کد خبر: ۸۹۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰ 23 August 2020
مردم می پرسند

 

یک سال پس از ماجرای حذف عجیب کلمه «شهید» از برخی معابر پایتخت، حالا حذف پسوند «اسلامی» از تابلوی میدان «جمهوری اسلامی» دوباره خبرساز شده است.


سال گذشته و در همین روزهای گرم تابستان بود که با بروز پدیده‌ای به نام حذف واژه «شهید» از برخی معابر و خیابان‌های پایتخت، عملکرد مدیران شهری مورد انتقاد فراوان مردم و رسانه‌های متعهد قرار گرفت.
شهرداری تهران اشتباهات سهوی پیمانکاران را عامل این اتفاق دانست و رئیس شورای شهر کوتاه شدن اسامی ‌معابر برای خوانده شدن بهتر توسط رانندگان هنگام عبور و مرور را دلیل این حادثه دانست!
 اما مطالبات شهروندان و اوج‌گیری انتقادات باعث شد شورای شهر تهران با تشکیل کارگروهی ویژه به انجام تحقیقاتی چندماهه در این زمینه دست زند و در نهایت با انتشار لیستی بلند بالا از عوامل دخیل در این اتفاق گزارشی مکتوب ارائه دهد.
بر اساس این گزارش که تهیه آن سه ماه طول کشید و در آذرماه 98 ارائه شد مهم‌ترین عامل در این اتفاق؛ اشتباهات و خطاهای عمدی یا سهوی پیمانکاران همچون استفاده از رنگ و چاپ نامرغوب ذکر شد.
اما اکنون و پس از گذشت حدود یک سال از آن ماجرا دوباره و طی روزهای اخیر حذف عنوان «اسلامی» از تابلو یک میدان پُرتردد و مهم شهر تهران به نام «جمهوری اسلامی» خبر از دنباله‌دار بودن این اتفاق ناخوشایند در سیستم مدیریت شهری دارد.
 عذرخواهی برای فرار از پاسخگویی
بعد از تغییر عجیب نام میدان جمهوری اسلامی به میدان «جمهوری» و پیگیری مردم و رسانه‌ها، مدیران شهری باز هم از روش عذرخواهی و وعده برخورد با متخلفان استفاده نمودند.
رئیس روابط عمومی شهرداری تهران روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: حذف واژه «اسلامی» از تابلوی میدان جمهوری اسلامی، سهوی بوده است و هیچ عمد سیستماتیک وجود ندارد.
غلامحسین محمدی افزود: این خطای فاحش حتی اگر سهوی باشد، غیرقابل گذشت است. اگر هم عمدی وجود داشته باشد، برخورد خواهیم کرد. نمی‌گذاریم این مسئله تبدیل به رویه‌ای شود که با بی‌توجهی هرازگاهی اتفاق بیفتد.
اما شهرداری و مدیریت شهری باید پاسخ دهند؛ چرا این اشتباهات سهوی یا خطای پیمانکار بیشتر برای اسامی ‌ارزشی اتفاق می‌افتد؟! آیا با توجه به اتفاق سال گذشته برخورد مناسبی با اصطلاحاً پیمانکار خطاکار صورت گرفته تا درس عبرتی باشد برای جلوگیری همیشگی از چنین خطاهای ناخوشایند و حساسیت‌برانگیز؟! مشخص نیست تا چه زمانی قرار است ضعف مدیران و عدم توانایی در انجام کارهای عادی و روزمره شهری از جمله نظارت بر عملکرد پیمانکاران با یک عذرخواهی پوشانده شده و از پاسخگویی به دستگاه‌های نظارتی تبرئه شوند.
 نقش پُررنگ مدیریت شهری در بروز اشتباهات پُرتکرار
مدیریت فعلی شهر تهران که به وضوح نشان داده است که عملکرد و کارنامه قابل دفاعی ندارد چه برنامه‌ای برای پیشگیری از این اتفاق یا برخورد با مقصران دارد؟
ناکارآمدی شهرداری در کنار عملکرد ضعیف شورای شهر برای نظارت بر عملکرد شهرداری که پس از سه بار انتخاب بر مسند مدیریت کلانشهر تهران تکیه زده نمونه‌هایی از ضعف مدیریتی را به یادگار گذاشته است.
 مدیریتی که در کارهای روزمره مانده است و مثلاً در بارش برف زمستان سال گذشته غافلگیر شد و بیشتر خیابان‌های پایتخت برای چندین و چند ساعت به‌دلیل عدم شن و نمک‌پاشی در شب قبل، قفل شد یا در موضوع گسترش و تکمیل و تامین کافی حمل و نقل عمومی کارنامه ضعیفی دارد، باید پاسخگوی اشتباهات مدیریتی و عدم نظارت بر زیرمجموعه‌های خود باشد.
 کم‌توجهی اعضای شورای شهر به مبانی ارزشی
از شورای شهری که باید با جدیت در کنار نظارت بر عملکرد شهرداری، به بهترین شکل برای حل مشکلات و معضلات شهری ریل‌گذاری کند، اما در بسیاری از جلسات مشغول نامگذاری خیابان‌ها و معابر است چه توقعی می‌توان داشت؟
در حالی که برخی از اعضای شورای شهر اهتمام ویژه‌ای به تغییر نام معابر و خیابان‌ها و به نوعی بازی «اسم و فامیل» دارند و به جای حل مشکلات مردم، برای زنده نگه داشتن یاد و نام برخی از هنرمندان، نویسندگان، خوانندگان و چهره‌های سیاسی که برخی از آنها بعضاً زاویه‌دار با انقلاب و در مواردی حتی با اسلام هستند معابر را به نام آنها تغییر می‌دهند، آیا غفلت از بی‌توجهی به ارزش‌ها در زیر مجموعه‌های شهرداری در مواردی همچون حذف عنوان شهید یا حذف عنوان اسلامی از یک میدان عجیب به‌نظر می‌آید؟
به‌عنوان مثال، دوسال پیش بود که یکی از اعضای همین شورای شهر نسبت به عدم تغییر در چهره شهر و زیباسازی محیط پایتخت با توجه به حلول ماه مبارک رمضان، نبود بودجه کافی در شهرداری را عامل این اتفاق دانسته بود در صورتی که بر اساس شواهد و قرائن برای ساخت سردیس و تندیس از بسیاری از بزرگان هنر و شخصیت‌های ملی هیچ مشکلی از لحاظ بودجه و اهتمام اعضای محترم شورای شهر وجود ندارد.
 لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی  و برخورد با عاملان این خطاهای پُرتکرار
تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و با جمعیتی حدود 12 میلیون، یک شهر فوق‌العاده مهم در همه ابعاد به شمار می‌رود.
همه موارد و حوادث و اتفاقاتی که در این شهر رخ می‌دهد چه در بُعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... بر کل کشور تأثیر گذار است، لذا لزوم برخورد شدید با خاطیان و عاملان بی‌توجهی به ارزش‌ها توسط مدیریت شهری بیشتر احساس می‌شود. پس از حادثه مشکوک سال گذشته حذف واژه «شهید» که عملاًً با خاطیان برخورد جدی صورت نگرفت، به‌نظر می‌رسد با اتفاق افتادن مشکوک و مجدد این «اشتباه سهوی!» در حذف واژه «اسلامی» از تابلو یکی از مهم‌ترین میادین پایتخت جمهوری اسلامی ایران، لزوم ورود دستگاه‌های امنیتی و قضایی برای برخورد جدی با عاملان این اشتباه برای جلوگیری از ادامه سریال این حذف‌های پُرتکرار ضدارزشی احساس می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار