مهندس بهمن مرادنیا:
استاندار کردستان گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان، مدارس شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی به مدت ۲ هفته (هفته جاری و آینده) تعطیل است ولی کلاس‌ها باید به صورت غیر حضوری دایر باشد.
کد خبر: ۹۰۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵ 03 October 2020
بهمن مرادنیا روز شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور فرمانداران شهرستان‌ها برگزار شد، اظهار داشت: در این ۲ هفته، کلاس‌های درس حضوری برگزار نخواهد شد و مدارس در نقاط شهری غیر حضوری خواهد بود.

وی با بیان اینکه در روستا‌های بزرگ و خوابگاه‌های دانش آموزی نیز مدارس تعطیل است، اضافه کرد: فعالیت در مدارس روستا‌های کوچک همچنان به صورت حضوری است و تا اطلاع بعدی این وضعیت همچنان ادامه دارد.

استاندار کردستان به اشاره به اینکه براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهر‌های سنندج، قروه و بیجار در وضعیت قرمز و بقیه شهر‌ها به جزو سروآباد (که در وضعیت سفید رو به زرد است) نارنجی هستند، افزود: سالن‌های مراسم و آرامستان‌ها نیز باید در طول این ۲ هفته فعالیت نداشته باشند.

مرادنیا بر ضرورت فعالیت رستوران‌ها به صورت غذای بیرون بر اشاره کرد و یادآور شد: از ائمه جمعه هم می‌خواهیم که به مدت ۲ هفته نماز جمعه و جماعات نیز در مساجد مناطق قرمز و نارنجی برگزار نشود.

وی با بیان اینکه باید بر نحوه توزیع ماسک در شرایط کنونی میان مردم نظارت داشت، تاکید کرد: شهرداری سنندج پارک جنگلی آبیدر را برای شهروندان باز کند تا از تراکم حضور مردم در پارک کودک کاسته شود.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه از فعالیت اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند باید جلوگیری کرد، گفت: همه باید کرونا را جدی‌تر بگیریم و مردم، ادارات و بازاریان نسبت به رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک اهتمام جدی داشته باشند.

مرادنیا به وضعیت بد استان از لحاظ آمار بستری شدگان کرونا در مراکز درمانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اگر وضعیت به همین گونه پیش برود ناچار خواهیم بود، اقدام به تعطیلی اصناف و بازار کنیم که خوشایند هیچکس نیست.

وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک در میان مردم کمتر شده است، افزود: اصناف، فروشگاه‌های بزرگ و ادارات اجازه ورود افراد بدون ماسک را ندهند.

افزایش سه برابری بستری‌های کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: در حال حاضر ۲۸۵ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نسبت به ۱۶ شهریور سه برابر شده که بیشترین افزایش آن مربوط به ۱۰ روز گذشته است.

دکتر فرزین رضاعی با بیان اینکه شهر‌های سنندج، قروه و بیجار در وضعیت قرمز قرار دارند، افزود: وضعیت شهر‌های سقز، بانه، کامیاران، مریوان، سروآباد، دیواندره و دهگلان نیز نارنجی بوده و احتمال قرمز شدن وضعیت این شهر‌ها نیز زیاد است.

وی به شناسایی روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر مبتلا به کرونا در استان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر تعداد بستری شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه ۴۷ نفر هستند که بیشترین آن مربوط به سنندج است، ضمن اینکه برآورد‌ها نشان می‌دهد رعایت دستورالعمل‌ها کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، وضعیت شیوع کرونا از خرداد وخیم‌تر و آمار مرگ و میر افزایش خواهد یافت و این موضوع هشدار دهنده است.

رضاعی با بیان اینکه انتظار این پیک را در نیمه آبان داشتیم، اظهار داشت: بازگشایی مدارس و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حساسیت در جامعه، باعث شد پیک جدید جلو بیفتد و نیاز است مدارس شهر‌های قرمز و نارنجی در طول یک هفته به صورت غیرحضوری برگزار شود.

وی از قرنطینه شدن خانگی ۲۸۰ هزار نفر در استان خبر داد و تاکید کرد: تاکنون ۱۱۶ هزار بازدید از رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا انجام شده و ۸۵ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه اگر ۲۷ درصد مردم رعایت کنند، امسال اپیدمی آنفلوآنزا نخواهیم داشت، گفت: اگر پیک آنفلوآنزا هم داشته باشیم امسال به عقب و ماه‌های بهمن و اسفند خواهد افتاد، بنابراین فرصت خوبی برای واکسینه کردن افراد داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم با بیان اینکه در هفته اول بازگشایی مدارس، ۹۰ درصد دانش آموزان در کلاس درس حاضر شدند، اضافه کرد: حضور دانش آموزان به تدریج کاهش یافت و در حال حاضر در هر کلاس ۶ نفر حضور دارند و ۲۰ درصد محصلان به مدرسه می‌روند.

رشید قربانی یادآور شد: در صورت تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای تعطیلی مدارس، این آمادگی وجود دارد و پیشنهاد می‌شود مدارس به مدت ۲ هفته به صورت غیرحضوری فعالیت داشته باشند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار