تیم فوتبال راهیان کرمانشاه تنها نماینده فوتبال استان در مسابقات لیگ دسته اول بود که در پایان فصل ۹۴ - ۹۳ به شکل عجیبی به لیگ دسته ۲ سقوط کرد و حالا قرار است بدون اینکه در این مسابقات شرکت کرده باشد، دوباره به لیگ آزادگان باز گردد.
کد خبر: ۹۳۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 01 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،مسابقات فوتبال لیگ دسته اول باشگاه های کشور در فصل ۹۴ - ۹۳ با حضور ۲۴ تیم و در ۲ گروه ۱۲ تیمی پیگیری می شد که ناگهان فدراسیون اعلام کرد مسابقات فصل آتی قرار است در یک گروه ۲۰ تیمی برگزار و امسال تعداد تیم های سقوط کننده از هر گروه سه تیم خواهد بود، موضوعی که برخی تیم ها از جمله راهیان کرمانشاه به آن معترض بودند.

مسابقات آن سال به هر شکل بود برگزار و چهره تیم های سقوط کننده به لیگ ۲ هم مشخص شد، موضوعی که مسوولان باشگاه راهیان زیربار آن نرفتند و با غیرقانونی دانستن اقدام فدراسیون، تلاش های خود را برای محکومیت این اقدام و ماندن در لیگ آزادگان آغاز کردند.

دوندگی های زیاد مدیران راهیان در نهایت نتیجه داد و دستگاه قضایی نیز با تشکیل دادگاه های بدوی و تجدیدنظر حکم را به سود نماینده فوتبال کرمانشاه و بازگشت دوباره آن ها به لیگ دسته یک صادر کرد.

در این میان اعتراض فدراسیون نشین ها نیز بی نتیجه ماند و دیوان عالی کشور نیز آخرین مرجعی بود که رای صادره در دادگاه های گذشته را تایید و اعلام کرد راهیان کرمانشاه باید به لیگ دسته اول فوتبال کشور بازگردد.

طبق این آرا راهیان می بایست در فصل ۹۷ - ۹۶ بازهم در لیگ آزادگان حضور پیدا می کرد اما مقاومت فدراسیون تاکنون مانع از تحقق این امر شده است.

سلمان کریمی مدیرعامل باشگاه راهیان کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا به تشریح جزییات چگونگی سقوط ناعادلانه این تیم به لیگ دسته دوم و تلاش های صورت گرفته برای بازگشت به لیگ یک پرداخت.

سقوط ۶ تیم به لیگ ۲ تصمیمی ناعادلانه بود که راهیان زیربار نرفت

مدیرعامل باشگاه راهیان کرمانشاه در ابتدای این گفت و گو با اشاره به تصمیم ناگهانی و خارج از مصوبه فدراسیون مبنی بر سقوط سه تیم از هر گروه و در مجموع ۶ تیم، گفت: این یک تصمیم کاملا ناعادلانه بود که تقریبا اواخر فصل اعلام شد و راهیان نیز زیربار نرفت.

کریمی با اشاره به مذاکرات متعدد خود با مسوولان فدراسیون و سازمان لیگ در آن زمان و بی نتیجه بودن آن، گفت: همه تیم های پایین جدولی نیز به این موضوع اعتراض داشتند و حتی ۲۳ هیات فوتبال در استان های مختلف نیز به رییس وقت فدراسیون مبنی برخلاف قانون بودن این مصوبه نامه نوشتند.

وی گفت: پس از نامه نگاری های متعدد و به دنبال آن اعلام شکایت راهیان از فدراسیون، دادگاه بدوی تشکیل و حکم به سود تیم ما صادر شد که مورد اعتراض فدراسیون قرار گرفت و متعاقب آن دادگاه تجدیدنظر هم همان رای اولیه به سود راهیان را صادر کرد.

مدیرعامل راهیان کرمانشاه افزود: پس از صدور این حکم، فدراسیون مکلف بود شرایط حضور تیم راهیان در مسابقات دسته اول فصل ۹۷ - ۹۶ را فراهم کند و حتی حساب های این فدراسیون نیز مسدود و آن زمان مبلغی حدود ۴۰ میلیارد ریال به عنوان خسارت به راهیان پرداخت شد.

وی همچنین با اشاره به اعاده دادرسی مسوولان فدراسیون تصریح کرد: پس از این اقدام پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع و این دیوان هم با قاطعیت حکم را به سود راهیان صادر و اعلام کرد فدراسیون موظف است در ازای هر سال جلوگیری از حضور این تیم در مسابقات خسارت وارده را پرداخت کند.

کریمی با بیان اینکه خسارت هر سال عدم شرکت راهیان در لیگ دسته اول مبلغی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال است، گفت: فدراسیون باید این خسارت را به باشگاه ما پرداخت کند و چاره ای هم جز تمکین در برابر قانون و رای صادره دیوان عالی کشور ندارند.

نمی توانستیم زیربار حرف زور فدراسیون برویم

این مدیر ورزشی در ادامه گفت: حضور در لیگ دسته دوم و تلاش برای صعود دوباره به رقابت های لیگ دسته اول کار سختی برای راهیان نبود اما آنچه که مسلم است ان بود که نمی خواستیم زیربار حرف زور برویم.

وی گفت: تصمیم خلاف قانون و ناعادلانه فدراسیون وقت هیچ چاره ای برای ما جز پیگیری تا حصول نتیجه برای ما باقی نگذاشته بود و اگر به تصمیم اتخاذ شده تمکین و به کار خود در لیگ ۲ ادامه می دادیم عملا این تصمیم را پذیرفته و نمی توانستیم حق خود را بگیریم.

کریمی افزود: متاسفانه فدراسیون با تصمیم ناعادلانه خود و دور نگه داشتن راهیان از لیگ دسته اول در این سال ها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به ما خسارت وارد کرده است، به عنوان نمونه بازیکنی که دو سه فصل پیش می توانستیم با ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کنیم الان باید بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به وی پرداخت نماییم.

مسوولان اجازه ندهند بیش از این حق فوتبال کرمانشاه پایمال شود

مدیرعامل راهیان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش خواستار مداخله مسوولان ارشد استان در خصوص بازگشت راهیان به لیگ دسته اول شد و گفت: آنها نباید اجازه دهند بیش از این حق فوتبال کرمانشاه پایمال شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در این سال ها با تلاش و دوندگی فراوان توانستیم حق راهیان را زنده و با پیگیری های شبانه روزی حکم بازگشت دوباره به رقابت های لیگ دسته اول را بگیریم و اینک نوبت مسوولان است که با توجه به رای صادره دستگاه قضایی و دیوان عالی کشور فدراسیون را مجاب کنند تا شرایط بازگشت دوباره ما به رقابت های فصل آینده را فراهم کنند.

کریمی افزود: قرار است آقای بازوند استاندار کرمانشاه در آینده جلسه ای با مسوولان فدراسیون برای فراهم کردن بازگشت دوباره ما به رقابت های لیگ دسته اول برگزار کند، هرچند مسوولان فدراسیون مکلف به تمکین در برابر قانون و آراء صادره هستند و در غیر این صورت باید خسارات سنگینی به باشگاه پرداخت کنند.

این مقام مسوول در باشگاه راهیان کرمانشاه تصریح کرد: خوشبختانه به تازگی آقای حیدری عضو مجمع نمایندگان استان و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به موضوع بازگشت راهیان به لیگ دسته اول واکنش نشان داده و اجرای حکم دیوان عالی کشور از سوی فدراسیون را الزامی دانسته است.

نیاز ۲۵ میلیارد تومانی برای تشکیل یک تیم مدعی

وی در ادامه با بیان اینکه برای ساختن تیمی متوسط که بخواهد با خیال آسوده در رقابت های لیگ یک باقی بماند ۱۵ میلیارد تومان نیاز است، گفت: برای تشکیل تیمی قدرتمند و مدعی صعود به حدود ۲۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

کریمی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد تیم های حاضر در لیگ برتر و حتی آزادگان از منابع مالی دولتی به شکل غیرمستقیم استفاده می کنند، گفت: امروز پتروشیمی ها و پالایشگاه های زیادی در کرمانشاه احداث شده اند که هرکدام آنها می توانند گوشه ای از هزینه های باشگاه را تقبل و به نماینده فوتبال استان کمک کنند.

مدیرعامل باشگاه راهیان کرمانشاه، علاقه مندی استاندار به حوزه ورزش را یکی از امیدواری های مدیران ورزشی استان دانست و گفت: ایشان همواره از رشته های مختلف ورزشی حمایت کرده اند و امیدوارم این بار نیز حامی راهیان باشد.

وی با اشاره به تاثیر غیرقابل کتمان فوتبال در زندگی افراد، گفت: امروز تعداد زیادی از مردم و بخصوص جوانان با فوتبال زندگی می کنند و مطمئنا ساختن تیمی قدرتمند می تواند شور و نشاط دوباره ای در آن ها ایجاد کند.

کریمی تصریح کرد: با یاری خداوند اگر حمایت مالی و معنوی مسوولان استان را داشته باشیم برای فصل آینده تیم قدرتمندی را روانه لیگ آزادگان کرده و با همه توان تلاش می کنیم مانند شیرین فراز فصل ۸۶ - ۸۵ که در اولین فصل حضور لیگ برتری شد به این مهم دست پیدا کنیم.

این مدیر ورزشی گفت: ورزش استان در رشته های مختلف مانند کشتی، والیبال، فوتبال، بوکس، بسکتبال و هندبال استعدادهای فراوانی دارد و اگر مسوولان همت کرده و شرایط حضور تیم های کرمانشاه در رقابت های لیگ برتر و حتی دسته اول را فراهم کنند شور و نشاط خاصی به استان بخشیده و ورزشکارانمان مجور به مهاجرت به استان های دیگر نمی شوند.

وی گفت: با تلاش های استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان استان زیرساخت های خوبی در ورزش استان ایجاد شده است، هرچند به دلیل عدم تیمداری در لیگ های سطح بالای کشور استفاده خوبی از آنها نمی شود و برخی ها به حالت تعطیل درآمده اند.

خط دهی برخی مدیران استان برای جلوگیری از حضور دوباره راهیان در لیگ

مدیرعامل راهیان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت های خود به انتقاد از برخی مدیران استانی پرداخت که به مسوولان فدراسیون برای جلوگیری دوباره از حضور تیم ما در لیگ دسته اول خط می دهند.

کریمی با بیان اینکه اگر این افراد دست از اقدام خود برندازند آنها را با ارایه سند و مدرک به مردم معرفی می کند، گفت: آقای بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون در جایگاهی نیست که بتواند جلوی تصمیم دستگاه قضایی و دیوان عالی کشور بایستد و با حضور ما در مسابقات مخالفت کند.

وی در پایان و با قدردانی از دستگاه قضایی به منظور صدور رای عادلانه در خصوص باشگاه راهیان و حمایت مجمع نمایندگان سابق و فعلی استان در مجلس از این تیم، ابراز امیدواری کرد با کمک همه مسوولان و رسانه ها شرایط برای حضور دوباره راهیان در لیگ دسته اول فراهم و تیم قدرتمندی را روانه مسابقات کنیم.

به هر حال حضور دوباره راهیان کرمانشاه در لیگ دسته اول باشگاه های کشور می تواند اتفاق خوشایندی برای فوتبال و حتی ورزش استان باشد و نشاطی دوباره در جوانان این دیار ایجاد کند.

فوتبال خزان زده کرمانشاه که به تازگی نماینده خود را در لیگ دسته دوم را از دست داده است امروز بیش از هر زمان دیگری به تنفسی تازه نیازمند است که حضور دوباره در لیگ دسته یک می تواند این نفس تازه را به پرطرفدارترین رشته ورزشی دنیا در کرمانشاه اهدا کند.

گزارش: مسعود اسماعیلی

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار