سال 2020 در خاورمیانه با مهم‌ترین و البته دردناک‌ترین اتفاق این سال برای محور مقاومت آغاز شد. بامداد جمعه 3 ژانویه 2020 سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» به همراه «ابومهدی المهندس» از فرماندهان حشد شعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله تروریستی  بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید. 

ترور امنیت جهانی

کشورهای منطقه به ویژه عراق و سوریه که به دنبال هجوم گسترده تروریست‌ها از سال 2011 در آستانه سقوط قرار گرفته بودند، هرگز نبردهای جوانمردانه سردار حاج قاسم سلیمانی برای ریشه کردن کردن تروریسم را فراموش نمی‌کنند. علاوه بر آن فروپاشی شیرازه گروه‌های تروریستی در این کشورها، علاوه بر خاورمیانه، تاثیر مثبت و بسزایی بر امنیت کل جهان به ویژه اروپا که طی سال‌های گذشته از حملات گروه‌های تروریستی همچون داعش در امان نبوده، داشت. بنابراین برخی تحلیلگران معتقدند که شهادت سردار سلیمانی به نوعی ترور امنیت جهانی است.

در 8 ژانویه 2020 بود که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین واکنش انتقام‌جویانه به ترور سردار سلیمانی با پرتاب شماری موشک‌های بالستیک از کرمانشاه، پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق و پایگاهی در اربیل را که محل استقرار نیروهای آمریکایی بودند، هدف قرار داد. این عملیات در ساعت ۱:۲۰ بامداد یعنی همان ساعت هدف قرار گرفتن خودروی سردار حاج قاسم سلیمانی انجام شد.

چالش کرونا و جنگ و تحریم

همان ابتدای 2020 چالش کرونا که از چین آغاز شده و به سراسر جهان رسید، منطقه خاورمیانه را نیز به شکل قابل توجهی درگیر کرد. در سایه ادامه تحریم‌های ایالات متحده علیه کشورهای منطقه مانند ایران و سوریه ، تجاوزات مستمر ائتلاف جنگی عربستان علیه یمن، محاصره همه جانبه این کشور توسط دشمن و نیز سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینیان، مقابله با چالش کرونا را برای این کشورها دشوارتر کرد.

قطار توطئه‌های آمریکایی-عربی-صهیونیستی ضد فلسطین

در تاریخ 28 ژانویه ۲۰۲۰ ، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی آمریکا از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» به بهانه حل درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها رونمایی کرد که با واکنش شدید همه گروه‌های فلسطینی و نیز بسیاری از کشورهای منطقه مواجه شد. این طرح مبتنی بر واگذاری قدس اشغالی و بخش‌های اشغالی کرانه باختری به رژیم اشغالگر صهیونیستی بود که با فشار برخی دیپلمات‌های غربی این طرح تعلیق شد.

در تاریخ 13 آگوست 2020 دونالد ترامپ با انتشار توییتی از توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط خبر داد. در تاریخ 11 سپتامبر نیز ترامپ اعلام کرد که بحرین نیز برای عادی‌سازی با اسرائیل توافق کرده است. سرانجام توافق صلح ابوظبی و منامه با تل‌آویو در تاریخ 15 سپتامبر در کاخ سفید رسما امضا شد و طرفین بلافاصله همکاری‌ها در زمینه‌های متعدد را آغاز کردند. پس از توافق سازش سودان در 23 اکتبر و مغرب در  10 دسامبر 2020 با رژیم اسرائیل ایستگاه قطار صلح اعراب  با صهیونیست‌ها به آفریقا نیز کشیده شد.

عربستان سعودی نیز با حمایت غیرمستقیم از سازش با رژیم صهیونیستی و بازکردن حریم هوایی خود به روی پروازهای این رژیم چراغ سبز عادی‌سازی با اسرائیل را نشان داده است.

 البته همه این توافق‌ها با محکومیت گسترده ملی در این کشورها مواجه شده است و پویش‌های مردمی در این زمینه همچنان ادامه دارد.

شکست ترامپ و نگرانی رژیم‌های عربی

پیروزی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا نگرانی زیادی در میان برخی کشورهای عربی همچون امارات و عربستان که هزینه‌های مالی و سیاسی بالایی برای پیروزی ترامپ پرداخته بودند. در همین راستا عربستان از بیم تغییر سیاست‌های آمریکا مقابل این کشور به اقداماتی همچون حل بحران خلیج فارس از خلال پایان دادن به محاصره قطر کرده، اما سرکوبگری‌ها و نقض حقوق بشر در این کشور در بعد بزرگتری دنبال می‌شود. 

پایان حیات سیاسی نتانیاهو

«بنامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وجود امضای چند توافق سازش با کشورهای عربی نتوانست از پرونده‌های فساد خود رها شود و پس از ناتوانی کابینه وی در مقابله با بحران کرونا از ماه‌ها قبل تظاهرات در اراضی اشغالی علیه وی ادامه دارد و هم‌زمان با انحلال کنست در دسامبر جاری، مقامات اسرائیلی پایان حیات سیاسی نتانیاهو را نزدیک می‌دانند.

انفجار بیروت

شاید بتوان گفت که انفجار بندر بیروت که در ۱۴ مرداد ماه گذشته روی داد و منجر به کشته شدن حدود ۲۰۰ نفر و زخمی شدن حدود ۶ هزار نفر دیگر گردید، مهم ترین رویداد این کشور در سال ۲۰۲۰ بود. انفجاری که از همان ابتدا انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی و عوامل داخلی آن نشانه رفت و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسایل منطقه این رژیم را مقصر اصلی انفجار این بندر اعلام کردند؛ انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن «نیترات آمونیوم» در بندر بیروت صورت گرفت و موجب شد، بسیاری از ساختمان‌های اطراف این بندر به طور کامل ویران شود که استاندار بیروت میزان خسارت‌های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

سال پیروزی انصارالله و تحقیر سعودی‌ها

حملات سه‌گانه‌ای که جنبش انصارالله علیه تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی انجام داد و با حمله به ایستگاه پمپاژ نفت در خط لوله اصلی شرق به غرب در نزدیکی ریاض و سپس پالایشگاه‌های نفتی در میدانی «الشیبه» در منطقه «ربع الخالی» و اخیرا تاسیسات نفتی بسیار پراهمیت وابسته به شرکت آرامکو و نیز پالایشگاه‌ها آغاز شده است، به همراه پیشروی‌ نیروهای صنعا در استان «مارب» و آزادسازی تقریبی این شهر، معادله‌های قدرت در جنگ یمن را تغییر داد و ضعف تدابیر امنیتی و پیشگیرانه عربستان سعودی را برملا ساخته است.

ترور دانشمند هسته ای ایران

در روزهای پایانی سال 2020 منطقه شاهد یکی دیگر از اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی بود که برای چندمین بار یکی از دانشمندان هسته ای کشورمان را مورد هدف قرار داد و به شهادت رساند. ترور شهید فخری زاده با تمامی اصول حقوقی بین الملل ناسازگار است و بسیاری از کارشناسان  و مقامات سیاست جهانی نیز آن را محکوم کردند.الف