با معدوم سازی یک کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بوکان، زنگ خطر شیوع این بیماری در آذربایجان غربی نواخته شد .
کد خبر: ۹۴۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ 26 February 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بوکان طی کمتر از ۲۴ ساعت توسط اکیپ های واکنش سریع شناسایی، مهار و مختومه شد.

سید امید خلیل‌زاده افزود: با اعلام تلفات در یکی از خانوار های روستای ترکمان کندی در شهرستان بوکان، بلافاصله با اعزام اکیپ های واکنش سریع دامپزشکی اقدامات قرنطینه و تشخیص بیماری در کمتر از یک روز انجام شد.

وی اظهار داشت: در این واحد روستایی پنج مورد تلفات مشاهده شد که تمامی ۳۲ مورد طیور در حال نگهداری در محل نگهداری آنها، معدوم سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: موارد مبتلا شده از میدان دواب خریداری شده بودند که طی هماهنگی های لازم مقرر شده میادین دواب و مراکز زنده فروشی ماکیان و مرغ در استان تعطیل شود.

خلیل زاده بیان کرد: طی پایش‌های انجام شده در شعاع یک و سه کیلومتری این کانون مرغداری صنعتی وجود نداشته ولی در شعاع ۱۰ کیلومتری ۱۴ واحد وجود دارد که هفت واحد آن فعال است و هشدار های لازم در زمینه رعایت و دقت در موارد امنیت زیستی به متولیان بیان شده است.

وی بیان کرد: در قالب برنامه رصد و پایش بیماری اقدامات مورد نیاز در شعاع های اپیدمیولوژیک بیماری بر اساس برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  این بیماری در روستای فوق  مهار و مختومه سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در داخل استان کاملا مهار و مدیریت شده است، از مرغداران خواست که به اطلاعیه های بهداشتی در خصوص بیماری انفلوانزای فوق حاد پرنددگان توجه کنند و هرگونه کاهش تولید و کاهش مصرف و تلفات را به دامپزشکی اطلاع دهند.

دکترخلیل زاده همچنین از روستائیان در سطح استان درخواست کرد درصورت مشاهده هرگونه تلفات در طیور روستایی موضوع را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی گزارش کنند.

وی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت این بیماری در صنعت طیور و پیامدهای احتمالی شیوع آن در جمعیت طیور صنعتی و بومی از تمامی کارشناسان و تولیدکنندگان بخش طیور در سراسر استان در خواست می شود تا به محض دیدن کوچکترین علایم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان، موضوع را به دامپزشکی شهرستان و استان گزارش کنند.

در بهمن ماه نیز یک واحد در روستای حاجی خوش مهاباد واقع در هشت کیلومتری تالاب کانی برازان مهارشده است و هفته گذشته نیز در پی دریافت گزارش رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ۲ کانون آلوده در طیور بومی و سنتی روستای "قجی آباد" مهاباد و "جران" پیرانشهر بلافاصله معدوم شدند.

 طیور مبتلا از میادین دواب محمدیار و مهاباد و سایر میادین خریداری شده و یک هفته بعد از خرید تلفات در آنها رخ داده بود.

آذربایجان غربی در کریدور تردد پرندگان مهاجر قرار دارد به همین علت همه ساله خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور این استان را تهدید می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار