مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت محصول به از باغ های استان خبر داد.
کد خبر: ۹۱۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶ 22 October 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، عزیز امانی افزود: سطح باغات محصول به استان، ۱۳ هکتار بارور و حدود ۸۱ هکتار نهال غیر بارور است و پیش‌بینی می‌شود امسال در مجموع ۹۳۲ تن محصول به از باغات استان برداشت شود.

امانی تصریح کرد: این محصول در استان به صورت تک درخت، باغ های کوچک و بین درخت‌های باغ های اصلی و به صورت حاشیه کاری در اکثر مناطق استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: تولیدکننده عمده این محصول در استان شهرستان‌های ارومیه، خوی، میاندوآب هستند و عمدتا ارقام اصفهان و سفید ارومیه در باغات استان کشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، زمان برداشت به در استان را اوایل مهرماه اعلام کرد و گفت: از لحاظ متوسط عملکرد، به طور کلی در هر هکتار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با ورود رقم جدید به، به نام ویدوجا که متحمل به آتشک می‌باشد شاهد افزایش روز افزون کمیت و کیفیت این محصول در استان هستیم.

امانی تصریح کرد: با توجه به مسائل اقتصادی و بازده سریع این محصول، به طور متوسط از سال چهارم عمر درخت، باردهی اقتصادی شروع می‌شود و در صورتی که ارقام اصلاح شده با عملکرد بالای تولید کاشته شود و شرایط کاشت و داشت و برداشت و مدیریت باغ خوب باشد، هر هکتار درآمدزایی بالا و قابل رقابت پذیر با سایر محصولات باغی خواهد داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: به، میوه‌ای خوش طعم و معطر از خانواده سیب است و اگر چه به صورت خام خوردنی است، ولی اغلب پخته آن را به صورت مربا یا در غذا‌های مختلف مصرف می‌کنند.

گفتنی است، محصول به در درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی موثر است و در مصارف داخلی به صورت مربا و محصولات فراوری شده آن به شکل خشکبار و محصول (به دانه) به صورت گیاهان دارویی استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار