به گفته برخی صاحبظران با وجود گزارش های داخلی از سوی دغدغه مندان وحتی سازمان بهداشت جهانی ،بی اثر بودن داروی رمدسیویر به اثبات رسیده است ،اما در کمال تعجب نه تنها این دارو از چرخه درمان کشور حذف نشده بلکه برخی مراکز درمانی نیز در توزیع آن در بین مردم نقش آفرینی می کنند .
کد خبر: ۹۱۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶ 21 November 2020

تابناک ایلام::با وجود اینکه نزدیک به 10 ماه از همه گیری ویروس کووید 19در جهان می گذرد ،اما به رغم تلاش تمامی پژوهشکده ها ومراکز تحقیقاتی ،هنوز به طور قطع داروی درمان این ویروس کشنده وارد چرخه درمان نشده  است .

همزمان با تشدید همه گیری و افزایش مرگ ومیرهای ناشی از ویروس کرونا ،اقدامات مراجع علمی و تحقیقاتی فعلا بر این متمرکز شده است که ساده ترین ومحتمل ترین راه برای  مصون ماندن از مخاطرات این اپیدمی مرگبار،رعایت دستورالعمل ها وتوصیه های بهداشتی ،رعایت فاصله گذاری اجتماعی واستفاده از ماسک است.

با این حال مشاهده می شود بدلیل افزایش نگرانی های عمومی از پیشرفت خزنده ویروس کرونا دربین لایه های مختلف جامعه ورسوخ در بین خانواده ها و افزوده شدن بر تعداد مرگ ومیرها ،استفاده از داروهای گوناگون ،خصوصا داروهای گیاهی وسنتی رواج گسترده ای یافته و بازار محصولات این صنف حسابی داغ و نان آور شده است .

در کنار ترویج  استفاده از طب سنتی ،استفاده از برخی داروهای صنعتی نیز در بین مراکز درمانی جای پا بازکرده وبدلیل تجویز برخی از آنها بعنوان داروی مهار کننده کرونا توسط عوامل درمانی وتجویز آن به مبتلایان به کرونا ،کمیابی و متعاقبا نجومی شدن قیمت این دارو ها را در بازار شاهدیم .

داروی تزریقی  "رمدسیویر " یکی از داروهای پر مصرفی است که این روزها استفاده از آن در مراکز درمانی بعنوان  تسهیل کننده سیکل درمان کرونا باب شده و گاها باقیمت های گزاف چند میلیون تومانی در بازار سیاه دارو خرید وفروش می شود  .موضوعی که درکنار تحمیل بار روانی ناشی از کرونا بر خانواده ها ،اقتصاد آنان را نیز به چالش کشانیده است .

طبیعی است که افزایش نگرانی های ناشی از مرگ کرونا وتبلیغ وتجویز این دارو از سوی پزشکان وعوامل درمانی بر تقاضای آن بیافزاید  وهمین موضوع باعث شود تا عرضه کنندگان ودلالان ،آن را به قمیت های گزافی به مردم عرضه نمایند ،مردمی که برای در امان ماندن از عوارض کرونا ورهانیدن عزیزانشان از دام مرگ ،حاضرند حتی  تمام دارای اشان را در معرض حراج قرار دهند .

با این حال این روزها خبرهای نگران کننده ای از داخل وخارج کشور مبنی بر خطر آفرین بودن استفاده از داروی رمدسیویر در فضای مجازی ورسانه ای منتشر شده است که  ضرورت بررسی آن از سوی مراکز دانشگاهی وبهداشتی کشور را دو چندان کرده است .

به گفته برخی صاحبظران با وجود گزارش های داخلی از سوی دغدغه مندان وحتی سازمان بهداشت جهانی که بی اثر بودن داروی رمدسیویر به اثبات رسیده است ،اما در کمال تعجب نه تنها این دارو از چرخه درمان کشور حذف نشده بلکه تحت پوشش بیمه قرار گرفته  و برخی مراکز درمانی نیز در توزیع آن در بین مردم نقش آفرینی می کنند .

به عقیده این افراد ،استفاده از داروی رمدسیویر ، عوارض جانبی جبران ناپذیری نظیر از کارانداختن کلیه ها وکبد را به دنبال داشته و استفراغ و توقف حاد تنفسی از دیگر عوارض مخرب این دارو عنوان شده است .بررسی عوارض عنوان شده ناشی از مصرف این دارو شباهت عجیب آن با علائم مطرح کرونا به خصوص توقف حاد تنفسی  را نشان می دهد .

انتشار این اخبار از آنجایی تشدید نگرانی ها را به دنبال دارد که گاها مشاهده می شود بیمارانی با شرایط متوسط در مراکز درمانی بستری شده وپس از استفاده از "رمدسیویر " مشکلات تنفسی اشان شروع وپس از چند روز بر اثر حاد شدن وضعیت تنفسی جان خود را از دست داده اند . نمونه هایی از این دست در مراکز درمانی کشور به کرات گزارش  شده است .

چنانچه این گزارشارت از مبنایی علمی برخوردار باشند  ،باید بعنوان دغدغه ای جدی در دستور کار دستگاههای مسئول، خصوصا دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرند . چرا که مردم برای رهایی از مرگ، خود را به دست  مراکز درمانی می سپارند ،نه اینکه در کنار از کف دادن  اندوخته مالی اشان برای تهیه  این دارو ،بواسطه مصرف آن ،با ارزش ترین سرمایه اشان یعنی جان خود را نیز از دست بدهند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار