رئیس اوقاف خوی؛
ابراهیم پور رئیس اوقاف خوی گفت : برای جلوگیری از مشکلات اداری مردم در معاملات خود وقفی یا غیر وقفی بودن اراضی و مغازه ها را از اوقاف استعلام نمایند .
کد خبر: ۹۱۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱ 16 November 2020

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی
ابراهیم پور رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوی درجمع خبرنگاران گفت : برای جلوگیری از تخلفات و مشکلات اداری و قضایی مردم در معاملات خود وقفی یا غیروقفی بودن اراضی و مغازه ها را از اوقاف استعلام نمایند تا بعداز معامله دچار مشکل نشوند .
وی در ادامه سخنان خود به انواع وقف اشاره کرد و گفت : موقوفات بر دو قسم است موقوفات متصرفه و موقوفات غیر متصرفه ، موقوفات متصرفه موقوفات هستند که واقف برای مورد وقف متولی یا معرفی نکرده و یا متولی معرفی شده فوت نموده ات که در این صورت سازمان اوقاف موظف است موقوفه مورد نظر را مدیریت کرده و به نیات واقف خیر اندیش عمل نماید .
وی ادامه داد : موقوفات غیر متصرفه موقوفات هستند که واقف در وقف نامه برای اجرای نیات خود
سلسله متولیان بصورت پشت سر هم معرفی می نماید که در این نوع موقوفات سازمان اوقاف بر حسن اجرای نیات واقف توسط متولیان نظارت می کند .
ابراهیم پور گفت : در شرع مقدس اسلام وقف ۲ موضوع مهم دارد که باید درنظر گرفته شود یکی حفظ العین و دیگری تسبیل المنفعه است .
واقف نیک اندیشی که مثلا قطعه زمینی را وقف نماید ( متصرفه و یا غیر متصرفه ) سازمان اوقاف موظف است عین مال را حفظ نموده و از منفعت موقوفه در مواردی که واقف تعیین نموده است مثل کودکان بی سرپرست ، دانش آموزان بی بضاعت ، زنان بیوه ، ترویج فرهنگ عاشورایی هزینه نماید . که اگر واقف خیراندیش برای مصرف منفعت موقوفه قید مکان تعیین نماید اوقاف و یا متولی حق مصرف منفعت در شهر دیگر را ندارند ولی اگر واقف در وقف نامه قید نماید که از منفعت موقوفه در هرکجای جهان اسلام نیاز باشد قابل هزینه است متولی یا سازمان اوقاف اختیار دارد که از منفعت آن موقوفه در مواردی مورد نیاز هزینه نماید البته با نظارت واحدهای نظارتی سازمان اوقاف.

رئیس اوقاف خوی در باره وظایف اوقاف گفت : از جمله مهمترین وظایف سازمان اوقاف تحقق وقف ، تثبیت وقف و اجرای نیات امینانه واقف نیک اندیش می باشد که اجرای درست و امینانه نیات واقف که باعث تسکین آلام درد نیازمندان در جامعه میشود تبدیل به یک فرهنگ بسیار معنوی وقف میگردد و مردم را به انجام کار خداپسندانه وقف تشویق می کند .

ابراهیم پور به تاثیر و نقش وقف در اقتصاد مقاومتی و جهش تولید اشاره کرد و گفت : واقف نیک اندیشی که در وقف نامه خود ابراز می دارد که از منفعت زمین وقف شده برای ایتام ، دانش آموزان بی بضاعت و ترویج فرهنگ عاشورایی صرف شود . سازمان اوقاف با تبدیل به احسن کردن آن قطعه زمین مثل احداث کارخانه های تولیدی ، ساخت مجتمع های مسکونی و غیره . . . گذشته از اینکه عین مال موقوفه ( قطعه زمین ) حفظ شده و با احداث کارخانه تولیدی در جامعه اشتغال زایی میشود ، سازمان اوقاف منفعت زیادی بدست آورده و نیات امینانه واقف را هرچه بهتر به مرحله اجرا در می آورد .

رئیس اوقاف خوی تاکید کرد : مردم عزیز توجه فرمایند سازمان اوقاف در اجرای هرچه بهتر نیات واقفان نیک اندیش که موقوفات ازجمله زمین ها و یا مغازه ها را که در اختیار اشخاص قرار میدهد عین موقوفه ( عرصه )در اختیار اوقاف است و به کسی فروخته نمی شود بلکه اشخاص اعیان را تملک می کنند ودر قبال تملک اعیان سالانه به اوقاف حق الاجاره پرداخت می کنند .
ابراهیم پور در ادامه از مردم خواست در معاملات خود وقفی و یا غیر واقعی بودن مغازه و یا زمین را از سازمان اوقاف استعلام نمایند تا جلو تخلف بعضی سودجویان گرفته شود و با فروختن عرصه موقوفات به اشخاص ، خریداران را در آینده دچار مشکل قانونی ننمایند .
رئیس اوقاف در قسمت دیگری از سخنان خود به مشکلات بوجود آمده توسط ویروس کرونا اشاره کرد و افزود : سازمان اوقاف خوی در دوران کرونا از عواید امامزاده سید بهلول و آقا میر هادی مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای تهیه و توزیع بسته معیشتی ، ضدعفونی مناطق شهری و توزیع ماسک هزینه نموده است .
ابراهیم پور در مورد شرایط ثبت وقف جدید نیز گفت : وجود سند ششدانگ زمین یا مغازه بنام وقف کننده الزامی است و بعداز انجام مشاوره توسط مشاوران سازمان با فرد برای مشخص شدن نیت واقف و بعداز طی مراحل قانونی وقف جدید ثبت می گردد

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار