رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: جوجه‌ریزی وسیع از مرغ نژاد "آرین" در ۲ واحد شهرستان‌های ارومیه و میاندوآب آغاز شده و پرورش این نوع مرغ از دی امسال در استان آغاز می‌شود.
کد خبر: ۹۲۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵ 29 November 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، رسول جلیلی افزود: تعاونی هفت میاندوآب با ۲۰ هزار و ۷۰۰ مولد و اروم خوش پر ارومیه با ۳۲ هزار مولد از نژاد آرین اقدام به جوجه‌ریزی و از این میزان یک گله با نشانه گذاری انجام شده شروع به تولید کرده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدام، نخستین فعالیت در پرورش مرغ آرین در کشور است، اضافه کرد: جوجه‌های تولیدی این واحدها برای پرورش در مزارع مرغ گوشتی آماده عرضه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت صنعت مرغداری در این استان بیان کرد: با موافقت وزارت جهاد کشاورزی مکاتبات و رایزنی‌های لازم با یکی از زنجیره‌ها در زمینه جوجه ریزی مرغ اجداد لاین آرین در داخل استان به علت اهمیت استراتژیکی حلقه‌های این صنعت نیز انجام شده است.

جلیلی گفت: تمام زنجیره‌های مربوط به تولید و حلقه‌های صنعت مرغ در استان شکل یافته و این موضوع بستری مطلوب برای تولید مرغی با اصالت ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت طیور جزو دستاوردهای مهم نظام اسلامی است، افزود: تولید نژاد آرین در کشور به عنوان رقیب نژادهای آمریکایی (کاب و اربور ایکرز)، نژاد فرانسوی (هوبارد) و نژاد انگلیسی (راس) و سایر نژادهای خارجی است که در ایام تحریم توانست با یک مهندسی خلاقانه معادله‌های دشمنان را به هم بریزد.

وی با اشاره به اینکه این استان جزو ۱۰ استان برتر کشور در تولید گوشت مرغ است، اضافه کرد: سالانه ۱۰۲ هزار تن میزان تولید مرغ در استان است که بیانگر فعالیت زنجیره‌ها و لزوم سرمایه گذاری در بومی سازی و ارتقای این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه سرانه تولید مرغ در سطح کشور هم اکنون به ۳۰ تا ۳۱ کیلوگرم رسیده، اظهار کرد: در این استان ظرفیت‌های وسیعی برای تولید مرغ آرین وجود دارد چرا که تعداد ۶ زنجیره تولید در این استان فعال است.

جلیلی با اشاره به اینکه در استان ۷۳۶ مرغداری گوشتی فعال است، افزود: ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار مرغ، ظرفیت تولید آنها در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۹ واحد مرغ مادر با ۲ میلیون و ۷۴ هزار قطعه ظرفیت تولید گفت: تعداد ۲ واحد مرغ اجداد گوشتی خط دی با ظرفیت تولید ۴۲ هزار قطعه در دوره ۱۵ تا ۱۶ ماه نیز در استان فعال هستند.

به گزارش ایرنا ۶ کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه با ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور در استان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت این استان به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

آذربایجان غربی با سالانه ۱۰۲ هزار تن تولید گوشت مرغ جزو هشت استان برتر کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار