مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی:
مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: در کشور حدود ۶ میلیون نفر دیابتی داریم که از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی هستند که این عدد معادل ۲.۵ درصد آمار کشوری است.
کد خبر: ۹۱۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴ 22 November 2020

به گزارش تابناک رضوی، وحید آذری‌فر ضمن گرامیداشت هفته مبارزه با دیابت، اظهار کرد: متأسفانه مشکل کمبود انسولین در سطح کشور و استان جدی است و این کمبودها حدود ۷ ماه است که در مشهد برای بیماران دیابتی ما نیز کاملاً ملموس و مشهود است.

وی با اشاره به اینکه انسولین، داروی حیاتی‌ است که در صورت کمبود یا نبود آن بیمار دچار عوارض جبران ناپذیری خواهد شد که ممکن است در کوتاه مدت یا میان مدت، این صدمات فرد دیابتی را از پا بیندازد، بیان کرد: دولت سالانه ده‌ها میلیارد تومان یارانه صرف عوارض بیماران بدکنترل دیابتی می‌کند که اگر یک سوم آن را به درستی در جهت آموزش این افراد صرف کند، جامعه دیابتی‌ها، جامعه‌ای سالم‌تر در زمینه خانواده، اشتغال، ازدواج و غیره خواهد بود.

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی با ذکر این نکته که مدیران انجمن‌های دیابت سراسر کشور و شعبه مرکزی این انجمن در تهران در جلسات متعددی با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشکل انسولین دیابتی‌ها بر رفع مشکل قیمت انسولین‌های پن خارجی تاکید کردند، خاطرنشان کرد: ۱۵ سال قبل و با دستور قانون‌گذاران قوه مقننه، انسولین‌های پن خارجی از حالت آزاد به بیمه تغییر پیدا کرد و این کار باعث شد تعداد بیشتری از دیابتی‌ها بتوانند با هزینه‌ای کمتر این انسولین‌ها را به راحتی در داروخانه‌های سطح کشور دریافت کنند، اما پس از ۱۵ سال مجدداً به عقب برگشتیم و همنوعان دیابتی ما به سختی می‌توانند داروی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

آذری‌فر با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ با کمبود شدید داروی انسولین مواجه هستیم، تصریح کرد: یکی از پرمصرف‌ترین داروی دیابتی‌ها، انسولین لانتوس، نوورپید و نوومیکس بوده که از ابتدای مرداد ماه امسال دیگر در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود، گرچه انسولین جدیدی به نام بازالین به عنوان جایگزین ایرانی لانتوس توصیه می‌شود، اما مردم از کیفیت آن مطمئن نیستند و مهم‌تر آنکه به تعداد کافی و مورد نیاز هم موجود نیست.

وی تأکید کرد: در سطح استان حداقل ۲۰۰ هزار نفر دیابتی داریم که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر در مشهد هستند و در سطح کشور هم حدود ۶ میلیون نفر دیابتی داریم؛ ۵ استان یزد با ۱۶.۲ درصد، سمنان با ۱۴.۱ درصد، خوزستان با ۱۴ درصد، گلستان با ۱۳.۶ درصد و البرز با ۱۳.۲ درصد، بالاترین آمار بیماران دیابتی را به خود اختصاص داده‌اند و خراسان رضوی هم با ۲.۵ درصد در این خصوص جزو استان‌های مطلوب از نظر آماری‌ است.

عضو هیئت مدیره انجمن دیابت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از دیابتی‌ها از بیماری خود مطلع نیستند که همین امر موجب بروز مشکلات زیادی در آینده برای آنان می‌شود، بیان کرد: بین ۱۰ تا ۱۲ درصد دیابتی‌های کشور دیابتی نوع ۱ هستند و تنها داروی کنترل دیابت نوع یک انسولین‌ است، اما برخی از دیابتی‌های نوع ۲ هم به‌دلیل کنترل نامناسب نیازمند تزریق انسولین هستند. 

آذری‌فر با طرح این سوال که وقتی یک دیابتی در حال مصرف دارویی است که برایش موثر است، چرا باید در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه به‌جای نگاه روبه‌جلو، فرار روبه‌عقب داشته باشیم؟، گفت: برخی انسولین‌ها در ایران تولید می‌شود که جای امیدواری است، اما اگر تمام این دارو دست‌ساز دانشمندان ایرانی است پس چرا کمبود داریم؟؛ تغییر ناگهانی داروها عوارض غیرقابل جبران زیادی برای بیمار دارد و هرگونه تغییر در داروها می‌بایست فقط با مشورت و دستور پزشک معالج بیمار باشد.

وی افزود: تحریم‌های دارویی نداریم و مشکل اصلی در تحریم‌های بانکی و ارزی بوده که موارد مختلف از جمله داروها را با مشکل مواجه کرده و ای کاش امکان دورزدن تحریم‌ها برای تأمین داروها هم انجام می‌شد.

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت جلوگیری از قاچاق داروی انسولین در مشهد، داروخانه‌های هلال احمر، ۲۲ بهمن، امام و مراکز درمانی نظامی را معرفی کرده است که متأسفانه انسولین‌های مورد نیاز بیماران دیابتی، در همین داروخانه‌ها هم وجود ندارد.

آذری‌فر اضافه کرد: داروخانه‌ها برای ارائه انسولین به بیماران، همراه داشتن کارت ملی را الزامی دانسته‌اند که به هیچ وجه منطقی نیست، زیرا شماره ملی و سوابق بیمار در سازمان بیمه‌گر و دفترچه‌ بیمه‌اش موجود است و این مباحث ذهن بیمار و خانواده وی را بی‌جهت درگیر بروکراسی‌های بی‌مورد و غیرضروری اداری و اجرایی می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: به مسئولان امر توصیه می‌کنیم که با دیابتی‌ها شفاف سخن بگویند و اینکه آیا امکان تهیه و توزیع انسولین خارجی مورد مصرف آنها وجود دارد یا خیر و اگر نیست صادقانه بگویند از نمونه ایرانی مورد تأیید استفاده کنند که البته قبل از این می‌بایست در تأمین آن هم تلاش کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن دیابت خراسان رضوی با ذکر این نکته که آمار دقیقی از دیابتی‌های کرونایی در استان نداریم، تاکید کرد: از دیابتی‌هایی که مبتلا به کووید ۱۹ می‌شوند می‌خواهیم که این موضوع را به انجمن دیابت خراسان رضوی اطلاع دهند تا اقدامات لازم در خصوص آموزش‌های تخصصی در این زمینه صورت پذیرد و این گروه از بیماران دچار مشکلات حاد نشوند.

آذری‌فر گفت: همنوعان دیابتی در خراسان رضوی می‌توانند جهت دریافت پاسخ سوالات خود و خدمات مورد نیاز آموزشی در خصوص دیابت، همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب با شماره تلفن ۰۹۳۷۰۴۰۰۱۱۵ تماس بگیرند و راهنمایی و مشاوره لازم را از کارشناسان انجمن دیابت استان دریافت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار