کد خبر: ۸۹۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴ 27 August 2020

 

 

ایسنا/مرکزی رییس اورژانس هوایی کشور از فعالیت ۴۵ پایگاه اورژانس هوایی در سراسر کشور خبر داد.

محمد سرور، امروز، چهارشنبه پنجم شهریورماه در جریان بازدید از ظرفیت‌های شهرستان ساوه برای تحت پوشش قرار دادن خدمات اورژانس هوایی کشور به ایسنا گفت: تاکنون افزون بر ۲۲ هزار ماموریت هوایی در کشور در قالب خدمات فوریت‌های پزشکی برای بیماران و مصدومان سواح ترافیکی توسط اورژانس هوایی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه سراسر کشور تحت پوشش خدمات اورژانس هوایی است، اظهار کرد: از آنجاکه امکان انتقال برخی مصدومان و بیماران به دلایل گوناگون از طریق مسیر زمینی به مراکز درمانی وجود ندارد، تحت مراقبت‌های درمانی اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل می‌شوند که با احتساب این تعداد ماموریت، تاکنون بیش از ۳۲ هزار بیمار بدحال از مراکز درمانی سطح پائین‌تر یا از مکانی که دچار حادثه شدند به مراکز درمانی مجهزتر منتقل شدند.

رییس اورژانس هوایی کشور در ادامه بیشترین ماموریت‌های اورژانس هوایی کشور را حوادث ترافیکی بیان کرد و افزود: کمک رسانی به مصدومان سوانح رانندگی و ترافیکی در اتوبان‌ها، جاده‌های فرعی و روستایی و مناطق صعب العبور بیشترین ماموریت اورژانس هوایی برای انتقال مصدومین این تصادفات به مراکز درمانی است.

وی دومین خط ماموریت اورژانس هوایی کشور را مادران باردار دانست و با بیان اینکه ۱۰ درصد دریافت کنندگان خدمات در ماموریت‌های اورژانس هوایی کشور را مادران باردار تشکیل می‌دهند، گفت: مادران باردار پرخطری که در دسترس خدمات درمانی نیستند، یا بعضا در روستاها و مناطق صعب‌العبوری هستند که به دلیل بارش برف و یخ زدگی یا مسدود شدن محورهای مواصلاتی امکان انتقال آنان به بیمارستان وجود ندارد، یا به دلیل بعد مسافت امکان اعزام به موقع آنان به مراکز درمانی نیست از خدمات اورژانس هوایی بهره‌مند می‌شوند.

سرور همچنین بیمارانی که دچار سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند را از دیگر گروه هایی دانست که از خدمات اورژانس هوایی بهره‌مند می‌شوند و گفت: این بیماران باید حداکثر ظرف مدت سه ساعت به مراکز درمانی اعزام شوند تا از خدمات درمانی به موقع برخوردار شوند تا در وقت طلایی درمان، لخته‌های بوجود آمده در عروق از بین برود و اگر در زمان سه ساعته به بیمارستان منتقل نشوند، آسیب جدی به بیمار وارد شده و احتمال فوت او وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: آن دسته از بیماران مبتلا به سکته مغزی و قلبی که فاصله آنان از نظر مسافتی با دریافت خدماتی بموقع در بیمارستان‌ها زیاد است از خدمات اورژانس هوایی بهره‌مند می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی به وقوع حوادث در مناطق صعب‌العبور اشاره کرد و افزود: در وقوع حوادث این چنینی نظیر آسیب دیدن کوهنوردان در حین کوهنوردی، امکان دسترسی به مصدومین یا بیماران احتمالی از طریق آمبولانس وجود ندارد بنابراین تحت پوشش خدمات اورژانس هوایی قرار می‌گیرند.

به گفته این مقام مسئول در اورژانس هوایی کشور زندگی عشایری و کوچ نشینی در بیشتر استان‌های کشور، مشکل دسترسی به بیماران و مجروحان در روستاها و جاده‌های فرعی و روستایی، از دیگر ضرورت‌های ایجاد آمبولانس هوایی و ارائه خدمات اورژانس هوایی در سراسر کشور است.

وی تسریع در انتقال بیماران به بیمارستان، انتقال نیروی متخصص بر بالین بیمار، انتقال تجهیزات به مکان‌های مورد لزوم و پشتیبانی از ناوگان زمینی، امکان دسترسی به نقاط صعب العبور، غلبه بر ترافیک، هدایت و راهبری ناوگان زمینی برای دسترسی راحت و مسیریابی در حوادث بزرگ، انتقال اعضای پیوندی، ارسال سریع داروهای حساس، خون و فرآورده‌های خونی را از جمله مزیت‌های آمبولانس هوایی بیان کرد.

رییس اورژانس هوایی کشور تصریح کرد: خدمات امداد هوایی با همکاری نیروهای مسلح، هوانیروز، هوانجات، سازمان اورژانس کشور و برخی بخش‌های خصوصی کشور طراحی و تحت نظر سازمان اورژانس هوایی کشور به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی در ادامه تهران را به لحاظ جمعیت بالا رکورددار بیشترین ماموریت اورژانس هوایی کشور دانست و افزود: استان‌های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل صعب العبور بودن و اقلیم کوهستانی و استان های پهناور کشور از دیگر استان‌های پرماموریت اورژانس هوایی هستند.

وی با اشاره به اینکه ساوه تحت پوشش خدمات اورژانس هوایی کشور قرار می‌گیرد، افزود: در سفر به ساوه با تشکیل نشست مشترکی به منظور هماهنگی و هم افزایی اورژانس هوایی کشور با پایگاه‌های اورژانس هوایی قم، تهران، البرز و اراک، برنامه ریزی‌های لازم با تعریف و طراحی پلن برای ارائه خدمات اورژانس هوایی در ساوه صورت گرفت.

وی بیان کرد: امیدواریم ظرف دو هفته آینده مردم ساوه از خدمات اورژانس هوایی بهره‌مند شوند و در این خصوص از خدمات بالگردهای مستقر در اطراف این شهرستان برای پوشش بهینه خدمات بالگردی در این شهرستان بهره‌برداری خواهیم کرد.

سرور در ادامه به برخی مشکلات امداد هوایی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه دنیای هوا با دنیای زمین متفاوت است و باید تلاش کرد تا مخاطرات دنیای هوا را کاهش داد، اظهار کرد: حواس پرتی از عوامل مهم در بروز سوانح هوایی است و بدلیل مشترک بودن فضای داخل کابین هلیکوپتر با فضای استقرار خلبان، بدحال بودن بیمار یا مصدوم موجب حواس پرتی خلبان شده و برای آرامش پرواز آسیب‌زاست. همچنین افزایش سرعت در پرواز نیازمند دقت بیشتر برای تقویت ایمنی  پرواز است و این یک اصل در امداد هوایی به شمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار