مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از صادرات ۲ هزار و ۵۰۰ تن نارنگی پیش‌رس از این شهرستان به خارج از کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۰۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 17 October 2020

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی جهاد کشاورزی  ، سید اسماعیل علوی گفت : شهرستان میاندورود هفت هزار و ۴۶۰ هکتار باغ مرکبات دارد که ۲ هزار و ۶۰۴ هکتار آن نارنگی است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۸ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی افزود : صادرات نارنگی پیش رس از این شهرستان به کشورهای روسیه، عراق و عمان در حال انجام است که می‌توان از آن به‌عنوان یک اتفاق خوب یاد کرد چرا که زنجیره تولید بدون صادرات تکمیل نخواهد شد و باید از این فرصت برای بهینه‌سازی تولید و بسته‌بندی استفاده کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود ارقام نارنگی پیش رس این شهرستان را هاشیمیتو، ایواساکی و میاگاوا معرفی کرد و گفت : این ارقام زودرس بوده و پوست سبزی دارند و در عین حال قندشان کامل شده و در حالت کلی اگر نسبت قند به اسید بیشتر از ۱۰ باشد، میوه قابل برداشت است و می‌توان نارنگی را به بازار عرضه کرد و سبز بودن نارنگی سبب نمی‌شود برخی افراد بخواهند با سبززدایی محصول را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه کیفیت محصول و شکل و بسته‌بندی آن در بازارهای جهانی بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه صادرکنندگان قرار گیرد ، افزود : باید هزینه تولید را کاهش و با افزایش بهره‌وری عوامل تولید و افزایش تولید در واحد سطح فرصت رقابت را مهیا کرد.

نارنگی و پرتقال مهم ترین میوه باغ های مازندران هستند و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود. در میان نارنگی ها ارقام ایواساکی ، میاگاوا ، اکتیو و هوشیموتو در باغ های مرکبات مازندران زودرس محسوب می شوند و به طور معمول برداشت آنها از دهه دوم شهریور آغاز می شود.
طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان ، ۲۵هزار هکتار نارنگی است که پنج هزار هکتار آن را ارقام مختلف زودرس تشکیل می دهد. نارنگی های زودرس دارای رنگ کاملا سبز هستند و مزه ترش دارند.

کارشناسان باغبانی مازندران معتقدند اگر نارنگی های عرضه شده در بازار به رنگ سبز نباشد، نشانه انجام عملیات سبز زدایی با هدف فریب دادن شهروندان است و نباید از این میوه استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار