عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا:
مردانی گفت: در حال حاضر ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و میزان مرگ و میر هم کم شده است.
کد خبر: ۸۹۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ 24 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا درباره ابتلای کودکان به کرونا در برنامه برنامه چاپ اول، گفت: کودکان زیر ۵ سال استثنا هستند و توصیه نمی‌کنیم ماسک برای آن‌‌ها زده شود؛ زیرا ممکن است بند ماسک برای کودک خطر ساز شده و منجر به خفگی او شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: به تازگی سازمان بهداشت جهانی نسبت به کودکان ۵ تا ۱۲ سال تاکید زیادی کرده است که حتما از ماسک استفاده کنند؛ زیرا عده زیادی از جوانان ما به دلیل اینکه مراکز مختلف باز شده اند در اجتماعات حضور دارند و خیلی از آن‌ها ممکن است به کرونا مبتلا باشند، ولی علامتی نداشته باشند که به اندازه بیمار علامت دار می‌توانند بیماری را منتقل کنند.

مردانی در ادامه بیان کرد: کودکان ۵ تا ۱۲ سال حتما ماسک بزنند؛ زیرا باعث قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس می‌شود. بهترین کار برای کودکان زیر ۵ سال این است که آن‌ها را در معرض تماس دیگران قرار ندهیم.

باید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشیم

مردانی در ادامه درباره کاهش آمار کرونا در کشور، گفت: کم شدن آمار کرونا به معنی رد شدن از شرایط اضطرار نیست و دفعه قبل که آمار کرونا کم شد گول خوردیم، باید هوشیارانه عمل کنیم. ورودی بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و میزان مرگ و میر هم کم شده است، ولی نباید فکر کنیم که کرونا کم شده و می‌توانیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم.

او درادامه اظهار کرد: باید با احتیاط برخورد کنیم؛ زیرا مراسم محرم، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را پیش رو داریم و باید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشیم. مردم باید توجه داشته باشند شرکت در عزاداری محرم کمتر از ۲ ساعت، در فضای باز و با فاصله ۲ متری از دیگران باشد. همچنین بر خلاف سال‌های گذشته نذورات و ایستگاه‌های صلواتی برداشته شده‌اند و تاکید شده که نذورات به صورت خام یا بسته بندی توزیع شود.

سه جزء مهم واکسن کرونا در حال تحقیق است

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ساخت واکسن به صورت جدی دنبال می‌شود و محققانی در واشنگتن به دنبال ساخت واکسن استنشاقی هستند. 

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: برای ساخت واکسن روی سه موضوع مهم کار می‌شود. ابتدا ایمنی است که پادتن ایجاد می‌کند، دوم ایمنی سلولی است که لنفوسیت‌ها در کار ایجاد ایمنی یا مصونیت در برابر کرونا نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند و سومین نوع ایمنی ذاتی است.

او در ادامه بیان کرد: به این دلیل در روزهای کرونایی مسافرت رفتن خطرناک است که خیلی از افراد ممکن است به کرونا مبتلا باشند، ولی علامتی نداشته باشند که از آن‌ها به عنوان ناقل بدون علامت یاد می‌کنیم. این افراد مثل بیمار کرونایی که در آی سی یو بستری است می‌توانند ویروس را به سایرین منتقل کنند. مورد بعدی اینکه در سفر با افراد زیادی در ارتباط هستید و مشخص نیست که آن‌ها به کرونا مبتلا هستند یا خیر. تاکید می‌کنیم که مردم به سفر نروند؛ زیرا هنوز هم سفر یکی از راه‌های مهم انتقال ویروس است.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در هند، آمریکا و برزیل وضعیت شیوع کرونا خیلی بد است و ما هم هنوز وضع قابل قبول و خوبی نداریم. در هر استان بر اساس تعداد بیماران مبتلا به کرونا وضعیت مشخص می‌شود، اما همه جای ایران برای ما مخاطره آمیز است.

بهبود یافتگان کرونا چه زمانی پلاسما اهدا کنند؟

مردانی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد علائم کرونا می‌تواند گوارشی باشد، گفت: در مبتلایان به کرونا عوارض جدیدی مثل مشکلات گوارشی بروز کرده و ممکن است فقط با اسهال، معده درد، استفراغ و بی اشتهایی شدید بروز کند.

او تاکید کرد: ایران یکی از کشور‌های پیشتاز در اهدای پلاسما است و نکته‌ حائز اهمیت در پلاسما درمانی این است که افراد در ابتدای بیماری پلاسما دریافت کنند نه زمانی که روی تخت آی سی یو هستند. بهبود یافتگان به محض اینکه آزمایش خون دادند و متوجه شدند که آنتی بادی آی دی جی در خونشان وجود دارد می‌توانند پلاسما اهدا کنند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

Email: semnantabnak@gmail.com

منبع : yjc 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار