مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از تهیه پرونده چاقوسازی به نام شهرستان ملکشاهی برای دریافت نشان جغرافیایی خبر داد.
کد خبر: ۹۰۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵ 20 September 2020

 به گزارش تابناک ایلام، عبدالمالک شنبه زاده با بیان اینکه پرونده چاقوسازی شهرستان ملکشاهی برای دریافت نشان جغرافیایی تهیه شده است، اظهار کرد: چاقوسازی از هنرهای بومی و قدیمی شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به شمار می‌رود و قدمتی دیرینه دارد.

وی بیان کرد: هنر چاقوسازی یا بوگده سازی که تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با شمشیر و چاقو دارد در حدود بیش از چندصد سال در شهرستان ملکشاهی به عنوان یک سلاح سرد پایه گذاری و بعد از آن این هنر به عنوان یک صنعت توسط مردم ملکشاهی گسترش پیدا کرد.

شنبه زاده افزود: سابقه این صنعت در شهرستان ملکشاهی به زمان‌هایی برمی گردد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می‌رفت که با ورود سلاح گرم به تدریج حمل و استفاده از سلاح سرد (چاقو) منسوخ شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اضافه کرد: شکل این نوع چاقو منحصر به فرد و خاص منطقه است و تمامی مراحل ساخت آن به صورت دستی و سنتی و بدون استفاده از ابزارالات صنعتی انجام می‌شود./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار