کد خبر: ۸۹۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 10 September 2020

 

نوبخت گفت: در شرایط تحریمی برای مایوس کردن دشمن باید پروژه راه‌آهن گیلان را تکمیل کنیم تا کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس بتوانند به دریای خزر تردد کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمدباقر نوبخت شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان گیلان اظهار داشت: از دستگاه‌های نظارتی استان درخواست دارم که با ارائه گزارشات خود میزان پیشرفت کار پروژه‌های اقتصاد مقاومتی گیلان را برای بنده جهت بررسی ارسال کنند، زیرا تفاوت بین عملکرد و وعده‌های داده شده در حوزه ایجاد اشتغال قابل قبول نیست.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای توسعه استان گیلان دو اقدام در حال اجرا است افزود: تمرکز روی طرح‌های تولیدی بیشتر است و یکسری طرح‌ها تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تعریف شد، اما چون مقام معظم رهبری امسال را جهش تولید نامگذاری کردند ابلاغیه ایشان را در قالب برنامه برای همه استان‌ها طراحی کردیم که در گیلان ۹۲ پروژه برای این حوزه در نظر گرفته شد.

او با اشاره به اینکه برای انجام این طرح‌ها هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است خاطرنشان کرد: برای تامین این اعتبارات از منابع بانک‌ها، دولت و سهم آورده سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنیم و ۹۲ طرح برای جهش تولید در سطح استان شناسایی شده که انتظار داریم ۴ هزار و ۶۳۷ فرصت شغلی ایجاد کند و از دستگاه‌های نظارتی انتظار دارم که اوضاع را رصد کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ۴۳ طرح عمرانی می‌تواند تا پایان امسال در گیلان به اتمام برسد بیان کرد: این طرح‌ها به حدود هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و سیاست دولت و تاکید مقام معظم رهبری نیز این است طرح‌هایی که قابلیت افتتاح در این دوره را دارند به اتمام برسانیم و از میزان اعتبارات لازم تاکنون ۷۸۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه ۴ طرح زیربنایی بزرگ در گیلان داریم که باید حتماً به اتمام برسند خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم با تکمیل راه‌آهن استان خلیج فارس را به دریای خزر وصل کنیم اگر چه کار ارزشمندی انجام داده‌ایم، اما کافی نیست لذا بخشی از برنامه‌های فردای بنده نیز به بررسی این موضوع اختصاص دارد و باید حتماً تا پایان کار همین دولت این طرح راه آهن را تکمیل کنیم.

او با اشاره به اینکه باید در شرایط تحریمی و برای مایوس کردن دشمن پروژه راه‌آهن استان گیلان را تکمیل کنیم تا کشور‌های حاشیه خلیج فارس بتوانند به دریای خزر تردد کنند گفت: ۸ کیلومتر باقی‌مانده این پروژه مربوط به پل و تونل است که باید همین امسال به اتمام برسد و اگر تکمیل نشود جای تاسف دارد لذا تمام همت خود را در این زمینه معطوف کنید.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر آبگیری دو سد بزرگ گیلان تا پایان امسال ابراز داشت: دو سد بزرگ گیلان یعنی شفارود و پلرود باید آبگیری شوند و ما پول وعده داده شده برای این کار را پرداخت کردیم و آمادگی ندارم که هیچ گونه قصوری در این زمینه را بشنوم و باید تا پایان سال این اتفاق را شاهد باشیم.

ابلاغ ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های پسماند گیلان

ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید گیلان که با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، شماری از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و ارتباط تصویری با فرمانداران برگزار شد؛ به حمایت‌های صورت گرفته در راستای تخصیص ۱۰۶ میلیارد تومان به موضوع پسماند و نیروگاه زباله سوز در سال گذشته و پیشبرد پروژه‌های استان اشاره کرد.

او ادامه داد: رقم ابلاغی امسال نیز نسبت به سال گذشته افزایشی بوده و تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه‌های پسماند استان ابلاغ شده است.

استاندار گیلان موضوع احیاء تالاب انزلی را نیز برای مردم استان و کشور حیاتی دانست و اظهار داشت: سهم اعتبار اختصاصی، پاسخگوی اجرای طرح‌های پیش بینی شده مصوب کارگروه کشوری و استانی این تالاب بین المللی نیست و نیازمند تقویت منابع هستیم.

زارع به اجرای برنامه‌های دولت تدبیر و امید براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در جهت تحقق شعار راهبردی جهش تولید اشاره کرد و گفت: با مشخص شدن ۹۲ پروژه اقتصاد مقاومتی، از معدود استان‌هایی هستیم که با تعیین تعداد طرح‌ها، میزان اشتغال و سهم تسهیلات بانکی کوشیده ایم نقش موثری در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های تحقق شعار سال داشته باشیم.

او به پیشرفت قابل توجه طرح‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و بر ضرورت استمرار تلاش‌های مجدانه تاکید کرد و افزود: شاخص نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصل بهار امسال بیشتر از متوسط کشوری است.

نماینده عالی دولت در گیلان بالا بودن نرخ مشارکت اقتصادی که نتیجه اقدامات مطلوب دولت در استان بوده را منجر به افزایش امید جمعیت جویای کار به یافتن شغل دانست و یادآور شد: کاهش نرخ بیکاری جوانان اصلی‌ترین دغدغه ماست و برای تحقق آن اهتمام داریم.

زارع با بیان اینکه ظرفیت‌های کشاورزی موجود در استان گوناگون و قابل توجه است، اعلام کرد: در صنعت نوغانداری نیز با حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت، میزان تولید پیله تر، رکورد ۱۲ سال گذشته را شکست و تکثیر ۶ برابری نهال توت انجام شد.

او با بیان اینکه در حوزه صنعت نیز علی رغم تشدید تحریم‌های ظالمانه کشور‌های استکباری شاهد افزایش تولید در گیلان هستیم، افزود: در تولید روغن نباتی ۳۰ درصد، سیمان ۲۷ درصد و دارو ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته و در محصولات فولادی در ۳ ماه نخست امسال ۲۵ درصد رشد داشتیم.

استاندار گیلان به درک بالای مردم، فعالان اقتصادی و کارآفرینان از شرایط کشور و استان اشاره و تصریح کرد: از سال گذشته برای ۱۶۰ واحد، پروانه بهره برداری جدید با حجم سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان صادر شده که رشد ۲ برابری نسبت به سال ماقبل را نشان می‌دهد.

او به پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران در خصوص جبران خسارات برنجکاران نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد: با امهال تسهیلات قبلی کشاورزان، اعطای تسهیلات جدید و کمک‌های بلاعوض، گامی در جهت کمک به این تلاشگران برداشته شود.

در پایان این جلسه تفاهم نامه مشترک احداث ۲ هزار واحد مسکونی محرومان امضاء و بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری گیلان و بنیاد مسکن تبادل شد.

در این جلسه رضا دنیامالی، رئیس مجمع نمایندگان و نماینده مردم انزلی، جبار کوچکی نژاد، سید علی آقازاده و محمدرضا احمدی سنگری از نمایندگان شهرستان رشت و خلیل بهروزی فر نماینده شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداختند.

همچنین گزارش‌های دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان در خصوص تفاهم نامه جهش تولید، مدیریت شعب بانک ملی استان در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و تبصره ۱۸، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص عملکرد طرح‌های بالای ۶۰ درصد در سامانه رصد اشتغال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص پروژه‌های اقتصاد مقاومتی امسال و میزان خسارات وارده به برنجکاران ناشی از بارش‌های باران، رئیس سازمان صمت گیلان و رئیس مرکز نوغانداری کشور در خصوص پروژه‌های اقتصاد مقاومتی امسال ارائه شد.

در پایان این جلسه تفاهم نامه احداث ۲ هزار واحد مسکونی محرومین استان گیلان با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور امضا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار