امروز معضل حاشیه‌نشینی و معضلاتی که برای شهرهای بزرگ دارد بر هیچ کس پوشیده نیست و بارها هم درباره آن صحبت شده است. در کلانشهر شیراز نیز بنا بر اطلاعات موجود 200 هزار نفر در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند که حدود 10 درصد از کل جمعیت شیراز می‌شود.
کد خبر: ۹۳۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 03 February 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: حاشیه‌ها همیشه داغ‌تر از اصل مطلب بوده‌اند حال چه حاشیه یک نشست خبری باشد چه حاشیه‌های فوتبال اما در این میان حاشیه‌هایی هستند که داغی آنها نه تنها خود حاشیه که ممکن است به مرور اصل را نیز بسوزاند، صحبت از حاشیه‌نشینی و حاشیه شهرهای بزرگ است.

امروز معضل حاشیه‌نشینی و معضلاتی که برای شهرهای بزرگ دارد بر هیچ کس پوشیده نیست و بارها هم درباره آن صحبت شده است. در کلانشهر شیراز نیز بنا بر اطلاعات موجود 200 هزار نفر در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند که حدود 10 درصد از کل جمعیت شیراز می‌شود.

این حاشیه‌ها معمولا با معضلات اجتماعی روبه‌رو هستند به همین دلیل وزارت کشور در اقدامی برای بهبود شرایط این مناطق تصمیم به راه‌اندازی دفاتری به نام دفاتر تسهیل‌گری کرد.

این دفاتر با هدف بررسی و مطالعه وضعیت نیازها و ظرفیت‌های موجود در محلات و توانمندسازی ساکنین از طریق آموزش‌های خانواده، پیگیری مسائل کالبدی، اقتصادی، اجتماعی در محلات از طریق تعامل مستمر با دستگاه‌های اجرایی و ساکنین راه‌اندازی شده‌اند.

به گفته کارشناسان دفاتر تسهیل‌گری ایجاد شد تا شعار اجتماعی شدن و اجتماعی کردن پاسخگویی به مطالبات و نیازهای مردم و رفع آسیب‌های اجتماعی در این محلات را محقق کند.

ایجاد 7 دفتر تسهیل‌گری در شیراز

به گفته کیوان نیازی مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس در کلانشهر شیراز 7 دفتر تسهیل‌گری در مناطق حاشیه‌ای شیراز تاسیس شده که نه به صورت موازی و نه به صورت خیریه بلکه با به کارگیری مشاوران وظیفه شناسایی آسیب‌ها و مشکلات را بر عهده دارند.

براساس آنچه نیازی گفته مسائل احصا شده توسط دفاتر تسهیل‌گری به تمام ادارات و سازمان‌ها اطلاع داده شده و دستگاه‌های اجرایی اقدامات مربوط را پیگیری می‌کنند.

در این میان و در شرایط کرونا اما دفاتر تسهیل‌گری نقش پررنگ‌تری داشتند به گونه‌ای که از همان اسفندماه 98 توزیع اقلام مورد نیاز مردم این مناطق با همکاری این دفاتر آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.

 

منتخب مردم ارومیه در مجلس یازدم : حمایت از دفاتر تسهیل‌گری در توسعه سرمایه اجتماعی اولویت مسئولان استانی باشد

دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی برای تحلیل آسیب‌های اجتماعی با دفاتر تسهیل‌گری همکاری کنند

دفتر تسهیل‌گری بلوار اتحاد واقع در شرق شیراز که از محلات محروم و حاشیه‌ای است و خبرگزاری تسنیم نیز پیش از این چندین گزارش از این منطقه منتشر کرده است، اقدامی پسندیده در آزادسازی و اشتغال زندانیان انجام داده است.

اشتغال 150 نفر از زندانیان با کمک دفاتر تسهیل‌گری

ستاره محمدی مسئول دفتر تسهیل‌گری بلوار اتحاد شیراز در همین رابطه  به بیان برخی از این اقدامات پرداخت. به گفته وی در دفاتر تسهیل‌گری شیراز 6 کارشناس در امور مددکاری، اجتماعی، حقوقی، شهرسازی و اقتصادی فعالیت می‌کنند و کار عمده‌شان رصد محلات با استفاده از نظرسنجی است.

اطلاعاتی که از این نظرسنجی‌ها و رصد به دست می‌آید مبنای فعالیت برای بهبود شرایط این محلات حاشیه‌ای است که ستاره محمدی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند.

یکی از اقداماتی که این دفتر در دوران کرونا انجام داده است توزیع 300 بسته معیشتی و 100 بسته پروتیئنی بوده است که با کمک خیرین و در قالب کمک‌های مومنانه بوده است.

علاوه بر این، آنگونه که مسئول دفتر تسهیل‌گری بلوار اتحاد شیراز با همکاری سازمان زندان‌ها برای 150 نفر از زندانیانی که جرائم کم خطری داشتند و با کمک یکی از کارخانجات استان فارس در منطقه سپیدان اشتغالزایی شده است.

این کارخانه که در زمینه بسته‌بندی فعالیت دارد با همکاری این دفتر تسهیل‌گری و سازمان‌ زندان‌های استان زمینه اشتغال این 150 را از زندانیان منطقه بیضا و سپیدان فراهم کرده است.

همچنین با همت این دفتر تسهیل‌گری برای تعدادی از زندانیان وام‌های 10 تا 20 میلیون تومانی با بهره 4 درصد تهیه شده تا زندانیان بتوانند هم مشکلات مالی خود را برطرف کنند و هم با اشتغالی که برای آنها فراهم شده، درآمدی به صورت ماهیانه داشته باشند.

آنگونه که ستاره محمدی می‌گوید: علاوه بر همه اینها با کمک خیرین و پرداخت 60 میلیون تومان زمینه آزادی 8 زندانی که به دلیل مبالغ کم در زندان بودند، فراهم شده و این 8 زندانی نیز آزاد شدند.

ایجاد و استقرار دفاتر تسهیل‌گری در محلات حاشیه‌نشین از طریق جلب مشارکت موسسات غیردولتی زمینه توسعه محلی این مناطق را فراهم می‌کند و سبب می‌شود تا مردمی که به جبر زمانه در حاشیه شهرها ساکن شدند، کمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند.

برچسب ها: حاشیه نشینی ، شیراز ، مردم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار