رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: امسال طبق برآوردهای انجام شده، می توان ۱۲۰تُن سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت کرد بدون آن که به ذخایر آسیب برسد.
کد خبر: ۹۰۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸ 16 October 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، علی نکویی فرد افزود: در سال جاری تولید ۱۲۰تُن سیست و ۱۸۰تُن بیومس پیش بینی شده که در صورت تحقق، شش میلیون دلار صرفه‌جویی در خروج ارز و اشتغالزایی برای ۴۰۰نفر را به دنبال خواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به راه اندازی بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا در کشور برای نخستسن بار در دولت تدبیر و امید در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد وگفت: یکی از اهداف این بانک، جلوگیری از انقراض نسل آرتمیای ارومیانا و حفظ، نگهداری و تجدید نسل آن است.

نکویی فرد درباره خصوصیات آرتمیا نیز توضیح داد: این جانور آبزی در شرایط بد مانند کم آبی و شوری زیاد آب تخم مقاوم ایجاد می‌کند که می‌تواند در کف دریاچه در لایه‌های نمک بماند و برای سال‌های بعد با بهتر شدن شرایط آب، تبدیل به نوزاد شود.

وی اظهار کرد: آرتیما در شرایطی که میزان شوری آب و غذا مناسب باشد زنده زایی می‌کند و یک آرتیمای ماده در طول زندگی سه ماهه خود چهارهزار نوزاد تولید خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای دو پروژه بنیادی در این مرکز طی ۶ماه گذشته گفت: تعداد ۵فقره پروژه کاربردی توسعه‌ای و یک فقره طرح خاص از پروژه‌های اجرایی این مرکز به شمار می‌رود.

نکویی فرد افزود: همچنین ارائه ۲فقره مقاله علمی پژوهشی، ۵یافته ترویجی مورد تایید، یک دستاورد تولید دامش فنی، ٣مقاله چاپ شده در ژورنال‌های بین المللی، ۶گزارش طرح تحقیقاتی، ٨مقاله ترویجی و اجرای پروژه ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه نمک میقان اراک و نیزچاپ یک کتاب از جمله فعالیت‌های این مرکز است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: ارزیابی ذخایر شاه میگوی ارس، تولید ماده نگهدارنده آرتمیای بالغ، ایجاد بانک ژن آرتمیا، پایش ذخایر آرتمیای ارومیه و بررسی تأثیر عوامل اکولوژیکی بر آن از مهمترین پروژه‌هایی است که در دست اجرا هستند.

وی ادامه داد: ۷۲ساعت آموزش کارکنان پهنه، چهار مورد فعالیت یاوران تولید و ۶نشست ترویجی از جمله دستاورد‌های مرکز در زمینه فعالیت‌های ترویجی در شش ماهه اول سال جاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار