مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: اعتبارات پروژه شمس تبریزی خوی باید از محل اعتبارات ملی قرار تامین شود اما کمبود منابع و اعتبارات سبب تاخیر در اجرای پروژه شمس تبریزی شده است.
کد خبر: ۹۰۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 02 October 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، به مناسبت هفته گردشگری، امروز تور شمال استان برای اصحاب رسانه آذربایجان‌غربی برگزار شد.

اولین مقصد گردشگری، روستای هفتوان در پنج کیلومتری سلماس است که در داخل آن، کلیسای گئورگ مربوط به دوران صفویه و به جا مانده از زلزله مهیب سلماس در سال 1309 دیده می‌شود و در کنار کلیسا نیز، بنای به جای مانده خشت و گلی قابل مشاهده است که به گفته رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلماس این بنا نخستین تماشاخانه یا آمفی‌تئاتر ساخته شده ایران به دست روس‌ها است.

داخل کلیسا که می‌شویم اولین چیزی که به چشم می‌خورد دیوارهای داخل کلیسا بوده که با نقاشی‌های رنگ و روغن که شمایل حضرت مسیح و مریم مقدس بر روی آن نقش بسته است و براساس مشاهده چندین کتیبه در ورودی این کلیسا به خط ارمنی نشان می دهد که این کلیسا در قرن 14 میلادی به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و در سال 1380 به ثبت رسیده‌ است.

بافت اصلی و تاریخی شهر سلماس را باید حفظ و نگهداری کنیم 

رییس میراث فرهنگی سلماس در حاشیه بازدید از این کلیسا اظهار داشت: از باروهای قدیمی این مجموعه، فقط بقایای باروی جبهه شمالی که سازه‌ای چینه‌ای و خشتی با ازاره سنگی بوده، باقی‌مانده است که در راستای حفاظت و صیانت از این سازه تاریخی، مرمت آن انجام پذیرفت.

افراسیاب گراوند تصریح کرد: مجموعه تاریخی و فرهنگی روستای هفتوان شامل، کلیسای منقوش سورپ‌گئورگ و بقایای یک آمفی‌تئاتر است که کلیسای سورپ‌گئورگ معروف به کلیسای هفتوان مربوط به قرن 18 میلادی بوده و دارای تزئینات نقاشی بی‌نظیر و منحصر به فردی است.

وی با اشاره به اهمیت بافت تاریخی سلماس تصریح کرد: باید بافت اصلی و تاریخی شهر را حفظ و نگهداری کرده و در صورت همکاری همه دستگاه‌های شهری می‌توان نسبت به ثبت بافت تاریخی شهر سلماس اقدامات موثری انجام داد تا هسته تاریخی شهر به همان شکل اصلی محفوظ بماند.

پس از بازدید از کلیسای گئورگ راهی آرامگاه شمس تبریزی در خوی شدیم که این آرامگاه از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی در آذربایجان غربی بوده و به اعتقاد اکثریت محل مدفن شمس تبریزی است و همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه از این مکان بازدید می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران در کنار مقبره شمس تبریزی، افزود: این مجموعه فاخر در مساحتی حدود هفت هزار مترمربع و زیربنایی حدود سه هزار و 200 مترمربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، واحدهای پژوهشی، واحدهای خدمتی و رفاهی و محوطه باز فضای سبز و آب‌نما در حال اجرا است.

جلیل جباری افزود: در سال 97 همزمان با سفر هیئت دولت به آذربایجان‌غربی کلنگ‌زنی این مجموعه توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با تصویب اعتبار 200 میلیارد ریالی در سفر هیئت دولت به خوی انجام شد.

وی عنوان کرد: این طرح توسط پروفسور نادر اردلان یکی از معماران شاخص کشور طراحی شده و همه نقشه‌های اجرایی توسط یکی از مشاوران ذی‌صلاح و با لحاظ همه ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های جاری در حوزه نظام‌ مهندسی کشور ترسیم و ارائه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: مراحل اجرای این طرح براساس نقشه‌های مصوب وزات‌خانه متبوع در حد اجرای المان مرکزی، فونداسیون و ستون‌های بخشی از مجموعه انجام شده که در مراحل مختلف آزمایش‌های مقاومت مصالح انجام گرفته و همگی دارای نتیجه مثبت و قابل قبولی بوده‌اند.

جباری عنوان کرد: ضروری است تا اعتبارات پروژه شمس تبریزی خوی هم از محل اعتبارات ملی قرار تامین می‌شد تا همانند مسجد جامع ارومیه اجرای این طرح سرعت گیرد چرا که مهم ترین دلیل عمده تاخیر در اجرای این پروژه، بحث کمبود منابع و اعتبارات بوده و تزریق قطره‌چکانی پروژه از طرف کمیته برنامه‌ریزی است.

در ادامه این سفر یکی از گردشگران که از تهران برای همایش بین‌المللی آمده بود از نبود نگهبان در این مکان گله کرد و گفت دو سال قبل که به این مکان سفر کرده بودم نگهبانی مستقر بود و از اموال این مکان مراقبت می کرد اما امسال با نبود نگهبان برخی از اموال که شامل کابل های برق می‌شود به سرقت رفته است.

آصف به نبود فصای سبز و گل‌کاری در این مکان اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از مقبره شمس می‌شود از فرمانداری گرفته تا شهرداری خود را متولی این مکان معرفی می‌کنند اما در عمل کسی نگهداری و کاشت گل و گیاه و آبیاری این مکان را عهده دار نمی‌شود.

آرامگاه سید صدرالدین، یادگاری از جنگ چالدران

اصحاب رسانه در ادامه این تور گردشگری به مقصد نهایی یعنی چالدران رسیدند، چالدران یکی از شهرهای زیبا در آذربایجان‌غربی است که در شمال غرب این استان واقع شده و  یکی از دلایل شهرت این شهر، جنگ معروف چالدران است، همچنین این منطقه به دلیل واقع شدن در سلسله کوه‌های زاگرس، هوای خنکی در تابستان دارد و به شهر بدون کولر در کشور معروف است. 

در نزدیکی این شهر مکانی به نام دشت چالدران وجود دارد که جنگ ایران و دولت عثمانی در زمان صفویه در این مکان به وقوع پیوسته است که موجب شهادت بیش از 27 هزار نفر از قشون ایران شده است و حتی وزیر اعطم شاه عباس صفوی در همین مکان به شهادت رسیده و مقبره ای در مجل به خاکسپاری ساخته شده است.

مقبره سید صدرالدین یکی از مهمترین بناهای تاریخی استان که این مکان تاریخی با الهام از معماری اصیل ایران با استفاده از آجر قرمز و سنگ در چهار کیلومتری چالدران بین روستاهای گل اشاقی و سعدل در دوران صفویه بنا شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار