وی می‌گوید: با بالا رفتن دلار، قیمت همه اجناس و حتی خدمات هم بالا می‌رود اما وقتی‌ که قیمت دلار کمی پایین می‌آید، قیمت چیزی پایین نمی‌آید، بلکه همه می‌گویند اجناس را در زمان گرانی دلار خریده‌اند. چرا در زمان ارزانی دلار کسی چیزی نمی‌خرد؟ اگر نظارت صحیح بود، با این موارد باید برخور‌د قاطع می‌شد. چرا کارخانه‌ها و تولیدی‌ها باید هفتگی قیمت اجناسشان را بالا ببرند، در صورتی‌که از ارز دولتی استفاده می‌کنند؟ اینها سوالاتی است که در گزارش بعد، پاسخش را از مدیرکل تعزیرات حکومتی جویا خواهیم شد.
کد خبر: ۸۹۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 24 August 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:در ماه‌های اخیر، قیمت برخی کالاها و اقلام واسطه‌ای یا مصرفی رو به افزایش گذاشته است و شاهد گرانی افسارگسیخته‌ در بیشتر گروه‌های کالایی هستیم اما نکته مهم اینجا است که به اذعان بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی‌، شرایط تولید بسیاری از این اقلام در کشور مناسب است و تولید بسیاری از آن‌ها در شرایط خوبی قرار دارد.

در چنین وضعیتی این سؤال به وجود می‌آید که وقتی از جهت تولید در کشور مشکلی وجود ندارد و درزمینهٔ بسیاری از کالاها در شرایط خودکفایی و حتی در برخی موارد دارای مازاد تولید هم هستیم، چرا باید همواره شاهد نوسان و جهش قیمت‌ها باشیم؟

«مهار نوسان قیمت‌ها، ایجاد ثبات در بازار و حفظ ارزش پولی ملی»، مسئله‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید سعید قربان، به‌عنوان مسئله فوری در بخش اقتصاد معرفی کرده و فرمودند: این حالتِ هر روز یک قیمت برای اجناس و افسار پاره کردن قیمت ارز ، برای کشور مضر است و افراد آشنا به مدیریت‌های اجرایی معتقدند که این مسئله با برخورد دستگاه‌های اجرایی و در مواردی دستگاه قضایی قابل‌مهار است.

گرانی افسارگسیخته و آشفته‌بازار کالا، همچنان دغدغه اصلی شهروندان است

اگرچه از افزایش قیمت‌ها هم که بگذریم کیفیت کالاها هم برای خود داستانی شده است! مردم می‌گویند جایگاه نظارت کجاست؟ آیا دستگاه‌های متولی واقعاً پیگیر هستند یا تماشاچی؟!

در ایامی که مردم به‌واسطه شیوع کرونا، با مشکلات عدیده‌تری در بحث اقتصاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سازمان‌های نظارتی چه اقداماتی انجام داده و می‌دهند؟ که اگر نظارت‌های انجام‌شده مناسب بود، امروز نباید شاهد این افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها باشیم.

قانونگذار این وظیفه را بر عهده برخی نهادها و سازمان‌ها ازجمله سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی مدیریت بازار، اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی، با عنوان ناظر بر نظارت‌ها قرار داده است.

 

فاصله زیاد بین وعده و تحقق این امر، بر نگرانی مردم افزوده است

معاون بازرسی سازمان صمت استان فارس، در هفته اول مردادماه، گفت: با پدیده گرانی در کشور روبه‌رو هستیم و این گرانی مختص به استان فارس و کلان‌شهر شیراز نیست.

محمدابراهیم صداقت افزود: پایه قیمتی بسیاری از اجناس و کالاها بر مبنای ارز است و چون ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاها حذف‌شده است و افزایش قیمت‌ها ناشی از سیاست‌های تخصیص ارز وجود دارد همچنین کرایه بر حمل و هزینه و دستمزد تولید نیز برافزایش قیمت‌ها تأثیرگذار گذاشته است.

معاون بازرسی سازمان صمت استان فارس گفت: در یک‌ماه گذشته در کلان‌شهر شیراز 3 هزار و 250 بازرسی توسط سازمان صمت فارس انجام که در این راستا ۶۲۲ پرونده به ارزش ۱۲۹ میلیارد رسال تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی فارس ارجاع شده است.

به گفته صداقت، ۶۰ پرونده تخلف گران‌فروشی مرغ، ۱۵ پرونده تخلف تخم‌مرغ، ۲۵ پرونده در خصوص لوازم‌خانگی و مابقی کالاهای متفرقه تشکیل و جهت رسیدگی به شعبه تعزیرات ارجاع شد.

صداقت بابیان اینکه هیچ‌ یک از اصناف حق ندارند، اقلام موردنیاز مردم را باقیمتی بالاتر از قیمت‌های مصوب بفروشند، از مردم خواست هرگونه گران‌فروشی را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند و افزود: در استان فارس بیش از ۱۶۰ هزار واحد صنفی فعالیت دارند که هیچ‌وقت امکان‌پذیر نیست همه این واحدها در یک روز به‌طور مستمر بازرسی شوند بنابراین به‌طور پراکنده، با تخلفاتی که مواجه شویم برخورد می‌کنیم.

اما پیگیری خبرنگار فارس، نشان از افزایش چراغ خاموش قیمت‌ها و نارضایتی مردم دارد.

کالاهای اساسی موردنیاز روزانه مردم، به شکل نجومی در حال افزایش قیمت است و مردم واقعاً نظارت دستگاه‌های متولی را درک نمی‌کنند. این روزها، هرکسی، کالا و خدمات خود را به هر قیمتی که دوست دارد به نیازمندان آن کالا یا خدمات ارائه می‌کند و انگار صدای مردم، به‌ جایی نمی‌رسد.

صداقت همچنین روز گذشته بابیان اینکه طی ۵ ماه اول سال جاری، ۱۹ انبار احتکار کالا به ارزش بیش از ۲۳۸ میلیارد ریال در فارس کشف و کالای آن‌ها ضبط‌ شده است، اظهار داشت: ۱۹ انبار یادشده شامل ۸ انبار احتکار برنج، یک انبار پودر شوینده و پوشک بچه، یک انبار خودرو، یک انبار روغن‌موتور، یک انبار سیب‌زمینی، ۲ انبار شکر، یک انبار کاغذ، ۲ انبار لاستیک و ۲ انبار احتکار لیمو بوده است.

کشف ۸ انبار احتکار برنج با بیش از ۷۱ تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۲۵۷ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۰۰ ریال، ۲ انبار احتکار لیمو خارکی با بیش از ۶۳ تن و تشکیل پرونده تخلف به ارزش ۷ میلیارد و ۶۲۶ میلیون ریال برای صاحبان کالا، کشف بیش از ۱۶۷ تن شکر در دو انبار به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون ریال، کشف ۱۲۰۰ تن سیب‌زمینی احتکار شده با ارزشی بالغ‌بر ۳۶ میلیارد ریال، ۷۴۲ حلقه لاستیک به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۷۵۸ میلیون ریال، ۹۴۵ بسته کاغذ به ارزش ۳۷۸ میلیون ریال، ۱۵۲ قوطی ۲۰ لیتری روغن‌موتور به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۸۴۴ میلیون ریال، ۲ هزار و ۳۶۸ بسته پودر شوینده به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون ریال را از دیگر کالاهای احتکار شده و تشکیل پرونده در تعزیرات حکومتی از اقدامات این سازمان بود که معاون بازرسی سازمان صمت استان فارس به آن اشاره داشت.

وی همچنین به کشف انبار احتکار خودرو اشاره کرد و گفت: در آشفته‌بازار خودرو، بازرسان این سازمان با بررسی‌ به‌عمل‌آمده موفق به کشف ۳۰ دستگاه خودرو شدند که ارزش ریالی پرونده تشکیل‌شده برای صاحب خودروها بالغ‌بر ۱۲۷ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال بود و پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

صداقت با اشاره به اینکه مشاهده‌شده این روزها برخی محتکران به احتکار کالا در منازل مسکونی اقدام می‌کنند، از مردم خواست در صورت مشاهده تخلیه بار به‌صورت عمده در منزل مسکونی، موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری سازمان صمت فارس و یا ۳۲۳۴۰۰۰۰ ستاد خبری اتاق اصناف شیراز و یا ۱۳۵ ستاد خبری تعزیرات حکومتی فارس اطلاع دهند تا به آن رسیدگی شود.

 

با وجود نظارت‌ بر بازار اما سفره مردم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود

زینب، مادر سه فرزند است که در گلایه به گرانی روزانه اجناس می‌گوید: تا دو سال پیش علاوه بر خرید مایحتاج ماهانه، برای فرزندانم هم خوراکی‌های سالم تهیه می‌کردم اما در دو سال گذشته، سبد مایحتاجمان روزبه‌روز خالی‌تر شده و این روزها، فقط ضروریات خانه را تهیه می‌کنیم، البته اگر بتوانیم همه را در یک ماه بخریم.

شهروندی دیگر دریکی از فروشگاه‌های بزرگ شهر به خبرنگار فارس گفت: من سعی می‌کنم از فروشگاه‌های بزرگ خرید کنم تا تخفیف بگیرم و مقدار بیشتری از مایحتاجم را تأمین کنم.

وی که خود را کارگر ساختمانی معرفی می‌کند، بابیان اینکه این روزها اوضاع کاروبار کارگران ساختمانی هم خراب است تصریح کرد: تا چند سال گذشته، مایحتاج خانه را با پول یارانه خانواده 4 نقره‌مان تأمین می‌کردم و می‌توانستم پس‌اندازی هم داشته باشم اما این روزها یارانه، کفاف نان خانه را هم نمی‌دهد.

در ادامه، زنی میانسال که گفتگوی ما را شنیده بود، خود را وارد بحث می‌کند و معتقد است که عدم نظارت مناسب و صحیح باعث این هرج‌ و مرج اقتصادی شده است.

وی می‌گوید: با بالا رفتن دلار، قیمت همه اجناس و حتی خدمات هم بالا می‌رود اما وقتی‌ که قیمت دلار کمی پایین می‌آید، قیمت چیزی پایین نمی‌آید، بلکه همه می‌گویند اجناس را در زمان گرانی دلار خریده‌اند. چرا در زمان ارزانی دلار کسی چیزی نمی‌خرد؟ اگر نظارت صحیح بود، با این موارد باید برخور‌د قاطع می‌شد. چرا کارخانه‌ها و تولیدی‌ها باید هفتگی قیمت اجناسشان را بالا ببرند، در صورتی‌که از ارز دولتی استفاده می‌کنند؟ اینها سوالاتی است که در گزارش بعد، پاسخش را از مدیرکل تعزیرات حکومتی جویا خواهیم شد.

 

برچسب ها: گرانی ، دلار و سکه ، مردم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار