ساسانی با اشاره به اینکه بی اطلاعی مصرف کنندگان از برخی قیمت‌ها به سو استفاده‌ها دامن زده است، افزود: مثلاً در تمام استان باید محصولات تولیدی کارخانه‌ها به قیمت مندرج بر کالا به فروش برسد اما محصولات دارای هولوگرام فارسی به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شود و برخی از فروشندگان بهانه این را دارند که کالا را به جای شرکت به صورت آزاد خریداری می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 28 September 2020

بخشی از کالای مورد نیاز مردم آن‌هم در شرایط کرونا علاوه بر ماسک و مواد ضدعفونی کننده، مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت است و همچنین کالاهایی که در طی سالیان به عنوان بخشی از سفره مردم همواره مورد توجه بوده است همانند نان، گوشت، مرغ و تخم مرغ و میوه و تره بار گذری در کوچه و خیابان شهر شیراز، نمایانگر این است که مردم بیش از قبل به مقایسه قیمت‌ها توجه می‌کنند و به دنبال تهیه اجناس مورد نیاز خود از ارزان‌ترین منابع هستند.

بررسی‌ها و بازدید خبرنگار مهر از برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی و میوه و تره بار و مقایسه قیمت‌ها حاکی از قیمت‌هایی هست که مشتریان را سردرگم می‌کند و هیچ دلیل موجهی برای گرانی وجود ندارد. تفاوت قیمت از ۲ تا ۱۵ هزار تومان در مقایسه قیمت برخی از محصولات عرضه شده در میوه فروشی‌ها همانند گوجه و سیب زمینی تفاوت قیمت ۱ تا ۲ هزار تومانی مشاهده می‌شود و در برخی میوه‌ها همانند گلابی تا ۱۵ هزار تومان می‌رسد در حالی که کیفیت و محل تهیه محصول یکسان است هرچند فروشندگان با بازار گرمی سعی دارند این تفاوت قیمت را به کیفیت و با قیمت خرید ربط دهند.

تغییر قیمت‌ها روزانه است

امینی که بازنشسته یکی از ادارات است با اشاره به اینکه نوسان قیمت‌ها بسیار عجیب شده است افزود: واقعیت این است که برخی اجناس بصورت روزانه تغییر قیمت می‌دهند و نمی‌توان برای خرید برنامه ریزی مالی کرد آن‌هم در شرایطی که عده‌ای با سو استفاده از بازار قیمت‌ها را به دلخواه تغییر می‌دهند.

او همچنین از اینکه یک کالای یکسان در مناطق مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد نیز انتقاد دارد.

کم شدن سهم خرید خانواده‌ها با گرانی

خانم شهریاری خانه دار که مایحتاج خریداری شده‌اش را در دست دارد می‌گوید: قدیم‌تر ها میوه را صندوقی و کیلویی در حجم بالا می‌خریدیم، حتی رب گوجه و مرباها را خودمان تهیه می‌کردیم اما با شرایط فعلی مجبورم میوه را در حجم کم و حتی دانه‌ای بخریم.

وی با بیان اینکه در محل سکونتشان نیز سه مغازه بزرگ میوه و تره بار وجود دارد افزود: متأسفانه هر مغازه بصورت متفاوت قیمتی را ارائه می‌کند تا جایی که نمی دانم مثلاً خیار سبز که تولید استان خود ما هست چرا در جایی ۵ هزار تومان و در مغازه دیگر ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

بهانه‌های واهی برای گران فروشی

ساسانی با اشاره به اینکه بی اطلاعی مصرف کنندگان از برخی قیمت‌ها به سو استفاده‌ها دامن زده است، افزود: مثلاً در تمام استان باید محصولات تولیدی کارخانه‌ها به قیمت مندرج بر کالا به فروش برسد اما محصولات دارای هولوگرام فارسی به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شود و برخی از فروشندگان بهانه این را دارند که کالا را به جای شرکت به صورت آزاد خریداری می‌کنند.

ساسانی با بیان اینکه واقعاً جای اعتراضی برای مصرف کننده باقی نمی‌ماند، افزود: به نظرم خود مردم هم باید با حساسیتی قابل توجه مسائل را دنبال کنند و موارد تخلف را گزارش کنند.

برای حفظ سلامتی ناچار به تهیه محصولات با قیمت بیشتر هستیم

خانم صادقی که خود را کارمند یکی از ادارات معرفی می‌کند در این خصوص می‌گوید: متأسفانه فشار اقتصادی روز به روز بیشتر می‌شود و واقعاً بسیاری از کالاهای مصرفی در سبد خانوارها حذف شده اما نمی‌توان برخی کالاهای ضروری همانند مرغ، تخم مرغ، نان و میوه و سبزیجات را حذف کرد و ناچاریم با گرانی هم خرید کنیم.

صادقی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات و سبزیجات برای خانواده و خصوصاً کودکان ضروری است، گفت: بسیاری از محصولات در استان تهیه و تولید می‌شود اما از لحاظ قیمت تفاوتی با دیگر استان‌ها ندارد بازرسی‌های مستمر از اصناف و تولید کنندگان شهروندان بسیاری با توجه و حساسیت بیشتری به مقوله گرانی توجه می‌کنند و در این میان نقش بخش‌های نظارتی همانند سازمان بازرسی، تعزیرات، بازرسی صمت و اتاق اصناف بیش از پیش احساس می‌شود.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صمت فارس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این اداره با تمام توان در پی پیگیری تخلفات است، گفت: بازرسان و ناظران ما بر اساس گزارشات ثبت شده مردمی در سامانه و یا پورتال ۱۲۴ بصورت مستمر فعالیت می‌کنند.

حمید زارع با اشاره به گروه‌های گشت موتوری بر اساس طبقه بندی‌های صورت گرفته مناطق، افزود: علاوه بر محل‌های گزارش شده مردمی بصورت رندوم نیز بخش‌های مختلف در مناطق ۷ گانه تعیین شده بازرسی می‌شوند.

وی در خصوص اولویت‌های بازرسی سازمان صمت اظهار داشت: گروه اول کالاهایی که اولویت مصرف و یا حساسیت بازار را در پی دارد که بصورت مشترک با بازرسان تعزیرات و اتحادیه‌های مرتبط صورت می‌گیرد.

رئیس اداره بازرسی صمت استان فارس با اشاره به طرح‌های مناسبتی و فصلی افزود: اولویت دوم در طرح‌های نظارتی همانند بازار شب عید، بازگشایی مدارس، ماه مبارک رمضان و ماه محرم و صفر صورت می‌گیرد.

زارع در خصوص تعداد گروه‌های بازرسی در استان اظهار داشت: در شیراز حدود ۲۰ اکیپ با حضور ناظران افتخاری در حال فعالیت هستند و در شهرستان‌ها به صورت میانگین هر شهرستان دارای یک گروه بازرسی است.

وی با اشاره به اینکه باز سی از خرده فروشی‌ها و مغازه‌ها با همکاری بازرسان اتاق اصناف صورت می‌گیرد افزود: حساسیت زیادی در مورد قاچاق کالا وجود دارد بخش عمده بازرسی‌های ما از کارخانه‌ها، تولیدکنندگان، مراکز پخش و یا مراکز احتکار کالاست.

 

گران فروشی در مقابل گرانی!

زارع در خصوص گلایه‌های مردم از عدم ثبات قیمت کالا و متغیر بودن قیمت‌ها اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید از سوی شهروندان مورد توجه قرار بگیرد تفاوت میان گرانی با تخلف گران‌فروشی است، بطور مثال وقتی قیمت پایه یک محصول به ۶,۰۰۰ تومان می‌رسد نهایت سود افزوده فروشنده باید در حد ۳۰ درصد باشد که در غیر این صورت گران‌فروشی و تخلف محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: بی تردید با هرگونه گران فروشی، احتکار، تقلب و گران فروشی برخورد می‌شود.

بیشترین حجم گزارشات شش ماهه اخیر در بازار میوه و تره بار ثبت شده است

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صمت فارس در خصوص بیشترین گزارشات در ۶ ماهه امسال گفت: بیشترین حجم گزارشات مربوط به میوه و تره بار، پارکینگ‌های شهری، مرغ و تخم مرغ، نان و سیلندر گاز مایع اختصاص داشته است.

زارع با یادآوری اینکه نوسانات قیمت در بازار میوه بسیار زیاد است و برای برخی از محصولات میوه و تره بار نمی‌توان قیمت پایه درنظر گرفت افزود: متولی قیمت گذاری ما نیستیم و حتی جهاد کشاورزی هم نمی‌توانند قیمتی را به عنوان پایه در نظر بگیرد چون کشاورزان نیز تحلیل کاملی از تولید و هزینه در اختیار ندارند.

وی همچنین عواملی همانند شرایط اقلیمی، وضعیت آب و هوا، خسارات کشاورزی و عرضه و تقاضا را از اصلی ترین دلایل در متغیر بودن قیمت‌ها خصوصاً در بازار میوه و تره بار ذکر کرد.

زارع در خصوص نحوه قیمت گذاری سایر کالاها گفت: قیمت‌ها یا از طریق هیأت عالی نظارت و ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود، یا قیمت کالاها توسط اتحادیه‌های صنعتی و صنفی اعلام می‌شود و کالاهایی همانند میوه و تره بار که بر اساس فاکتورهای خرید و محاسبه سود قانونی قیمت گذاری می‌شوند.

‌مشارکت مردم و بازرسان افتخاری نیاز امروز جامعه

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صمت فارس با اشاره به اینکه تمامی شهروندان می‌توانند با مراجعه به این اداره به عنوان ناظر افتخاری اداره بازرسی همکاری کنند افزود: تا کنون در حدود ۳۹۴ ناظر افتخاری ثبت شده در حال همکاری هستند که متناسب با زمان آزاد خود در بازرسی‌ها شرکت می‌کنند علاوه بر اینکه شهروندان می‌توانند با مقایسه قیمت‌ها گزارشات خود را از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع رسانی و نتیجه را دریافت کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار