کد خبر: ۹۱۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶ 20 October 2020

شرایط آب و هوایی تبریز در فصل پاییز و زمستان چگونه است؟

تبریز به عنوان یک کلانشهر در منطقه آذربایجان  ایران قرار دارد، این شهر به عنوان بزرگ ترین قطب اقتصادی منطقه آذربایجان و مرکز ارتباطی، بازرگانی، اداری، صنعتی، سیاسی، نظامی و فرهنگی در این منطقه شناخته می شود. جمعیت این شهر در سال 1395 بالغ بر 1593373 نفر بوده که بر اساس این آمار به عنوان سومین شهر بزرگ ایران محسوب می شود. بیشتر افرادی که در تبریز ساکن هستند آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند. این شهر در طی پیشینه خود با فراز و نشیب های زیادی رو به رو بوده، سنگ بناهایی که امروزه در تبریز قرار دارند مربوط به دوران اشکانی و ساسانی می شود.

پایتخت کشور ایران برای مدت های زیادی شهر تبریز بوده ، یعنی در زمان حکومت روادیان، اتابکان، خوارزمشاهیان، ایلخانیان، چوپانیان، جلایریان، قراقویونلوها، آق قویونلوها، صفویان و قاجاریان به عنوان مرکز سیاسی به شمار می رفته، می توان گفت تبریز در زمان حکومت 400 ساله خاندان روادی و اسکان قبیله عرب شکوفایی خود را به دست آورد و اوج شکوفایی آن به زمان حکومت ایلخانان باز می گردد در آن زمان پایتخت کشور یعنی تبریز قلمروهای نیل تا آسیای مرکزی را در بر می گرفت، شهر نام برده در زمان حکومت صوفیان یعنی در سال 1500 میلادی به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت جهان معرفی شد  و جمعیت آن با استانبول پایتخت عثمانی ها برابر بود.

ناگفته نماند در زمان حکومت قاجاریان تبریز دوباره به شکوفایی رسید  به نحوی که در آن زمان به عنوان پیشرو ترین و مهم ترین شهر ایران به شمار می رفت. در زمان معاصر تبریز به عنوان یکی از مرکز های مهم اقتصادی و صنعتی در سطح کشور محسوب می شد، این شهر در دو سده گذشته مرکز بسیاری از تحولات فرهنگی، اجتماعی و صنعتی بود. اگر شما هم به بازدید از این شهر علاقه مند هستید می توانید راهی سفر به تبریز شوید و سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید، مسافت این شهر از تهران بسیار کمتر است بنابراین می توانید بلیط هواپیما تهران تبریز را خریداری نمایید و راهی سفری بی نظیر شوید.

تاریخچه تبریز

شرایط آب و هوایی تبریز در فصل پاییز و زمستان چگونه است؟

تاریخ اولیه پیدایش این شهر مشخص نیست و بحث زیای در مورد آن انجام گرفته است. بعضی از تاریخ شناسان ادعا می کنند که بهشت عدن در شهر تبریز بوده، اولین نوشته هایی که بر روی  کتیبه ها وجود دارد پادشاه آشور سارگن دوم را نشان می دهد. همچنین در سال 1380 اکتشافاتی را انجام دادند که نشان دهنده تمدنی در هزاره اول و دوم قبل از میلاد در تبریز است. بسیاری از محققین ادعا دارند که دژ تارویی که اسم آن بر روی کتیبه پادشاه آشور وجود دارد آمده است. در کتیبه موجود این دژ را قلعه ای بزرگ و آباد معرفی نموده اند که دارای باروئی تودر تو بوده  و محل نگهداری اسب های ذخیره سواران به شمار رفته است که در حمله آشوری ها به این سرزمین از بین رفته است، اما ارتباط تبریز با قلعه های دوران مادها و شهرها باعث به وجود آمدن اختلافاتی بین محققان شده است.

در کتاب تاریخ ایران نوشته اند که تبریز در زمان دوره ساسانی اول به وجود آمده  که در سده هفتم قلعه آن را ساخته اند و تبریز امروزی بر روی خرابه های شهر تورژ ساخته شده است. تورژ یا بارها یکی از مهم ترین مراکز بازرگانی منطقه بوده  که مانند پلی ارتباطی بین شرق  و غرب عمل می کرده، تورژ در زمان حکومت اشکانی تبار ارمنستان پایتخت آن منطقه بوده است.

به احتمال زیاد تبریز در سده چهارم میلادی ویران شده و در زمان حمله عرب ها روستایی بیش نبوده است، در سال 22 هجری که آذربایجان به دست مسلمانان فتح شد بیشتر توجه خود را بر روی اردبیل قرار داده بودند و اسمی از تبریز نبود. بعد از اینکه آذربایجان را فتح نمودند عده ای از عرب ها در آن جا ساکن شدند و در زمان خلافت منصور عباسی یعنی در سال 137 هجری  رواد که از قبایل مشهور یمن آمده بود در تبریز سکونت کرد و پسران وی اولین دیوارهای این شهر را بنا نهادند. بعد از رواد پسر او یعنی وجنا با برادران خود در آن جا قصری را بنا نهادند  و در سرتاسر شهر دیوار کشیدند بعد از آن مردم به آن شهر وارد شدند، مطهر بن طاهر مقدسی تبریز را بسیار آباد تعریف می کرد و ابن حوقل هم آن جا را آبادتر از دیگر شهرهای آذربایجان می دانست.

تبریز از سده سوم هجری گسترش پیدا کرد و آذربایجان متوجه اهمیت آن شد، به نحوی که متوکل عباسی بعد از زلزله سال 244 هجری دستور بازسازی شهر را صادر کرد این شهر با توجه به اینکه توسعه یافته بود اما متاسفانه در سال 434 بر اثر زلزله ای ویرانگر تخریب شد، لازم به ذکر است که بگوییم خاندان روادیان تا سال 446 هجری حاکم تبریز بودند. در همین سال طغرل سلجوقی وهسودان روادی را به حکمرانی آذربایجان انتخاب کرد اما آلب ارسلان در سال 463 هجری وهسودان را برکنار کرد و بعد از 400 سال به حکمرانی خاندان روادی خاتمه داد.

رونق معاملات تجاری در تبریز که مرکز اقتصادی می باشد  به پیشرفت  و گسترش نهاد های مدنی کمک زیادی کرده، گسترش تبریز در زمان حکومت قاجاریان با همجوار بودن با عثمانی ها و روسیه و موقعیت سوق الجیشی که داشت به عنوان مسیر مبادلاتی شرق و غرب تعیین شد، بنابراین می توان گفت بسیاری از پیشرفت ها از تبریز شروع شد. به عنوان مثال اولین چاپخانه ها، اولین سینمای عمومی، اولین مدرسه، اولین کودکستان، ادبیات نوین، نمایشنامه نویسی و اولین خیابانی که برق داشت در تبریز بودند. به همین علت تبریز به عنوان شهر اولین ها مشهور است.

شرایط آب و هوایی تبریز در فصل پاییز و زمستان چگونه است؟

وضعیت طبیعی و آب و هوا

تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و در جنوب شرق جلگه تبریز واقع شده است. از سمت شمال به کوه های پکه چین و عون بن علی، از سمت شرق به گردنه پایان، از سمت جنوب به دامنه های رشته کوه سهند و از سمت شمال شرق به کوه های گوزنی و بابا باغی منتهی می شود.  همچنین می توان گفت تبریز از سمت غرب به زمین های هموار دشت تبریز و شوره زار های تلخه رود و از سمت شمال، جنوب و شرق به کوهستان محدود می شود و به شکل چاله ای بزرگ یا جلگه بین کوهی دیده می شود. ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1348 متر می باشد  که شیب عمومی زمین های تبریز به طرف مرکز شهر و بعد به سمت غرب است. مسافت این شهر تا تهران حدود 599 کیلومتر مربع می باشد.

از سال 1280 تا سال 1365 خورشیدی مساحت تبریز حدودا دو برابر شده  یعنی مساحت آن از 7 کیلومتر مربع به 7/17 کیلومتر مربع در سال 1335 خورشیدی و 140 کیلومتر مربع در سال 1365 رسید، ناگفته نماد در سال 1385 مساحت این شهر دوباره رو به افزایش رفت و به 45/ 237 کیلومتر مربع افزایش پیدا کرد که حدود 22/25 کیلومتر آن را بافت فرسوده شهر تشکیل می دهد. از اطراف و داخل تبریز دو رود خانه با نام های تلخه رود یا آجی چای  که رودخانه ای دائمی است و رود موسمی قوی چای گذر می کند. هنگامی که قصد دارید راهی تبریز شوید باید شرایط آب و هوایی این شهر بسنجید چرا که ممکن است با روزهایی خیلی سرد یا خیلی گرم رو به رو شوید. هنگامی که قصد دارید به تبریز بروید می توانید از طریق وسیله های مختلفی مسافرت خود را انجام دهید بنابراین با مراجعه به سایت مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما تبریز نمایید.

آب و هوای تبریز استپی خشک با تابستان های بسیار گرم و زمستان های سرد می باشد. سرمای زمستان این شهر به دلیل ارتفاعات بالا و موقعیت قرار گیری آن در مناطق کوهستانی است. در تابستان های با آب هوایی گرم و خشک رو به رو هستیم که دلیل آن نزدیک بودن به کوه سهند است. میانگین دمای هوا در تیر ماه 4/25 و در دی ماه که سرد ترین ماه سال می باشد -5/2 است، در مهر ماه که آب و هوایی معتدل بر منطقه حاکم است میانگین دمای هوا 1/14 درجه سانتی گراد می باشد. لازم به ذکر است که بگوییم در زمستان سال 1392 رکورد سردترین روز سال با دمای 23- درجه شکست شد.

بارندگی در فصل زمستان در تبریز مانند دیگر شهرهای ایران بسیاری کم است و میانگین آن حدود 1/330 میلی متر در سال می رسد، میانگین بارش در فصل زمستان 3/113 و در فصل پاییز 3/74 درجه سانتی گراد می باشد. روزهای یخبندان در فصل زمستان به طور متوسط 2/108 روز است که معمولا از اواخر فصل پاییز تا پایان زمستان ادامه دارد. میانگین بیشترین بارش ها در زمستان به 3/513 درجه سانتی گراد متغییر است. در دوره های مختلفی سیلاب ها خسارت های عمده ای را به این شهر وارد کرده اند مثلا در زمان حکومت مغول ها تا کنون سیل بیانگر خسارت های زیادی شده است.

در اوایل فصل پاییز معمولا با دمای هوای معتدلی رو به رو هستیم بنابراین اگر از گرمای تابستان بیزار هستید می توانید در فصل پاییز راهی این شهر شوید. همچنین باید بگوییم در این شهر بارش سنگین برف مشاهده می شود و رطوبت هوا کم است. به طور کلی تبریز دارای اقلیمی با رطوب کم است  این شهر به دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد دارای زمستان های طولانی و سرد می باشد، بنابراین بادهای محلی که از کرانه های دریای خزر به تبریز وارد می شوند سرمای شدید و یخبندان را به وجود می آورند، بنابراین می توان گفت فصل زمستان در تبریز از ماه های آخر پاییز شروع می شود و خیلی دیرخاتمه پیدا می کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار