رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:لاوروف: اقدامات آمریکا علیه ایران نامشروع است / کنایه پهپادی شمخانی به آمریکا / ولایتی: پارس کردن‌های آمریکا به جایی نمی‌رسد / توئیت بعیدی‌نژاد درباره انزوای بی‌سابقه آمریکا / گران‌ترین شیرینی ایران و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹ 20 September 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
فرمانده تیم ترور شهید «عماد مغنیه» شناسایی شد

بک وبسایت صهیونیستی نام یک مسئول عالی‌رتبه در سازمان موساد را که فرماندهی عملیات ترور شهید «عماد مغنیه» را بر عهده داشت، فاش کرد.وبسایت عبری‌زبان «تیکون عولام» با گذشت ۱۲ سال از ترور شهید «عماد مغنیه» فرمانده حزب‌الله لبنان در سوریه، نام سر دسته عملیات این ترور را فاش کرد.به نوشته وبگاه المیادین، طبق گفته این وبسایت اسرائیلی که هر از چند گاهی دست به افشاگری اسرار امنیتی این رژیم می‌زند، او فردی است به نام «نوعم ایرز» که هم اکنون نیز مدیرکل یک شرکت سایبری است.

این وبگاه عبری‌زبان در ادامه به نقل از روزنامه نیویورکر، نوشت که ترور این فرمانده حزب‌الله لبنان در فوریه ۲۰۰۸، طی عملیات مشترک سازمان موساد و سازمان سی. آی.‌ای آمریکا انجام شده بود.همچنین طبق کتاب «جاسوسان بی همتا» به نویسندگی «یوسی میلمان» سازمان موساد ارتباطاتی برقرار کرده بود که طبق آن محل حضور شهید مغنیه مشخص شده و امکان تعقیب وی فراهم آمده بود.از سوی دیگر وبسایت صهیوینستی «روترنت» با انتشار این خبر، نوشته است که چنین خبر مهم و خطرناکی چگونه از میان نهاد‌های امنیتی و نظامی اسرائیلی به بیرون درز پیدا کرده است.
 
گران‌ترین شیرینی ایران

«جوزغند» شیرینی محلی منطقه نراق از توابع دلیجان استان مرکزی است که تهیه آن ۱۵ روز زمان می‌برد و به گران‌ترین شیرینی محلی ایرانی معروف است، قیمت شیرینی جوزغند بیش از ۲۰۰ هزار تومان است و تهیه آن ۱۵ روز زمان می‌برد. جوزغند معمولا با هلوی محلی (اَلگ) درست می‌شود. زنان کوشا و خوش ذوق شهر نراق پوست این میوه‌ها را گرفته، هسته آن‌ها را جدا کرده و آن را با مغز گردوی آسیاب شده، خاک قند، دارچین و هل پُر می‌کنند. بعد میوه را خشک کرده و به عنوان سوغات محلی می‌فروشند.
 
کرونا قیمت موادمخدر را افزایش داد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: شیوع ویروس کرونا تاثیر چشمگیری در میزان تولید و قیمت انواع مواد مخدر داشته بگونه‌ای که در شرایط کرونایی شاهد افزایش قیمت انواع مواد مخدر بوده‌ایم.سردار مجید کریمی در پاسخ به این سئوال که آیا شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا و در کشور در تولید و قیمت مواد مخدر تاثیر گذاشت، افزود: در بدو شیوع ویروس کرونا با توجه به اینکه هنوز ویروس ناشناخته بود، شاهد این بودیم که بخشی از مواد مخدر توسط سیستم‌های حمل و نقل جهانی ترانزیت و جابه جا می‌شود به واسطه اینکه این حمل و نقل‌ها کاهش یافت در سراسر دنیا بخشی از ورود و تزانزیت مواد به حداقل رسید.وی تصریح کرد:، اما به فاصله یک یا دو ماه بعد از شیوع کرونا در سراسر دنیا، شاهد افزایش ورود انواع مواد مخدر بودیم حتی قیمت‌ها نیز افزایش یافت.رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در مورد علت افزایش قیمت مواد مخدر در شرایط کرونایی گفت: کرایه‌ای که قبلا ترانزیت‌ها برای حمل و نقل در نظر می‌گرفتند به واسطه کاهش حمل و نقل ها، افزایش یافت بر این اساس شاهد افزایش قیمت مواد مخدر بودیم.

سردار کریمی اضافه کرد: هر چند در برخی کشور‌های منطقه متاسفانه شاهد بودیم که پلیس نیز کار مبارزه با مواد مخدر را به واسطه شیوع کرونا تعطیل کرد، اما پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران همواره مبارزه در این مسیر را ادامه داده و جا دارد از همکارانم در نقطه صفر مرزی و مرزبانی کشور تا همکاران ما در پلیس مبارزه با مواد مخدر که از نقطه مرزی تا درون شهر، روستا و جاده‌های مواصلاتی حضور یافته و کار مبارزه با مواد مخدر را تعطیل نکردند، تشکر کنم، متاسفانه تعدادی از همکاران ما در دوران کروناه دچار آسیب شده و جانشان را از دست دادند.
 
کنایه سنگین ظریف به پمپئو
 
وزیر خارجه کشورمان گفت: مسئله‌ای که درباره مبتلایان به جنون دروغگویی - کسانی که نمی‌توانند از دروغگویی بیمارگونه دست بردارند - وجود دارد این است که آن‌ها عملا در تور فریب خود گم می‌شوند.محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز یکشنبه در توییتی با اشاره به توییت پمپئو که از تحریم‌های سازمان ملل با عنوان تحریم‌های «ما» یاد کرده و از همه کشورها خواسته این تحریم‌ها را اجرا کنند، نوشت: مسئله‌ای که درباره مبتلایان به جنون دروغگویی - کسانی که نمی‌توانند از دروغگویی بیمارگونه دست بردارند - وجود دارد این است که آن‌ها عملا در تور فریب خود گم می‌شوند.وی عکسی از یکی از توییت‌های پمپئو منتشر کرد که در آن نوشته است: ما برای اعمال تحریم‌هایمان تعلل نمی‌کنیم و انتظار داریم که تمام اعضای سازمان ملل کاملا به تمامی تعهداتشان ذیل محدودیت‌هایی که مجددا اعمال شده‌اند، عمل کنند.ظریف در این توییت در بالا و پایین "های‌مان" در "تحریم‌های‌مان" خط قرمز کشیده است.
 
احمدی‌نژاد عمداً این کارها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود

محمدحسن ‌قدیری‌ ابیانه گفت: محمود احمدی‌نژاد عمداً این کارها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود و پس از آن در پی مظلوم‌نمایی و کارهای عوام‌فریبانه برود و به زعم خودش بتواند خود را در نزد مردم مطرح کند.محمدحسن ‌قدیری‌ ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا، درخصوص گفت‌وگوی محمود احمدی‌نژاد با رادیو فردا اظهار داشت: احمدی‌نژاد در حالی با یکی از رادیوهای بیگانه گفت‌وگو کرده است که هیچ مقام حکومتی‌ای مجاز به مصاحبه با رسانه های فارسی‌زبان بیگانه نیست و این کار تخلفی آشکار است. حتی در دوره‌ای که ایشان هم رئیس‌جمهوری بود این ممنوعیت برای صاحب‌منصبان نظام اعمال و خود دولتی‌ها یا هر کسی مصاحبه می‌کرد با آنها برخورد می‌شد. مخصوصاً اینکه احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت است و به همین دلیل چنین تخلفی از سوی او به هیچ وجه قابل قبول نیست.

این دیپلمات پیشین درباره تکرار تخلفات از جانب احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد خیلی خوب می‌داند که کارش خلاف است، اما عمداً کارهایی می‌کند و حرف‌هایی می‌زند که در رسانه‌ها مطرح و اسمش در خبرها آورده شود. او حتماً می‌داند کسی که از مقام رهبری برای عضویت در مجمع تشخیص مصلحت حکم دارد نباید به پیشنهادهای رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه پاسخ مثبت بدهد. اگر تا امروز هیچ دلیل منطقی‌ای برای رد صلاحیتش نبود - که صدها دلیل وجود دارد - حالا می‌توان گفت همین گفت‌وگو گواه آن است که احمدی‌نژاد صلاحیت حضور در هیچ یک از انتخابات نظام جمهوری اسلامی را ندارد.او تصریح کرد: به نظر من محمود احمدی‌نژاد عمداً این کارها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود و پس از آن در پی مظلوم‌نمایی و کارهای عوام‌فریبانه برود و به زعم خودش بتواند خود را در نزد مردم مطرح کند. البته این اشتباه مختص احمدی‌نژاد نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا توضیح داد: با بررسی رفتارهایی که محمود احمدی‌نژاد در این سال‌ها انجام داده و همچنان به آنها اصرار دارد، کارهایی هست که هیچ آدم عاقل متعهد به نظامی تحت ‌هیچ شرایطی به سراغ‌شان نمی‌رود؛ مثلاً همه می‌دانند که احمدی‌نژاد سالگرد تولد مایکل‌ جکسون رقاصه، آوازخوان و متهم به کودک‌آزاری را که سال‌ها پیش فوت کرده است تبریک می‌گوید،‌ آن هم در شرایطی که خواهر این خواننده از شرم رفتار برادرش خودکشی کرد. یا اینکه به خودش اجازه این اظهارنظر را بدهد که مردم اگر قومی مثل قوم لوط را خواستند،‌ می‌توانند روی کار بیاورند. همچنین یک روز می‌گوید حجاب باید آزاد باشد و فقط کم مانده است برود با رادیو اسرائیل گفت‌وگو کند.
 
کنایه‌های تُند و تیز مهدی طالقانی به فرماندار تهران
 
فرزند آیت‌الله طالقانی گفت:، چون می‌داند روحانی چند ماه دیگر می‌رود و یکی از اصولگرا‌ها رئیس دولت می‌شود، با بیان چنین حرف‌هایی می‌خواهد در دولت بماند. قبل از اینکه فرماندار به نام‌گذاری یکی از معابر به نام خواهر ما چنین واکنشی نشان دهد، خانواده آیت‌الله طالقانی در اطلاعیه‌ای مخالفت خود را با این کار رسماً اعلام کردند. «مردم مهندس بازرگان و اعظم طالقانی را نمی‌شناسند.» این اظهارنظر فرماندار تهران در مخالفت با تصمیم شورای شهر مبنی بر نام‌گذاری معابر تهران واکنش‌های زیادی برانگیخت.مهدی طالقانی، فرزند آیت‌الله طالقانی و برادر مرحوم اعظم طالقانی، در گفتگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: آقای فرماندار در حالی گفته است مردم مهندس بازرگان و اعظم طالقانی را نمی‌شناسند که هیچ آشنایی‌ای با کسانی که در پیروزی انقلاب نقش‌آفرینی کرده‌اند، ندارد.

پسر آیت‌الله طالقانی در ادامه گفت: به قول آقای زیباکلام، ایشان، چون می‌داند روحانی چند ماه دیگر می‌رود و یکی از اصولگرا‌ها رئیس دولت می‌شود، با بیان چنین حرف‌هایی می‌خواهد در دولت بماند. قبل از اینکه فرماندار به نام‌گذاری یکی از معابر به نام خواهر ما چنین واکنشی نشان دهد، خانواده آیت‌الله طالقانی در اطلاعیه‌ای مخالفت خود را با این کار رسماً اعلام کردند. او توضیح داد: من حتی ۲ سال قبل به خاطر دلیل مشخصی از شهردار تهران درخواست کردم اسم «آقا» را از خیابان طالقانی تهران بردارند که شهرداری تهران آن مساله را حل کرد و مشکل برطرف شد. واقعاً جای تاسف است که یکی از مدیران دولتی به خودش اجازه می‌دهد درباره شخصیت برجسته‌ای، چون مهندس بازرگان طوری حرف بزند که گویا ایشان فرد گمنامی بود که هیچ کاری برای پیروزی انقلاب انجام نداده است.
 
هدیه ویژه رهبر انقلاب به حاج حسین یکتا

مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب برای کتاب «مربع‌های قرمز» خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا، با حضور سردار سرلشگر یحیی رحیم صفوی و جمعی از مردم و علاقه مندان شامگاه شنبه ۲۹ شهریور ماه در جوار مزار شهدای دفاع مقدس در بهشت زهرا برگزار شد. ‌در این مراسم هدیه ویژه رهبر انقلاب که شامل عبای شخصی ایشان بود به حاج حسین یکتا تقدیم شد.

شنیده‌های یک نماینده از گزینه پیشنهادی وزارت صمت

رئیس کمیسیون عمران مجلس از احتمال معرفی وزیر پیشنهادی صمت به پارلمان در روز سه‌شنبه خبر داد.محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، درباره معرفی وزیر پیشنهادی دولت به مجلس گفت: احتمالا رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه 1 مهر، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را به مجلس معرفی خواهد کرد.وی بیان داشت: طبق شنیده‌های بنده، رئیس‌جمهور قرار است آقای علیرضا رزم حسینی استاندار فعلی خراسان رضوی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند.
 
توئیت بعیدی‌نژاد درباره انزوای بی‌سابقه آمریکا

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس روز یکشنبه در واکنش به ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در حساب کاربری توئیترش نوشت شورای امنیت مخالفت خود را با بازگشت تحریم‌های ایران اعلام کرده و آمریکا منزوی شده است.حمید بعیدی نژاد در صفحه توییتر خود نوشت: با گذشت ۳۰ روز از درخواست اولیه آمریکا برای بازگشت ۶ قطعنامه تحریم سازمان ملل متحد علیه ایران، شورای امنیت بدون هیچگونه اقدامی، مخالفت خود را با آمریکا اعلام و آن درخواست را بایگانی نمود. آمریکا با یک انزوای بی سابقه روبرو شده و سیاست ضدبرجامی‌اش با شکست کامل روبرو شده است.وی چندی پیش نیز مخالفت کامل شورای امنیت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را نشان دهنده انزوای دولت واشنگتن در سطح بین‌المللی دانسته بود.بعیدی نژاد در توئیتی افزود: فشار حداکثری بین‌المللی علیه واشنگتن برای تغییر سیاست‌هایش در خصوص توافق هسته‌ای ایران رو به افزایش است.
 
ولایتی: پارس کردن‌های آمریکا به جایی نمی‌رسد

در همین زمینه «علی اکبر ولایتی» به وبگاه لبنانی «العهد» گفت، آمریکا قادر نخواهد بود هیچ کاری علیه ملت ایران انجام دهد و اگر بنا به ادعای خود می‌خواهد ساز و کار بازگشت به تحریم‌های گذشته را فعال کند هیچ کسی در جهان از او پیروی نخواهد کرد.وی افزود: ما به آمریکا توجهی نداریم، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تحریم‌های آمریکا و متحدانش روبرو بوده‌ایم و توانسته‌ایم از حاکمیت، عزت و کرامت خود حفاظت کنیم، می‌توانیم با تحریم‌ها مقابله و امور کشور را اداره کنیم. از اینگونه اقداماتی که تأثیری بر مسایل بین‌المللی ندارند بلکه صرفا نمایش‌های آمریکایی هستند، نگران نیستیم.ولایتی در ادامه گفت، شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اینکه بینی آمریکا را به خاک مالیده، افتخار می‌کرد. وی داعش را شکست داد و بدین وسیله توانست پروژه آمریکایی را شکست دهد، آمریکایی‌ها تروریست هستند و دست به «تروریسم دولتی» زده‌اند.وی در پایان اعلام کرد، «پارس کردن‌های این سگ آمریکایی به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید».
 
کنایه پهپادی شمخانی به آمریکا
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک در خلیج فارس، دومینوی سرنگونی پهپاد‌های مجازی آمریکا را رقم زد، عنوان کرد: با ⁧‫مقاومت فعال‬⁩ ملت ⁧‫ایران‬⁩، سقوط پهپاد‌های ⁧‫ترامپ‬⁩ ادامه دارد.علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (یکشنبه) در توئیتی نوشت: سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک در خلیج فارس، دومینوی سرنگونی پهپاد‌های مجازی آمریکا شامل پشتیبانی از اغتشاشات داخلی، تداوم محدودیت‌های تسلیحاتی و بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی را رقم زد.وی افزود: با ⁧‫مقاومت فعال‬⁩ ملت ⁧‫ایران‬⁩، سقوط پهپاد‌های ⁧‫ترامپ‬⁩ ادامه دارد.
 
لاوروف: اقدامات آمریکا علیه ایران نامشروع است
 
وزیر خارجه روسیه در سخنانی تلاش واشنگتن برای راه‌اندازی ساز و کار بازگشت به تحریم‌های گذشته علیه ایران را "فاقد مبنای حقوقی" خواند.به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن محکوم کردن تصمیم واشنگتن مبنی بر تلاش برای راه‌اندازی ساز و کار بازگشت تحریم‌ها اعلام کرد که این اقدام ایالات متحده، "فاقد مبنای قانونی" است.سرگئی لاوروف همچنین در واکنش به سخنان مایک پمپئو مبنی بر اینکه کشور‌هایی که این تحریم‌ها را رعایت نکنند، با پیامد‌های این کار روبرو خواهند شد گفت: ابتکارات و اقدامات نامشروع ایالات متحده نمی‌تواند عواقب قانونی بین‌المللی برای دیگر کشور‌ها به همراه داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار