کد خبر: ۹۰۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷ 22 September 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
روایت کرباسچی از دیدار با کروبی

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این که پیرامون بحث انتخابات چه گفت وگویی با کروبی داشتید، بیان کرد: فعلا او در حال بررسی اوضاع، احوال و شرایط انتخابات است. شب گذشته، یکی از کانال های خبری تلگرام از دیدار غلامحسین کرباسچی و محمد قوچانی با حجت الاسلام کروبی خبر داد. در عکسی که از این دیدار منتشر شد، علاوه بر کرباسچی و قوچانی، یکی از پسران کروبی و قدرت الله علیخانی هم دیده می شوند.
 
«غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در گفت و گو با برنا در رابطه با این دیدار گفت: در این دیدار کروبی با وجود کسالت جسمی که داشت، از روحیه و حال خوبی برخوردار بود. او ادامه داد: بحث های مختلفی در این دیدار مطرح شد، وضعیت گذشته، حال و آینده را مورد بحث قرار دادیم. او بیش از هر چیزی نگران مشکلات مردم و کشور است و نگرانی هایی را در این خصوص بیان کرد. کرباسچی در خصوص دغدغه های مطرح کروبی در این دیدار گفت: همیشه دغدغه او مردم و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و منافع کشور بوده و همه عمرش را به پای این دغدغه گذاشته است. او در پاسخ به این که پیرامون بحث انتخابات چه گفت وگویی با آقای کروبی داشتید، بیان کرد: فعلا او در حال بررسی اوضاع، احوال و شرایط انتخابات است. کرباسچی گفت: امیدوارم شاهد خبرهای خوبی بیش از این باشیم.

الهام چرخنده: سه سال است در کربلا زندگی می‌کنم و همسرم روحانی است

الهام چرخنده پیرامون اخبار منتشره، مبنی بر اقامت وی در کشور عراق گفت: بنده سه سال همراه همسرم که یک روحانی است در شهر کربلا زندگی می‌کنم و این روزها که بنا به شرایط بیماری کرونا، امکان سفر چندان برای مردم فراهم نیست نائب‌الزیاره تمامی ایرانیان در کربلای عزیز هستم. وی در همین راستا ادامه داد: اقامت من در شهر کربلا طولانی مدت بوده و این تصمیم هم به واسطه شغل همسرم رخ داده است؛ اما در کل بسیار از حضور در این مکان مقدس خوشحالم و هر لحظه برایم بهترین ها رخ می دهد. امیدوارم که «امام حسین (ع)» پذیرای من در این شهر باشند. چرخنده درباره احتمال بازگشت خود به کشور گفت: مهاجرت من به کشور عراق به این شکل نیست که نخواهم به کشور بازگردم، به واسطه شغل همسرم در این کشور زندگی می کنم. طی این مدت بارها به ایران هم آمده ام و باز هم خواهم آمد. وی درباره فعالیت‌های خود در شهر کربلا خاطرنشان کرد: به اندازه توان و وسعم در این شهر عزیز به فعالیت های فرهنگی می‌پردازم. به هر حال هر جا فرصتی برای نوکری «امام حسین (ع)» باشد، من با سر می روم، خوشخبتانه از وضعم در شهر کربلا و زندگی در عراق راضی هستم.

وزیر اطلاعات احمدی نژاد: طراحی استکبار را در ماجرای پناهیان می توان دید

حجت الاسلام مصلحی با اشاره به اینکه «اختلاف جمهوری اسلامی ایران با آمریکای مستکبر یک اختلاف راهبردی و مبنایی است و با مذاکره رفع نمی‌شود»، عنوان کرد: دشمن هرگز دشمنی خودش را با مذاکره تمام نمی‌کند. برجام صحت این سخن را تصدیق می‌کند. وزیر سابق اطلاعات درباره «نفوذ جریانی» گفت: دشمن با استفاده از نفوذ جریانی بیشترین بهره‌برداری را می‌برد، او می‌خواهد در موقعیت‌های مختلف متناسب با اهداف جریان سازی کند. تولیت مدرسه علمیه نورالاصفیا ادامه داد: یکی از طراحی‌های دشمن برای انتخابات پیش روی آن است که نیروهای ارزشی و انقلابی را به خود مشغول کند؛ طراحی پشت‌صحنه استکبار را در قضیه حجت الاسلام پناهیان می‌توان مشاهده کرد. وی با بیان اینکه «دشمنان بخصوص رژیم صهیونیستی در نفوذ جریانی مهارت دارند و کارکشته هستند»، گفت: در نفوذ جریانی دشمن به دنبال پذیرش جایگاه کدخدا، ایجاد اشتباه محاسباتی، تلاش برای تخریب ظرفیت‌های داخلی، پیوند زدن مشکلات معیشتی مردم به جهت‌گیری‌های سیاسی و تأکید بر تغییر سیاست‌های خارجی به‌ منظور برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است؛ مهم‌ترین عامل در مشکلات اقتصادی کشور ضعف در مدیریت است. حجت الاسلام مصلحی ادامه داد: دشمن در نفوذ جریانی به دنبال آن است که مردم، نخبگان و مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها دچار اشتباه محاسباتی شوند.

سرلشکر سلامی: مردم آمریکا اکنون «مرگ بر آمریکا» می‌گویند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در جنگ تحمیلی موازنه قوا یکسان نبود؛ اما توانستیم نتیجه شگفت انگیزی را رقم بزنیم. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه آیین تجلیل و تکریم از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و در جمع خبرنگاران بیان کرد: ما توانستیم موازنه جنگ را معکوس کنیم؛ یعنی دشمنان ما بسیار قوی بودند و ما هنوز قوی نبودیم. اما نتیجه جنگ عکس موازنه اتفاق افتاد و این نتیجه یک رکورد بسیار شگفت‌انگیز است. وی ادامه داد: آمریکا نمادهایش را از دست داده است و حتی مردم آمریکا، اکنون مرگ بر آمریکا می‌گویند و مجسمه‌های نمادین را در آمریکا به زیر کشیده و پرچم آمریکا را به آتش می‌کشند. آمریکا از درون پوسیده و در بیرون هم منزوی است‌. ملت ایران عزیز هستند. و هیچ نگران نباشند و با آرامش زندگی کنند.

افشاگری امام جمعه لواسان درباره دنا پلاس‌های نمایندگان مجلس

امام جمعه لواسان در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد، به هر نماینده مجلس، یک خودروی دنا به قیمت کارخانه داده‌اند و قرار است پول آن ماهانه از حساب نمایندگان کسر شود. حجت الاسلام سید سعید لواسانی نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت #دناپلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که سه ساله از حقوق آنان کم می‌شود؛ یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و سیصد هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟ خب می خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟» او در متن دیگری در حساب توئیتری خود نوشت: «واقعاً غیرقابل پذیرش است، اینکه چرا ماشین ایرانی این همه گران است؟ بماند. اما اینکه #نمایندگان مجلس دنا پلاس را قسطی گرفتند، یعنی چه؟ آيا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟ شفافیت و پاسخگويی چه شد؟ منتظر روشن‌گری نمایندگان انقلابی‌ هستیم!»

دلیل افزایش قیمت گوشی چیست؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: عدم تخصیص ارز برای واردات موبایل، گرانی ۱۵ درصدی قیمت جهانی گوشی‎ و ناتوانی در تامین باعث ایجاد شوک قیمتی در بازار شده. در نیمه اول سال، ۶.۵ میلیون موبایل رجیستری شده که ۵۰۰ هزار دستگاه آن عمدتا آیفون بوده و قاچاقی وارد شده است. /فارس

۱۵۰ ملک شهرداری در اختیار نهاد‌های عمومی و دولتی است

محمد نادر محمدزاده، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران: از ۱۹۰۰ ملک اعلامی، ۱۰۸۰ ملک مستقیم تحت نظارت معاونت اجتماعی شهرداری بود که این عدد نیز به زیر ۹۰۰ رسیده و لایحه آن برای دریافت مجوز تا ۱۵ مهر به شورا ارسال می‌شود.

در یک سال گذشته، ۱۶۶ کولبر کشته یا زخمی شده اند

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس: دولت باید تعریفی برای کولبری داشته باشد، چون این شغل سخت در شأن یک ایرانی نیست که دنیا هم ببینند جوانی ۲۰۰ کیلو بار را بر کولش گذاشته و از راه‌های سخت عبور می‌کند. در یک سال گذشته ۱۶۶ تن کشته و زخمی شدند. این کولبران جوانان ایرانی و فرزندان این مرز و بوم هستند و عادلانه نیست که با گلوله ایرانی، جوانان ایران کشته و خانواده هایشان آواره شوند. این امر تبعاتی دارد و از نظر امنیتی هم به نفع نظام نیست. به دنبال ارائه طرحی هستیم که استفاده نیروی انتظامی از سلاح گرم در مناطق مرزی نسبت به کولبران را ساماندهی می‌کند. کولبران گروهی و از مسیر باریکه‌ای به صورت چند هزار نفری حرکت می‌کنند؛ بنابراین، اگر کسی در این شرایط به آن‌ها شلیک کند جرمش سنگین خواهد بود و مشمول دیه می‌شود. /شفقنا

افشاگری معاون سابق استقلال درباره پیشنهاد ۲۵ میلیاردی!

نظری جویباری، قائم مقام و معاون سابق باشگاه استقلال گفت: معمولا قرارداد‌های نجومی سال بعد لو می‌رود. یعنی الان که قرارداد می‌بندند، کسی نمی‌فهمد، ولی وقتی مدیر بعدی می‌آید مشخص می‌شود، قرارداد ۸ و ۶ میلیاردی بسته اند. من هم رقم‌هایی شنیده ام. با این رقم‌ها خدا به داد مدیران بعدی برسد. حالا اینکه رقم‌ها درست است را نمی‌دانم. یک سال منتظر بمانید و مدیر بعدی که آمد افشاگری می‌کند و می‌فهمد. او به پیشنهاد مالی یکی از بازیکنان اشاره می‌کند و می‌گوید: «من شنیدم بازیکنی در استقلال برای دو فصل ۲۵ میلیارد پیشنهاد داده است. بازیکن دیگری هم برای دو فصل ۱۵ میلیارد خواسته. در پرسپولیس هم همین رقم‌ها را شنیده ام. اسم نمی‌برم، ولی باشگاهی در لیگ برتر هست که به بازیکن معمولی دارد ۸ میلیارد و ۶ میلیارد پول می‌دهد! /آخرین خبر

روایت تأمل برانگیز از آرای یک نماینده مجلس یازدهم

محمد رضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به مشارکت کم مردم در انتخابات میان دوره‌ای مجلس گفت: در یک حوزه انتخابیه، ۸ هزار نفر مسئول صندوق‌ها بودند و کسی که انتخاب شده با ۴ هزار رای انتخاب شده است. در صورتی که در آن حوزه انتخابیه، بیش از ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند. آن‌هایی که می‌گویند به دلیل اینکه مجلس اصولگراست، پس رئیس‌جمهور بعدی هم اصولگرا خواهد بود، تحلیلی بسیار غیرواقعی دارند، البته با یک شرط ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. شرطش هم این است که کاری کنند تا مردم پای صندوق‌های رای نیایند. /آرمان ملی

اشتباه محاسباتی صدام به روایت سخنگوی سپاه

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: ایران در حوزه‌های نظامی، دفاعی و امنیتی لنگرگاه امنیت، ثبات و آرامش در منطقه است. به باور بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه جنگ، تنها مؤلفه‌ای که در محاسبات صدام و حامیان او به حساب نیامده و شکست آن‌ها را نیز رقم زد، نفوذ کلام و جایگاه امام در میان ملت و رابطه معنادار امت و امام بود که پیروزی ملت ایران را در بر داشت.

ترامپ و پمپئو با سوت زدن می‌خواهند خود را خونسرد نشان دهند

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل بین المللی: دولت ترامپ، چون خیلی از کار‌ها را یکجانبه انجام داده فکر می‌کند می‌تواند بدون تشکیل جلسه شورای امنیت مکانیسم ماشه را فعال کند. دولت ترامپ خیال دارد از این موضوع بهره برداری تبلیغاتی کند و بگوید قطعنامه‌ها را برگردانده است. مقاومت دنیا و شورای امنیت نمادی از شکست یکجانبه گرایی ایالات متحده در سطح بین المللی بود. اقدامات دولت ترامپ در حوزه برجام یک نوع جنگ روانی علیه ایران است. بلوف ترامپ و پمپئو برای فعال کردن مکانیسم ماشه مثل سوت زدن شخصی عصبانی است که می‌خواهد خود را خونسرد نشان دهد. /ایرنا
 
نماینده تهران: دولت ۱۴۰۰ کابینه جنگ می‌خواهد
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز ‎جنگ اقتصادی به مراتب پیچیده تر از جنگ نظامی ۴۰ سال قبل است.
مالک شریعتی نیاسر در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس نوشت؛
«هفته دفاع مقدس گرامی باد!
امروز ‎جنگ اقتصادی به مراتب پیچیده‌تر از جنگ نظامی چهل سال قبل است.
خون و آتش و گلوله ندارد اما خون جگر، آتشفشان و ترکش بسیار. خانه‌ای ویران نمی‌کند اما خانواده بسیار.
پدرها را نمی‌کشد اما غرور پدرها بسیار.
تحریم‌ها سال‌ها می‌مانند.
دولت ۱۴۰۰ ‎کابینه جنگ می‌خواهد»
 
گرامی مقدم: یک اصلاح‌طلب واقعی نامزد اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰ است
 
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در جریان اصول‌گرایی افرادی هستند که اعتقادی به اصول‌گرایی ندارند، اما فرصت‌طلب هستند و برای قدرت گرفتن در جریان حضور دارند. «اسماعیل گرامی‌مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی، در ارزیابی اینکه اصلاح‌طلب نما‌ها تا چه اندازه به جریان اصلاح طلبی آسیب وارد کردند، به برنا گفت: اینکه در جریان اصلاح‌طلبان شخصیت‌ها و افرادی هستند که بدون توجه به معیار‌های اصلاح‌طلبی بیشتر به دنبال استمرار خود در حاکمیت هستند، یک واقعیت عینی است. وجود همین افراد در جریان اصلاح‌طلب، گا‌ه منجر به رویگردانی مردم از این جریان شده است.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: البته جریان اصولگرا هم بی‌بهره از این نوع فرهنگ سیاسی جامعه نیست، سال‌هاست که آن‌ها هم به این مساله دچار شده‌اند. در جریان اصول‌گرایی افرادی هستند که اعتقادی به اصول‌گرایی ندارند، اما فرصت‌طلب هستند و برای قدرت گرفتن در جریان، حضور دارند، همچنان که احمدی‌نژاد با رأی و پشتیبانی همه گروه‌های حاضر در جریان اصول‌گرا، سال ۸۴ به ریاست جمهوری رسید، اما بعد از یک دوره ۴ ساله منکر گرایش اصول‌گرایی خود شد. پشت کردن احمدی‌نژاد به اصول‌گرایان به جایی رسید که در دور دوم، هوادار او، حدادعادل گفت که احمدی‎‌نژاد اصول‌گرا نبوده است.
 
گرامی‌مقدم با اشاره فرهنگ سیاسی ایران تصریح کرد: مواردی از این قبیل نشان می‌دهد که از نظر فرهنگ سیاسی جامعه فعلی با جامعه ایده‌آل مدرن فاصله دارد. در حقیقت به دلیل اینکه حزب به معنای دقیق کلمه در کشور شکل نگرفته و احزاب تعیین کننده سرنوشت کشور و سیاست‌ها نیستند، این قبیل مسائل گریبان‌گیر هر دو جریان سیاسی شده است.سخنگوی حزب اعتمادملی ادامه داد: اگر قانون به نوعی احزاب سیاسی را تقویت کند که قدرتمند شوند و نقش اساسی داشته باشند و تعداد احزاب به دو تا سه حزب برسد، فرار رو به جلوی شخصیت‌های سیاسی از اینکه مسئولیت را نپذیرند و به شعار‌های انتخاباتی خود پشت کنند، سخت و دشوار خواهد شد. گرامی‌مقدم در ادامه اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در این چند سال درس بزرگی گرفتند و رو به تکامل بودند، چنانکه در انتخابات مجلس دهم، از لیست امید درس گرفتند که از نامزد‌هایی حمایت کنند که هویت اصلاح‌طلب داشته باشند، لذا این تصمیم در جریان اصلاح‌طلبی، یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.
 
جزئیات طرح تشکیل استان‌های جدید در مجلس
 
نماینده مردم نجف آباد در مجلس، گفت: طرح تشکیل استان‌ها در مجلس مطرح شده و به شورای نگهبان ارسال می‌شود. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اعلام وصول طرح استان گلساران از سوی هیات رئیسه قوه مقننه، اظهار داشت: تقسیم استان‌ها در راستای تمرکززدایی و کاهش بروکراسی اداری مطرح شده است. وی در همین راستا، افزود: در حال حاضر پنج استان کشور باید تقسیم‌بندی شود و زمانی که کار با هزینه خوبی به سرانجام برسد، اخطار اصل ۷۵ قانون اساسی برطرف می‌شود.نماینده مردم نجف آباد در مجلس بیان داشت: در راستای تمرکززدایی و کاهش بروکراسی اداری و همچنین حل مشکلات مردم، باید استان‌های اصفهان، کرمان، فارس به دو قسمت و استان سیستان بلوچستان به سه قسمت تقسیم شوند.ابوترابی تصریح کرد: نظر مسئولان استان‌ها، ملاک تقسیم این مناطق نیست. طرح تشکیل استان‌ها در مجلس مطرح شده و به شورای نگهبان ارسال می‌شود.نماینده مردم نجف آباد در مجلس با اشاره به طرح استان گلساران، بیان داشت: طرح تشکیل استان گلساران، به نفع استان اصفهان بوده و باعث می‌شود بودجه برخی شهرستان‌های اصفهان از تهران تأمین شود.
 
کنایه یک اصلاح طلب به نمایندگان مجلس یازدهم

نماینده سابق مجلس در مورد مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و حمایت جناح‌ها از افراد مختلف با یادآوری میزان رای نمایندگان مجلس یازدهم آن‌ها فاقد وجاهت برای متحد کردن مردم در راستای شخص اصولگرا خواند. خباز فعال شناخته اصلاح طلب با رد این نظریه که حتما رئیس جمهوری بعدی هم در راستای مجلس اصولگراست، تصریح کرد: تجربه نشان داده اینکه برخی افراد اظهارنظر می‌کنند، چون در انتخابات مجلس یازدهم، یک مجموعه‌ای انتخاب شده که گرایش به اصولگرایان دارند، حتما کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم اصولگرا خواهد بود، حتما هم این گونه نخواهد بود. یعنی شما اگر در طول انقلاب اسلامی نگاه کنید، هیچ موقع چنین اتفاقی نیفتاده است و نمایندگانی که با اکثریت آرای شهرستان‌هایشان انتخاب شده‌اند، در انتخاب رئیس‌جمهوری نقش موثری نداشته‌اند. حالا این مجلس هم که با حداقل آرا سر کار آمد که بحثش جداست؛ یعنی با کف رای به مجلس راه پیدا کرده‌اند. در انتخابات جمعه گذشته (انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس)، در یک حوزه انتخابیه، ۸ هزار مسئول صندوق‌ها بودند و کسی که انتخاب شده با ۴ هزار رای انتخاب شده است. در صورتی که در آن حوزه انتخابیه، بیش از ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند، بنابراین در مجالسی مانند مجلس پنجم که نمایندگانش با حداکثر رای در شهرستان‌هایشان به مجلس راه پیدا کردند، همه دست به دست هم داده، بیانیه دادند، به میدان آمدند و تمام ابزارشان را به کار بردند کاندیدای مورد نظرشان در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نشد چه رسد به این مجلس که با آراء حداقلی روی کار آمده است. در انتخابات مجلس یازدهم در برخی حوزه‌های انتخابیه، نمایندگان با چنان رای پایینی انتخاب شدند که حتی قابل گفتن هم نیست، بنابراین اکثریت آن‌ها وجاهتی در بین مردم ندارند که بتوانند مردم را با یکدیگر متحد کنند تا از کاندیدای مورد نظرشان حمایت کرده و به او رای بدهند.
 
فعال اصولگرا: اگر در انتخابات ۱۴۰۰ مردم نباشند، بازنده‌ایم

یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: لاریجانی، گزینه اصولگرایان نیست. ممکن است لاریجانی مستقل و شاید از سوی اصولگرایان معتدل، این گام را بردارد. به هر حال او هم با پشتوانه و همفکری افرادی چون سید حسن خمینی ممکن است این مسئله را در نظر داشته باشد. «محمدجواد محمدی نوری»، چهره سیاسی اصولگرا، در مورد اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه چه کاندیداهایی تاکنون برای حضور و رقابت در آن، گام‌های جدی برداشته‌اند، به برنا گفت: انتخابات ۱۴۰۰ شاید مهمترین انتخابات چهار دهه جمهوری اسلامی ایران باشد؛ بنابر چند دلیل: ما هم انتخابات پارلمان محلی و هم انتخابات ریاست جمهوری را پیش روی داریم؛ هرچند اهمیت و جایگاه انتخابات ریاست جمهوری ایران از چند جهت قابل اهمیت و حائز بحث است. به بیانی دیگر شرایط ویژه چهار دهه کشور و بروز مشکلات بسیار فراگیر در حوزه بین المللی در دوره‌های مختلف، از جمله تحریم‌ها، فشارهای ناجوانمردانه به ملت، کشور و دولت و از همه مهم تر تدابیر بسیاری از کشورهای معاند برای اینکه نشان بدهند، مردم در برابر نظام ایستاده‌اند و دولت و نظام را ناکارآمد جلوه بدهند، از جمله پدیده هایی است که در این سال ها با آن مواجه بوده ایم. او افزود: انتخابات ایران امروز مورد رصد بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، مجامع بین‌المللی، جریانات بین‌المللی، احزاب و تشکل‌های سیاسی، چه داخلی و چه بیرونی قرار گرفته است؛ حال فارغ از اینکه چه کسی رای می‌آورد و چه کسی اصلا، می‌تواند گزینه باشد ابتدا می‌خواهم به ابعاد اولیه بپردازم مبنی بر این که جایگاه انتخابات ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران به مثابه اقیانوسی است که می‌تواند، موجب خروش ملت و به نوعی اقتدار کشور تلقی شود، اگر که اگرهایی رخ دهد و به نوعی مردم هم همراهی کنند.
 
بولتون هم اقدامات آمریکا علیه ایران را به سخره گرفت

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در توییتر نوشت: شکست تلاش‌های ترامپ در فعال سازی «ساز و کار بازگشت به تحریم‌های گذشته» به صورت مضحک و تاسف‌باری اقدامات آمریکا برای از بین بردن برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را تضعیف می‌کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار