بسیاری از دارندگان خودروی پراید بعد از توقف خط تولید این محصول نگران کمبود قطعات و لوازم یدکی این محصول هستند.
کد خبر: ۸۹۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 26 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: مدتی است که خبر توقف تولید برخی خودرو‌های ایرانی به گوش می‌رسد. خودرو‌هایی که بیشتر اقشار جامعه به خصوص قشر ضعیف از آن استفاده می‌کنند. پراید و پژو ۴۰۵، ۲ خودرویی بودند که زمانی بیشتر از خودرو‌های دیگر در کوچه و خیابان به چشم می خوردند.

خودرویی که چه در بالای شهر و چه در پایین شهر و حتی در شهرستان‌ها تقاضای زیادی داشت، حالا به توقف تولید رسیده و دیگر قرار است حضورش در بازار کمرنگ شود. توقف تولید این خودرو به کنار، مشکلی که هم اکنون باعث بروز دغدغه افراد شده، توقف تولید لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز این محصول است.

به دلیل اینکه این خودرو جزو پر متقاضی ترین خودروهای تولید داخل به شمار می رود و اقشار زیادی از آن استفاده می کنند، در نتیجه توقف تولید آن، توقف تولید قطعات را به دنبال خواهد داشت، این مشکل باعث شد تا به سراغ تولید کنندگان قطعه برویم و از وضعیت تولید مطلع شویم.

تولید قطعه

در این میان سوالات زیادی مطرح می شود سوالاتی مانند؛ آیا توقف تولید خودرو منجر به توقف تولید قطعه خواهد شد؟ آیا به دنبال آن قطعات اصلی در بازار کم می شود؟ توقف تولید خودرو‌هایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ چه چالش‌هایی را برای قطعه‌سازان به دنبال دارد؟

 

تولید قطعات پر مصرف پراید ادامه دارد

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه پس از توقف تولید پراید تولید قطعات پراید هم متوقف شد، گفت: تولید پراید متوقف شده است و به طور طبیعی پس از این توقف، تولید قطعات آن در کارخانه نیز باید متوقف شود اما باید به این نکته اشاره کرد که قطعات یدکی که نیاز بازار یدکی باشد فعلا تولید می‌شود.

نجفی‌منش بیان کرد: نسل بعدی پراید، تیباست و به دلیل شباهت این خودرو به پراید، قطعات آنها مورد استفاده قرار می گیرد. بدین معنا که قطعاتی که در تیبا مورد استفاده قرار می گیرد اگر مشابه قطعه پراید باشد، می توانند از آن استفاده کرد چرا که خط تولید آن ادامه دارد. 

به گفته این مقام مسئول، تولید قطعات پر مصرف این خودرو همچنان ادامه دارد. تولید قطعاتی مانند لنت که در گذشته هم مصرف بالایی داشت همچنان پابرجاست  اما تولید قطعه ای مانند برف پاک کن که مشابه آن وجود دارد متوقف شده است!

او درخصوص قیمت قطعات لوازم یدکی پراید افزود: قیمت قطعات با نرخ ارز در نوسان است. چنانچه قیمت ارز افزایش یابد قیمت قطعات و مواد اولیه هم گران خواهد شد.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر اینکه در حال حاضر  مشکل کمبود قطعات داخلی خودرو را نداریم، گفت: تمام خودرو‌هایی که در داخل تولید می‌شوند توان تولید قطعات آنها وجود دارد و مشکلی  در تولید نداریم اما قطعاتی که از خارج کشور تامین می‌شدند با مشکلاتی رو به رو هستند که در تلاش برای رفع آن هستیم.

نجفی منش با بیان اینکه هم اکنون قطعات خودرو به طور صد در صد داخلی‌سازی نشده است، گفت: در نظر داریم که میزان داخلی‌سازی قطعات افزایش یابد که در حال حاضر برخی از قطعات تا ۸۰ و ۹۰ درصد داخلی سازی شده اند و در تلاش هستیم تا به صد در صد برسانیم.

تولید قطعه

به گفته این مقام مسئول حدود ۴۰۰ میلیون داخلی‌سازی قطعات انجام شده، اما برنامه‌ای وجود دارد که تا یک میلیارد یورو قطعات داخلی‌سازی شود.

نجفی‌منش با اشاره به کاهش تولید قطعات خودرو گفت: کارگران برخی از بنگاه‌ها به ویروس کرونا مبتلا شدند از این رو تولید قطعات خودرو کاهش داشته است. امیدواریم با رفع این مشکل تولید به حالت قبل بازگردد.

مشکلی در تولید قطعات پراید نیست

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص توقف تولید پراید و چگونگی تولید قطعات آن، گفت: ۲ خودرو پراید و پژو ۴۰۵ پلتفرم بودند. بدین معنا که بر روی پلتفرم پراید، خودرو‌هایی مانند تیبا، تیبا ۲ و بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ هم خودرو‌هایی مثل سمند و پارس در حال تولید است.

تولید قطعه

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه درصد بالایی از قطعات تولیدی خودروهای جایگزین بر روی پلتفرم‌ پراید و پژو ۴۰۵ قابل اجراست، گفت: قطعاتی که در عمل از تولید خارج می‌شوند، قطعات بدنه، تزیینات داخلی و بیرونی خودرو‌های جا مانده از تولید هستند  و عموم قطعات بدنه هم توسط دو خودروساز تامین می‌شود.

بیگلو بیان کرد: به دلیل اینکه قطعات بدنه، تزیینات داخلی و بیرونی خودرو‌های جا مانده از تولید تامین می شود بنابراین قطعه‌ساز ضربه‌ای از این محل نمی‌خورد. آنچه که ممکن است به قطعه‌ساز ضرر وارد کند، قطعات تزیینات داخلی و خارجی دو خودرو است.

او با بیان اینکه در مورد این دو قطعه هم باید گفت هنگام خارج کردن دو مدل خودروی گفته شده از تولید، ظرفیت آن را به خودرو‌های مشابه اختصاص داده اند، گفت: بنابراین تقریبا ظرفیت‌ها جایگزین شده است، کما اینکه قالب‌های مورد استفاده توسط قطعه‌سازان هم عمر مفید خود را کرده‌اند و مستهلک شده بودند و قطعه‌ساز از محل سرمایه‌گذاری خود، مبلغ لازم را برداشت کرده است و از لحاظ ظرفیتی و تیراژ تولیدی با خروج پراید و پژو ۴۰۵ از تولید، اتفاق ناگواری برای صنعت قطعه‌سازی رخ نمی‌دهد.

تولید قطعه

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه خروج پراید از خط تولید نمی‌تواند به بازگشت ثبات قیمت به بازار کمک کند، گفت: پراید در طی ۵ ماه از ۶۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان رسید و انتظار می‌رفت تا پایان سال به رقم ۱۴۰ میلیون تومان هم برسد لذا خروج این محصول از خط تولید تاثیری بر کاهش تنش بازار نخواهد داشت.

به گفته زاوه، حذف پراید باید خیلی سال پیش اتفاق می‌افتاد. به غیر از پراید، تولید تیبا، سمند و پژو پارس نیز ۲۰ سال بر روی خط تولید قرار دارند که هرکدام عامل ایجاد زیان‌های جانی و مالی به دلیل عدم رعایت‌های استاندارد‌های جهانی در تولید این خودرو‌ها هستند و باید تولید این خودرو‌ها نیز متوقف شود.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: حفظ طولانی مدت تولید این خودرو‌ها باعث تشکیل مافیای قدرتمند در قطعه سازی و خودروسازی شده است به طوری که همواره با قرار گرفتن در پشت مردم مدعی تولید خودرو برای همین مردم هستند در حالی که این ادعا بهانه‌ای برای تشکیل ثروت‌هایی در کانادا و آمریکا و اروپاست و در واقع مردم قربانی این جریان مافیایی هستند.

زاوه با اشاره به اینکه تولید یا توقف خط تولید پراید هیچ تاثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت چرا که قیمت‌ها طبق سیاست‌های اشتباه کلان اقتصادی حرکت رو به رشد خواهد داشت، گفت: گرانی ناشی از سیاست‌های انبساطی مالی – پولی کشور همچنان رو به افزایش است. زمانی که دقت برنامه ریزی کشور تنها ۸ درصد است چطور انتظار می‌رود، تورم در کشور شکل نگیرد!

طی یک دهه اخیر محصولات متعددی در خطوط تولید خودروسازان حضور داشتند. اما همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد به دلایل گوناگونی مانند ارتقای استاندارد‌های مرتبط با بحث آلایندگی و همچنین ارتقای استاندارد‌های ایمنی، اعمال تحریم‌های صنعت خودرو، اتمام قرارداد‌های مشارکت میان خودروسازان داخلی با شرکای خارجی، عدم امکان تامین قطعه، به‌رغم میل باطنی مدیران خودروساز از خطوط تولید این شرکت‌ها خارج شده‌اند.

در این میان بیشتر خودرو‌های داخلی مشکلات استانداردی داشتند حال آنکه محصولات مونتاژی به واسطه قطع مشارکت‌ها و تحریم از خطوط تولیدی خودروسازان کشورمان خارج شدند که حالا قطعه سازان باید کمر همت ببندند تا به مشکل تامین قطعه بر نخوریم و مشکلات تولید رفع شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار