچنان عده‌ای از رسانه‌های داخلی و خارجی که از آنان بار‌ها در کلام رئیس‌جمهور با عنوان تبرئه‌کنندگان ترامپ و تحریم‌کنندگان ملت ایران خوانده شده‌اند، می‌کوشند در تداوم سیاست‌های پیشین خود و به‌ رغم شکست مفتضحانه ترامپ، نقش تروریسم اقتصادی او را پنهان و دولت را در پیشگاه مردم مقصر تلقی کنند.

تولیت مسجد جمکران: صداوسیما آنقدر که برای ورزش وقت می‌گذارد برای امام زمان وقت نمی‌گذارد

رحیمیان، تولیت مسجد جمکران با بیان اینکه جامعه‌ای که امام زمان خود را نشناسد، مرگ جاهلیت خواهد داشت، گفت: همه هویت نظام ما به ولایت فقیه است و هویت ولایت فقیه هم به امام‌ زمان(عج) است و دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو شناخت امام زمان است. وی افزود: متاسفانه صداوسیما آنقدر که برای ورزش وقت می‌گذارد برای امام زمان وقت نمی‌گذارد. رحیمیان غفلت از مفاهیم مهدوی را در هنر و سینما مورد اشاره قرار داد و گفت: هالیوود، فیلم‌های فراوانی را برای تحریف موضوعات مرتبط با امام زمان(عج) ساخته‌ است اما ما چه کرده‌ایم؟ وی تصریح کرد: امیدواریم به یمن وجود دو نیمه شعبان در سال آینده، سال ۱۴۰۰ را سال مهدوی کنیم و با همه توان در همه عرصه‌ها گام‌های موثری در شناخت امام زمان و مسائل مربوط به مهدویت برداریم.

پرویز فتاح: نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی‌شوم

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این پرسش که آیا در «انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد خواهید شد؟» اظهار داشت: ما تشنه قدرت نیستیم، شیفته خدمت هستیم. وی ادامه داد: این را امام (ره)، رهبر معظم انقلاب و شهیدان بهشتی و سردار سلیمانی به ما یاد دادند. رئیس بنیاد مستضعفان افزود: چون بنده از رهبر معظم انقلاب حکم دارم، این را با چیزی عوض نمی‌کنم. بنده منسوب ولایت امر هستم و ایشان منت گذاشته بر ما و حکم داده است. فتاح بیان داشت: بنده با حکم ایشان هم در هیات امنای کمیته امداد و هم در بنیاد مستضعفان هستم و همزمان در دو جا از رهبری معظم انقلاب حکم دارم. وی تاکید کرد: بنده من این مقام را به دنیا و آخرت ندهم.

مصباحی‌مقدم: صحبتی درمورد لاریجانی در شورای وحدت نشده

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص اظهارات علیرضا زاکانی که گفته بود «جریانی در مقابل شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد، اما آنچه فهم می‌شود این که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید» گفت: من اطلاع دقیق ندارم و سخنگوی شورای وحدت بهتر می‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند، اما آنچه تا اینجا می‌دانم این است که تا امروز اصلا هیچ صحبتی در خصوص اینکه از آقای لاریجانی یا هر گزینه دیگری حمایت صورت گیرد، در شورای وحدت مطرح نشده است. وی ادامه داد: یعنی دوستان شورای وحدت اصلا وارد صحبت درخصوص کاندیدا‌ها نشده‌اند که چه کسی کاندیدا باشد و به‌ نظرم آقایان آدرس غلط می‌دهند. مصباحی مقدم همچنین درخصوص اینکه جامعه روحانیت به دلیل اینکه از قدیمی‌ترین تشکل‌های جریان راست سنتی است و به این دلیل همکاری آن‌ها با لاریجانی محتمل دانسته می‌شود، بیان داشت: اینکه جامعه روحانیت قصد حمایت از آقای لاریجانی دارد را تکذیب می‌کنم و دروغ است. این یک نوع القای دروغ است، ما چنین تصمیمی نداریم، از قبل هم نداشتیم.

مواظب حضور چینی‌ها در ایران باشید، شاید مامور باشند

روزنامه اطلاعات در مقاله ای که به سخت گیری دولت چین نسبت به مسلمان های این کشور (ایغور ها) اشاره دارد نوشت: با تمامی احترامی که برای دولت چین قائل هستیم و با تأکید بر توسعه روابط تهران پکن، باید به دست‌اندرکاران سیاست خارجی و اطلاعاتی کشور هشدار دهیم که مواظب حضور چینی‌ها در ایران باشند، زیرا دولت چین تلاش می‌کند تا مأموران خود را زیر لوای کارگر یا کارشناس و بازرگان راهی مناطق مختلف دنیا کند و احتمال دارد حضور بیش از حد آنها در ایران، در مواردی به نفع منافع ملی ما نباشد.

قصد مطهری از کاندیداتوری چیست؟

عبدالله گنجی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: قصد مطهری برای کاندیداتوری در رسانه های اصلاحات با ضریب نامتعارفی پوشش داده شد. با توجه به مساله رجل سیاسی و همچنین رد صلاحیت وی در انتخابات مجلس به نظر می رسد ورود وی به انتخابات با هدف مهندسی موج رای پس از رد صلاحیت برای دیگری باشد. مشابه این کار علاوه بر ایشان باز هم محتمل است.

جزئیات گفت‌وگوی تلفنی ابطحی با کروبی

محمدعلی ابطحی با انتشار عکسی از مهدی کروبی در صفحه اینستاگرامش از جزئیات مکالمه تلفنی با رئیس مجلس ششم خبر داد. محمدعلی ابطحی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تلفن زنگ زد. با عجله برداشتم. یکی دوبار گفت گوشی، گوشی. بعد صدای آشنایی احوالپرسی کرد. زود شناختمش. آقای کروبی بود. اخیرا اجازه تلفن داده اند. پر در آوردم. دلم واقعا برایش تنگ شده است. می گفت چندین بار اسم تو را داده ام که بیایی دیدنم. یا ما بیاییم خانه ات. نپذیرفته اند.مثل همیشه با انگیزه. پر نشاط و مهربان. احوالپرس زن و بچه بود. تک تک؛ دخترها، دامادها و نوه ها. بعد گفت خانم خیلی خوبی داری. به تلاشهایش در ایام ۸۸ اشاره داشت. گفتم شوهر خوب دارد. آقای کروبی گفت صدایت روی بلندگو است. خانمهای فامیلمان از حرفت خندیدند.گفتم غرض من هم این بود که لبخند بر لب های شما جاری کنم. با خانم صحبت کرد. من و فهیمه هم با حاج خانم صحبت کردیم. بعد آقای کروبی شروع کرد از حافظه تاریخی اش قضایایی را گفت و گفت. از وضع فعلی و آینده. مثل قبل، دلسوزانه. پریدم وسط صحبت هایش و گفتم حاج آقا شما تو حصرین ها. ما نیستیم که این حرفها را به من می زنید. باز هم خندید و کلی ابراز لطف کرد به من و خانواده ما. مرد وفا است. به حسین کروبی گفتم اگر اشکالی ندارد یک عکس از همین الان حاج آقا برام بفرست که فرستاد.»

عطریانفر: حسن خمینی و ظریف گزینه‌های اصلاحات برای ریاست جمهوری هستند

محمد عطریانفر در گفت‌و‌گویی با اشاره به معرفی نامزدهای متعدد درون جریانی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، هیچ یک از احزاب اصلاح طلبی که ذیل جریان اصلاحات مطرح می‌شوند، اقدامی جداگانه برای معرفی نامزد حزبی انجام نداده‌اند. او ادامه داد: اگر هم گفت‌وگوهای متعارف درون حزبی داشته و چهره‌هایی را مطرح کرده‌اند، بیش از هر چیز در جهت نوعی آماده سازی ذهنی بوده تا در زمان مقرر حول محور چهره‌های شاخص اصلاح طلبی که با هدف تجمیع نظرات احزاب اصلاح طلب در قالب نهاد اجماع ساز ماموریتی را تعریف کرده‌اند تا در نهایت به یک چهره مشخص و موثر که نماینده همه احزاب باشد رسیده و او را معرفی کنند. عطریانفر افزود: شیوه مقابله‌ای جریان رقیب یعنی اصولگرایان در گفتن این صحبت‌ها بیش از هر چیز، برای آشفته ساختن فضای ذهنی اصلاح طلبان است و در صدد هستند تا با موج تفرقه‌ای که ایجاد می‌کنند حضور یکپارچه و وحدت طلبانه اصلاح طلبان را دچار آسیب کنند. بنده به عنوان فردی که از فضای فعالیت‌های درونی جریان اصلاح طلب آگاهی دارم، نمی‌پذیرم که این نشان دهنده تفرق درون اصلاحات باشد.معاون سیاسی وزارت کشور در دولت سازندگی بیان کرد: در این انتخابات موقعیت گرایش به وحدت و یکپارچگی مطمئنا بیشتر از انتخابات مجلس خواهد بود،چون انتخابات ریاست جمهوری بستری از مشارکت دموکراتیک مردمی است که اصلاح طلبان با آمادگی و استعداد بیشتر در آن به توافق خواهند رسید. نقشی هم که نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان بر عهده گرفته و با توجه به حضور چهره‌های موجه و موثر درون آن که تقریبا مورد اعتماد قاطبه جریان اصلاحات قرار دارند، نشان می‌دهد که هرچه زودتر به توافق خواهند رسید.رئیس اولین شورای شهر تهران با اشاره به مطرح شدن نام‌هایی نظیر محمد جواد ظریف و سید حسن خمینی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بیان کرد: الان نباید روی مصادیق صحبت کرد، اما به طور طبیعی در روند انتخاب یک چهره شاخص نام‌های متعددی مطرح خواهد شد. این دو عزیزی هم که نامشان مطرح است در میان گزینه‌های مطرح اصحاب اصلاح طلب هستند.

کنایه سنگین مشاور روحانی به نمایندگان مجلس

حسام الدین آشنا خطاب به نمایندگان مجلس نوشت: اجرای مصوبات دولت انداز در این روزها، قاعدتا بر عهده دولت جوان و انقلابی مطلوب شما در فردا است.حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای حسن روحانی با کنایه به مصوبات مجلس در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «به عزیزانی در مجلس عرض می‌کنم که اجرای مصوبات دولت انداز در این روزها، قاعدتا بر عهده دولت جوان و انقلابی مطلوب شما در فردا است. کار را برای آن نو سفران دشوارتر از این نکنید؛ شاید آن عزیزان آمادگی کافی نداشته باشند که همزمان با مشکلات تحریم و کرونا و بودجه مصوب مواجه شوند.»

به احمدی‌نژاد بگویید اگر حدادعادل دست فرح را بوسیده، تو صورت مادر چاوز را بوسیده ای!

حقیقت پور با اشاره به جدال اخیر حداد عادل با محمود احمدی نژاد تصریح کرد: من احمدی‌نژاد را اصولگرا نمی دانم. اگر قبلا هم احساس می کردیم احمدی نژاد اصولگراست در اشتباه بودیم، احمدی‌نژاد بدعتی در فضای سیاسی ما گذاشته است که جرمی بسیار سنگین و نابخشودنی بوده و آن در خصوص آبروی شخصیت های نظام است‌.او اضافه کرد: شخصیت ها معصوم نیستند ولی اینکه هر کسی باب میل تو نبود با بولدوزر از روی آنها عبور کنی درست نیست. چه کسی برای نظام ماند؟! شاید من با حداد عادل اختلاف نظر سیاسی داشته باشم اما این حرکت ها و پرونده سازی های احمدی نژاد را قبول ندارم.این چهره سیاسی اصولگرا یادآور شد: به احمدی نژاد بگویید اگر او دست فرح را بوسیده تو روی مادر چاوز را بوسیده ای! ضمن اینکه حرف احمدی نژاد تهمت، شایعه و بهتان است. احمدی‌نژاد شخصیت بدی دارد و متاسفانه هیچ کسی را به اندازه خودش قبول ندارد.او در پایان گفت: اگر احمدی‌نژاد می خواست رجایی زمان باشد نباید در مقابل نظر و فتوای رهبری اجتهاد می کرد که این اجتهاد باطل است.

زاکانی: رییسی و قالیباف با هم رقابت نمی‌کنند

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که رییسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با هم رقابت نمی کنند.علیرضا زاکانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:طبق اطلاعی که من دارم آقایان رییسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هرکس امکان پیروزی داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد و این همان نهضت انتخاباتی است که باید به شکل کار جمعی انجام شود.

واکنش مشاور لاریجانی به توئیت پیرهادی درباره قالیباف

منصور حقیقت‌پور گفت: مشخص نیست که اطرافیان قالیباف چه‌قدر با او هماهنگ هستند؛ به هر حال نظر یکی از مشاوران را نمی‌توان نشانه مهمی بر نیامدن قالیباف تلقی کرد. توئیت محسن پیرهادی، مبنی بر عدم ورود قالیباف به عرصه ریاست‌جمهوری واکنش‌های زیادی را برانگیخت اما پرسشی که در پی این ادعا مطرح می‌شود، آن است که مواضع انتخاباتی قالیباف از سوی چه مرجعی صادر می‌شود و آیا می‌توان این ادعا را به مثابه نظر حتمی و نهایی محمدباقر قالیباف دانست؟ و اگر چنین نیست، هدف از طرح چنین موضوعاتی چیست؟ منصور حقیقت‌پور درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای قالیباف در یک پارادوکس اساسی گرفتار شده است؛ از یک‌سو نمی‌خواهد از خیر ریاست‌جمهوری بگذرد و از طرفی اگر وارد عرصه ریاست‌جمهوری و نتواند به توفیق برسد، این احتمال وجود دارد که جایگاه ریاست مجلس را از دست بدهد. مشخص نیست که اطرافیان قالیباف چه‌قدر با او هماهنگ هستند و آیا می‌توان نظر آنها را نظر قالیباف دانست یا خیر. شاید در پی چنین توئیت‌هایی می‌خواهند عکس‌العمل‌ها را ارزیابی کنند و ببینند که قالیباف چه‌قدر در میان جامعه و البته اصولگرایان مورد توجه است؛ اما به هر حال نظر یکی از مشاوران را نمی‌توان نشانه مهمی بر نیامدن قالیباف تلقی کرد.» او درباره انتقاد منتقدان قالیباف مبنی بر اینکه او می‌خواهد از جایگاه ریاست‌مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری بهره‌برداری کند، اظهار کرد: «در مجلس 290نماینده حضور دارند و به نظرم اجازه نمی‌دهند او چنین کاری را انجام دهد».این فعال سیاسی درخصوص احتمال نامزدشدن سید ابراهیم رئیسی در انتخابات هم گفت: «تا اینجای کار که آقای رئیسی گفته است نمی‌خواهم نامزد شوم اما اگر نامزد شود، اصولگرایان بر او اجماع می‌کنند و احتمال ائتلاف بر او به شدت بالاست. در این صورت است که شانس آقای قالیباف کم خواهد شد اما به نظرم آمدن رئیسی الزاما منافاتی با نامزد شدن قالیباف ندارد». او در پایان گفت: «به نظر من تنها در صورتی اصولگرایان می‌توانند به اجماع برسند که آقای رئیسی نامزد شود و در غیر این اجماع سخت به نظر می‌رسد.»

جواد امام: هیچ یک از کاندیداهایی که تا امروز مطرح شده‌اند قطعی نیستند

یک چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: هیچ یک از کاندیداهایی که تا امروز مطرح شده اند قطعی نیستند و کاندیداهای شخصی و حزبی هستند. «جواد امام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا در رابطه با گزینه های فعلی و مستقل احزاب برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: به هر حال اشخاص و یا حزب مربوطه فکر می کنند کاندیداهای مستعد و متعددی را دارند و عرضه می کنند ولی اینکه اینها کاندیدای نهایی باشند، قطعا اینطور نیست. کسانی که عضو نهاد اجماع ساز هستند، گفته اند ما از نظر اجماعی این جبهه تبعیت خواهیم کرد؛ بنابراین، امروز هیچ کاندیدای مشخصی وجود ندارد که بتواند ادعا کند کاندیدا نهایی است.او افزود: امروز کاندیداها مورد ارزیابی هستند و هیچ کدام قطعا تایید نشده اند. کاندیدایی که می خواهد به عنوان نفر نهایی خود را اعلام کند، باید منتظر تایید جمع بوده و از اراده و پشتیبانی جبهه ای برخوردار باشد. هیچ یک از کاندیداهایی که تا امروز مطرح شده اند قطعی نیستند و کاندیداهای شخصی و حزبی هستند.

چمران: گرانی دلار حاصل تدبیر فریبکارانه است نه تحریم ظالمانه

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب معتقد است در این سه ماهه که دوربین‌های آژانس هستند، رخدادهای مهمی خواهیم داشت. هدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب امروز یکشنبه در توئیتی در واکنش به صحبت‌های محمود واعظی در مورد دلار ۲۷ هزار تومانی گفت که گرانی دلار حاصل تدبیر فریبکارانه است. متن توئیت نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به شرح زیر است: گرانی دلار حاصل تدبیر فریبکارانه است نه تحریم ظالمانه. در این سه ماهه که دوربین‌های آژانس هستند، رخدادهای مهمی خواهیم داشت، دلار پایین می‌آید، مقداری منابع توقیف شده آزاد می‌شود، آمریکا گارد خود را برای مذاکره باز می‌کند تا گزینه‌ای سازشکار و تکرار ۸ سال کنونی را مردم انتخاب کنند.

وعده مرعشی برای رونمایی از دو نامزد مهم کارگزاران؛ معرفی لاریجانی واقعیت ندارد

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره حواشی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیحاتی داد.حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتخاب بهزاد نبوی به عنوان رئیس «جبهه اصلاح طلبان ایران» گفت: او از تجربه فراوانی برخوردار بوده و مورد قبول همه اصلاح طلبان است. از سوی دیگر هم نسبت به امر مشارکت در انتخابات و تاثیرگذاری بر صندوق‌های رای نظر قاطعی دارد و معتقدم که انتخاب بسیار خوبی است.او ادامه داد: علاوه بر این او جزو افرادی است که علاوه بر همه بی مهری‌هایی که نسبت به او صورت گرفت، هرگز از جمهوری اسلامی و نظامی که خود در شکل گیری آن موثر بود فاصله نگرفت. بهزاد نبوی همچنان مانند دهه ۶۰ به جمهوری اسلامی وفادار است و این وفاداری به جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام خمینی (ره) برای دفاع از نقش مردم و متعهد بودن به حل و فصل مشکلات مردم از ویژگی‌های منحصر به فرد بهزاد نبوی است.سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به احتمال معرفی علی لاریجانی به عنوان نامزد حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هم گفت: چنین مطلبی در هیچ جا درج نشده و واقعیت ندارد.مرعشی با اشاره به ورود محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هم بیان کرد: عارف یک شخصیت اصلاح طلب است، اما اینکه در نهاد اجماع ساز چه جمع بندی درباره نامزدها خواهیم داشت هنوز معلوم نیست؛ کارگزاران هم دو نامزد مهم دارد که پس از بررسی صلاحیت‌ها از آنها رونمایی خواهد شد.

ایمانی: کارگزاران اصرار دارد لاریجانی نامزد اصلاح‌طلبان باشد

ناصر ایمانی درباره ابعاد حمایت کارگزاران از لاریجانی گفت: «میان اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پیش شکاف ایجاد شده و این موضوع امر جدیدی نیست؛ چنانکه دیدیم در اسفند سال ۹۸ و در جریان انتخابات مجلس بخشی از اصلاح‌طلبان گفتند که لیست نمی‌دهیم که ندادند و بخش دیگری از جمله حزب کارگزاران لیست انتخاباتی دادند.» او ادامه داد: «شکاف میان اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر خواهد شد، زیرا آن‌ها پیکره واحدی ندارند و طیف‌های مختلفی مجموعه اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دهند که آن طیف‌ها حتی در مبانی اصلی مشترک نیستند.» این فعال سیاسی درباره نسبت اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی بیان کرد: «انتخابات ۱۴۰۰ برای اصلاح‌طلبان آزمون سختی خواهد بود. حتما اصلاح‌طلبان تندرو بر علی لاریجانی اجماع نمی‌کنند و کارگزاران بر حمایت از او اصرار می‌کند. چنین اختلاف نظری منجر به انشقاقی گسترده میان اصلاح‌طلبان می‌شود و احتمال دارد در نهایت طیف‌های تندرو نامزد‌هایی رادیکال را معرفی کنند و کارگزاران از آقای لاریجانی حمایت کند». او در پاسخ به این پرسش که محمد خاتمی در کدام سو می‌ایستند، اظهار کرد: «ممکن است آقای خاتمی به صفت شخصی راضی به حمایت از لاریجانی شود، اما در قامت لیدر اصلاحات به دلیل فشار‌هایی که از سوی تندرو‌های اصلاحات بر او وجود دارد، عملا نمی‌تواند راضی به پذیرش لاریجانی به عنوان نامزد نهایی جبهه اصلاحات شود.»

هشدار رسانه اصولگرا به مجمع تشخیص درباره FATF

سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری با انتشار گزارشی درباره بررسی لوایح اف آی تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: بار دیگر جریان غرب‌گرا توانسته موضوع پذیرفتن خواسته‌های گروه اقدام مالی را به عنوان یکی از مباحث اصلی کشور مطرح کند. اتفاقی که خواص جامعه و برخی از اعضای مجمع را به سمت تردید، مصلحت سنجی‌های ساختگی و بازی در پازل دولتمردان کشانده است. برخی شنیده‌ها و اخبار حکایت از آن دارد که بعضی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که بار‌ها نظرات خود را در خصوص FATF تغییر داده و در موقعیت‌های حساس نتوانسته‌اند تصمیمی کارشناسی و انقلابی بگیرند، این بار پیشنهادی در دست بررسی دارند که به‌عنوان «تصویب مشروط بدون اجرا» شناخته می‌شود. احتمالاً نزدیک بودن به فضای انتخابات ۱۴۰۰ و دور کردن اتهام دولتی‌ها در مقصر نشان دادن منتقدان یکی از دلایلی باشد که برخی اعضای مجمع علی رغم مشخص بودن تبعات زیان‌آور FATF دست به اعلام نظر قاطعانه نمی‌زنند. این در حالی است که نه تنها بازی سیاسی و رسانه‌ای دولتی‌ها در گره زدن مسائل مردم به مقاومت در برابر خواست دشمن با شکست برجام دچار ضربه اساسی شده که اتفاقاً این روز‌ها پایان دولت روحانی و تصمیمات خطرناک آن به چشم‌انتظاری‌های جامعه مبدل گشته است. طبق این پیشنهاد احتمالی ایران، باید الحاق مشروط به کنوانسیون پالرمو و CFT را به شرط داخلی لغو تحریم‌ها گره بزند و در صورتی که تحریم‌ها لغو گردد ایران نیز به اجرای خواسته‌ها و محدودیت‌های FATF تن دهد.

مشرق نیوز: کشتی اسرائیلی حادثه دیده حامل تجهیزات «جاسوسی» بود

به تازگی تصاویری از ماهواره تجاری سنتینل منتشر شده که کشتی اسرائیلی را در مسیر حرکت به سوی بندر دوبی رصد کرده است. در حالی که هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به کشتی فوق را که در حال جاسوسی و جمع آوری اطلاعات در این منطقه بوده به عهده نگرفته است و مشخص نیست حمله به چه صورت و با چه سلاحی انجام شده، رسانه‌های اسرائیلی به ویژه شبکه‌های تلویزیون رسمی این رژیم ادعا‌های جالبی در خصوص جزئیات حمله به کشتی هلیوس_ری منتشر کرده‌اند. این منابع بر اساس اطلاعاتی که از مقامات رسمی رژیم صهیونیستی دریافت کرده‌اند می‌گویند، کشتی فوق حامل ۲۸ خدمه و در حال حرکت به سوی سنگاپور بوده است که هدف حمله موشکی قرار می گیرد. مقامات اسرائیلی‌ها مدعی هستند که یک کشتی ایرانی در دریای عمان مبدا شلیک موشک‌ها به سوی کشتی فوق بوده است. اما نکته جالبتر اینجاست که مقامات اسرائیلی مدعی هستند حمله از هر دو جهت کشتی صورت گرفته و سوراخ‌هایی به قطر ۱.۵ متر در دو طرف بدنه کشتی ایجاد کرده است. گفتنی است روزنامه کیهان امروز خبر داده بود که سوراخ کردن بدنه کشتی اسراییلی، انتقام نیرو‌های مقاومت بود!

 

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار