کد خبر: ۸۹۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ 30 August 2020

 

فرماندار: برگزاری آیین نخل‌برداری در مهریز ممنوع است

یزد- ایرنا- فرماندار مهریز گفت: بر خلاف سال گذشته امروز عاشورا ( یکشنبه ) به خاطر شیوع ویروس کرونا آیین نخل‌برداری در تمامی حسینیه‌های مناطق شهری و روستاهای بخش مرکزی این شهرستان لغو شده است.

رضا زارع زاده مهریزی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: طبق تصمیم ستاد کرونا به منظور پیشگیری از این بیماری، راه‌ اندازی و حرکت دسته های عزاداری نیز  ممنوع است.

وی ادامه داد: سوگواری مردم ولایتمدار شهرستان در روز عاشورا فقط در فضای باز حسینیه‌ها همراه با فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک برگزار می‌شود.

این مسوول با قدردانی از  همکاری مردم، هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی با ستاد کرونا، تداوم همراهی تا پایان ماه محرم حسینی را در مبارزه با این بیماری خواستار شد.

زارع زاده مهریزی بیان کرد: همراهی مردم به خصوص رییسان  هیات‌های مذهبی با مسوولان نقش اصلی در پیشگیری از کرونا طی روزهای اخیر در این ماه دارد و تداوم آن ضروری است .

نخل‌برداری به عنوان کهن‌ترین آیین  عزاداری مردم مهریز همراه با سینه‌زنی و زنجیرزنی هیات‌ها، تعزیه و شبیه‌گردانی برگزار می‌شود و نخل بر روی شانه‌های مردم به دور حسینیه‌ها چرخانده می‌شود.

اعتقاد و باور مردم به مراسم نخل‌برداری ﮐﻪ ﻗﺪﻣﺘﯽ ۵۰۰ ﺳﺎﻟﻪ در منطقه دارد این مراسم را به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های عزاداری این استان تبدیل کرده و به طور معمول این مراسم در روز عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه‌های مهریز با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود.

در روستاها و شهر مهریز ﺣﺪود ۵۰ ﻧﺨﻞ و ۳۰۰ ﺑﺎب ﻣﺴﺠﺪ و ﺣﺴﯿﻨﯿﻪ وﺟﻮد دارد که در مناسبت‌های مختلف هر کدام از این نخل‌ها گردانده می‌شوند.

مهریز با ۵۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد .  

نخل، ریشه در سنت های عزاداری قوم ایرانی دارد؛ ضریحی که دستان هنرمند عاشق، آن را پر ابهت و پرشکوه می سازد تا به مانند تابوت معشوق به حرکت درآید.
نخل، حجله‌ای است که از درختان تنومند ساخته می شود؛ دو طرف این حجله به صورت مشبک از چوب ساخته شده و بوسیله چوب های دیگر به هم مرتبط شده است.

با آنکه نخل شباهتی به درخت نخل خرما ندارد، آن را به نام این درخت می­نامند، شاید به علت آنکه اصلش از جنوب غربی و بین‌­النهرین است؛ نخل شباهت بسیاری به درخت سرو دارد و سرو در فرهنگ عامه یعنی جاودانگی و رشادت و زندگی اخروی و آزادگی که یادآور روحیات و خصایص امام حسین (ع) است، همچنین این مراسم بازتابی است از "نقل حکایت واقعه کربلا".

 به تعریف دیگر نخل، یک سازه چوبی است که قسمت جلو و عقب آن از قطعات کوچک چوب به شکل نخلی بزرگ و شبکه، شبکه ساخته شده و وسط آن با چوب اسکلت بندی شده است؛ برای پایه‌های آن، چهار قطعه چوب به صورت عمودی در چهار طرف و برای بلند کردن آن چندین قطعه چوب به صورت افقی تعبیه شده است.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( شنبه) گفته بود که از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۳۷۱ هزار و ۸۱۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۱۱۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به ۲۱ هزار و ۳۵۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری  بیان کرد: از ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر هشتم شهریورماه ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که

از این تعداد ۸۵۷ نفر بستری شدند.

معاون وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۱۹ هزار و ۸۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنین سه هزار و  ۷۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری بیان کرد: تاکنون سه میلیون و ۱۸۴ هزار و ۸۵۷ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: براساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارد. همچنین وضعیت در آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در حالت هشدار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار