نقاط مختلف کشور در حالی یازدهمین روز زمستان را در مواجهه با ویروس کرونا سپری کردند که برخی خبرها از کاهش رعایت دستورات بهداشتی در برخی مناطق حکایت دارد اقدامی که می‌تواند روند شیوع بیماری کووید ۱۹ را در هفته های پیش رو افزایشی کند.
کد خبر: ۹۲۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴ 31 December 2020

باید گفت هرچند موج سوم همه گیری کرونا در کشور با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های فاصله گذاری هوشمند و غربالگری آحاد جامعه در قالب طرح شهید سلیمانی فروکش کرد و آمارها از بهبود نسبی شرایط حکایت دارد اما آنطور که مسئولان بهداشتی و ستاد ملی مقابله با کرونا می گویند، شرایط بویژه در شهرهای نارنجی بسیار شکننده است و کمترین بی توجهی به رعایت دستورهای بهداشتی در حوزه فردی و اجتماعی می تواند زمینه ساز شیوع موج چهارم این ویروس شود.

شامگاه دهم دی ماه فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان بعد از سپری شدن اعمال محدودیت‌ها ۱۵ درصد کاهش یافته است در حالی که به دنبال همکاری مردم در یک ماه گذشته و اعمال محدودیت ها و طرح شهید قاسم سلیمانی که توسط دانشگاه علوم پزشکی و بسیج در حال انجام است آمار بیماران کرونایی مراجعه کننده به بیمارستان ها کاهش پیدا کرده و اکنون تنها بیمارستان رازی اهواز در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی است.

کاهش رعایت دستورات بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا به خوزستان محدود نمی شود؛ برخی استان ها همچون گیلانو مازندران در شرایط شکننده کرونایی قرار دارند و حتی برخی شهرهای استان‌های شمالی با وجود همه تلاش های مسوولان و اعمال محدودیت ها، قرمز است.

در گیلان نیز شرایط شکننده گزارش شده است؛ معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه مردم همچنان باید در رعایت دستورالعمل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اهتمام جدی داشته باشند، گفته هم اکنون این استان به لحاظ شیوع کرونا و بیماری کووید ١٩ در مرحله هشدار جدی و شکننده قرار دارد.

مسعود نوروزی تاکید کرده است: بیشتر شهرستان های استان در وضعیت نارنجی است و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، تشکیل دورهمی ها و توجه نکردن به فاصله فیزیکی و ماسک نزدن ما را به وضعیت قرمز بر می گرداند.

بر اساس آخرین اطلاعات از ۱۶ شهرستان استان گیلان، ١٠ شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت قرمز بیماری کووید ١٩ قرار دارند.

در این رابطه، در استان مازندران که همچنان برخی شهرهای آن در وضعیت قرمز کرونایی هستند، شرایط جدیدی از امروز اعمال که بر اساس آن تمامی محدودیت‌های کرونایی از جمله تعطیلی مشاغل غیرسطح یک باید در شهرستان‌های ساری ، آمل ، رامسر و سوادکوه شمالی اجرا شود.

بر اساس پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی مشاغل به جز سطح یک که شامل واحدهای بهداشتی ، درمانی ، نانوایی ها و دیگر تامین کنندگان نیازمندی های اولیه مردم است، از امروز در این شهرها اجازه فعالیت دارند و تا زمانی که شرایط در این شهرها نارنجی نشود، سایر مشاغل اجازه فعالیت ندارند.

در شرایطی که روند ابتلا به کرونا در اغلب استان‌های کشور نزولی است، استان مازندران دوباره شیوع بیماری صعودی شده به طوری که بر اساس اعلام وزارت بهداشت وضعیت پنج شهرستان میاندرود ، فریدونکنار، سواد کوه، سیمرغ و بابلسر که پیش از این زرد بود، به نارنجی تبدیل شده و در حال حاضر وضعیت ۱۸ شهرستان مازندران نارنجی و چهار شهرستان دیگر هم قرمز است.

البته باید یادآور شد که با وجود کاهش آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی در هفته های اخیر، همچنان محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد برقرار است؛ همچنین ورود خودروهای دارای پلاک غیر بومی به شهرهای وضعیت نارنجی مانند شهرهای قرمز ممنوع است و خودروهای دارای پلاک بومی نیز بدون مجوز تعریف شده حق خروج از شهرهای نارنجی و قرمز را ندارند و در صورت رعایت نکردن این محدودیت ها جریمه می شوند.

بهبود وضعیت کرونایی اغلب استان های کشور موجب شد تا امروز، نوبت نخست هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی با رقابت ۲۹۷ هزار و ۹۶ نفر در ۱۸۹ شهر آغاز شود و بنابراین امروز حوزه های برگزاری این آزمون با رعایت دستورالعمل بهداشتی از جمله رعایت فاصل فیزیکی بین داوطلبان، سیستم تهویه هوای فضای برگزاری و کنترل گرمایش سالن ها و کلاس ها میزبان داوطلبان بودند.

در استان اردبیل به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت پایدار و سیر نزولی شیوع کرونا در این استان بسیار شکننده است و در صورت ساده‌انگاری و بی‌توجهی، ممکن است در هفته‌های آینده دوباره شاهد افزایش سیر شیوع کووید ۱۹ باشیم. با این حال آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که پس از ۸۰ روز، آمار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسیده است.

در خراسان شمالی نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته هیچ موردی از فوت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشده است.

در استان یزد که ۱۰ شهرستان آن در شرایط نارنجی و هشت شهرستان دیگر در حالت زرد قرار دارد، رییس بیمارستان ولیعصر(عج ) بافق اعلام کرد در ۱۰ روز گذشته فردی که مبتلا به بیماری کووید ۱۹ باشد به این مرکز مراجعه نکرده و اکنون شرایط کرونایی بیمارستان عادی است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام امروز گفت: از ابتدای دی ماه جاری تا امروز استان هشت روز بدون فوتی ناشی از کرونا را سپری کرده است اما در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ ابتلا جدید کرونا ثبت شده و مجموع مبتلایان به ۲۳ هزار و ۹۰۷ نفر رسیده است.

امروز از استان مرکزی نیز خبر رسید که در شبانه روز گذشته ۵۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان ثبت شده است و شمار بیماران کووید ۱۹ از ابتدای این همه گیری تاکنون در این خطه به ۳۴ هزار و ۱۵۴ نفر رسیده است.

در جزیره کیش نیز سخنگوی شورای سلامت کیش از خالی شدن بخش کرونای بیمارستان جزیره در چهار روز گذشته خبر داد و در عین حال تاکید کرد که خبر نویدبخش تولید واکسن ایرانی ضدکرونا نباید عادی پنداری شرایط و عدم رعایت قوانین و مقررات بهداشتی منتهی شود.

خبر خوب دیگر اینکه فقط شهر خوی در شمال استان آذربایجان‌غربی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد و بقیه شهرستان شامل ارومیه، میاندوآب، ماکو، مهاباد، بوکان، سردشت، پیرانشهر، تکاب، شاهین دژ، نقده، اشنویه در جنوب آذربایجان غربی و سلماس، پلدشت، چایپاره، شوط و چالدران در وضعیت زرد هستند؛ این در حالیست که در ابتدای آذرماه همه شهرهای این استان در وضعیت قرمز بود.

با این حال طبق آمار رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، اکنون ۳۵۱ بیمار کووید ۱۹ بدحال در مراکز درمانی استان تحت درمان قرار دارند و طی شبانه روز گذشته ۴۳ بیمار بدحال مبتلا به ویروس کرونا بستری شدند که نشان می دهد این استان همچنان در شرایط نارنجی قرار دارد.

دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا لرستان با اعلام اینکه تمامی شهرهای لرستان اکنون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، تاکید کرد: از هفته آینده تنها فعالیت گروه شغلی چهار در سراسر استان آینده تعطیل بوده و کارکنان دستگاه های دولتی نیز با تایید بالاترین مقام دستگاه به صورت دو سوم در محل کار و یک سوم به صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد.

همچنین بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت زرد کرونایی در خراسان رضوی به ۳۰ شهرستان افزایش یافته و فقط سه شهرستان این استان شامل مشهد، بینالود و گناباد از نظر شیوع کرونا وضعیت نارنجی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز امروز اعلام کرد: رنگ کرونایی تمامی شهرهای این استان به جز ابهر که نارنجی اعلام شده، زرد است؛ آنطور که دکتر پرویز قزلباش به ایرنا اعلام داشت، با وجود روند نزولی بیماری در این استان تا رسیدن به وضعیت مطلوب و کنترل بهتر کرونا همچنان باید پروتکل های بهداشتی از سوی مردم رعایت شود.

استان قم نیز پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی، از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ۶ دی ماه جاری در وضعیت «زرد» قرار دارد؛ بر این اساس امروز رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از مرگ دو بیمار کرونایی و پذیرش ۲۰ فرد با علائم مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان خبر داد.

در استان تهران که همچنان در وضعیت نارنجی اما شکننده قرار دارد، تلاش ها بر کاهش تجمعات و رعایت محدودیت ها استوار است و پس از بازتاب رسانه‌ای ازدحام جمعیت در مقابل استانداری برای صدور مجوز تردد بین شهری، این مسوولیت در گام نخست به فرمانداری ها محول شد و البته امروز نیز مشاور فرماندار تهران اعلام کرد با توجه به ازدحام مردم در فرمانداری برای اخذ مجوز تردد بین‌شهری از تاریخ چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه این مجوزها به صورت آنلاین «برخط» و مجازی ارائه می‌شود که نشانی اینترنتی، نحوه درخواست و شرایط مجوز نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

آخرین وضعیت کرونایی کشور
در مجموع و بر اساس آمار سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۱۲۸ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته امروز پنجشنبه یازدهم دی، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۱ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۷۰۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۴۲نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۸۸ هزار و ۸۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۰۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۸۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و متاسفانه ۴ شهرستان در شمال کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن منتقل می‌شود و ذرات سبک‌تر ویروس تا ساعت‌ها در محیط پیرامون فرد ناقل باقی می‌ماند، گفت: نبود سیستم تهویه و جابه جایی هوا به ماندگاری و افزایش خطر انتقال ویروس دامن می‌زند. به همین علت از مردم می‌خواهیم از تردد در فضاهای سربسته و اماکن پرتردد مثل فروشگاه‌های بزرگ و اماکن خرید خودداری کنند.

لاری از شهروندان خواست در صورت حضور در این اماکن حتما ماسک بزنند. فاصله ۱.۵ تا دو متر را از دیگران رعایت کرده و همچنان از برگزاری مهمانی و دورهمی‌ها پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا، تعداد جانباختگان روز گذشته کرونا در کشور ۱۴۹ نفر بود. با وجود نزولی بودن تلفات کرونا در کشور کارشناسان و مسئولان همچنان بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان تاکید دارند.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۸۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در سطح دنیا به وجود آورده است.

در همین زمینه رییس جمهوری امروز در جلسه کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت مراقبت و کنترل شدید مرزهای هوایی، زمینی و دریایی برای جلوگیری از ورود ویروس جدید جهش یافته تاکید کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار