کد خبر: ۸۸۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵ 21 August 2020

بوییدن لیمو

به گفته این محققان از دست رفتن حس بویایی در یک بیمار مبتلا به کرونا به صورت شدید و ناگهانی رخ می‌دهد و معمولاً این گونه بیماران آبریزش بینی ندارند و بینی شان گرفته نمی‌شود.

محققان اروپایی که درباره تجربیات بیماران مطالعه می‌کنند، می‌گویند از دست رفتن حس بویایی که می‌تواند با ابتلای به ویروس کرونا همراه باشد مساله‌ای منحصر به فرد و متفاوت با از دست رفتن حس بویایی در کسی است که دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزای شدید شده است.

به گفته این محققان از دست رفتن حس بویایی در یک بیمار مبتلا به کرونا به صورت شدید و ناگهانی رخ می‌دهد و معمولاً این گونه بیماران آبریزش بینی ندارند و بینی شان گرفته نمی‌شود. آن‌ها می‌توانند به راحتی نفس بکشند.

مساله متفاوت دیگر در این بیماران از دست دادن حس چشایی است.

محققان ژورنال رینولوژی گویند: این طور نیست که حس چشایی این بیماران تا حدودی مختل شده باشد بلکه از دست رفتن این حس در این بیماران به گونه‌ای شدید است که آن‌ها طعم تلخ یا شیرین را تشخیص نمی‌دهند. متخصصان گمان می‌کنند که این امر به این دلیل است که ویروس کرونا بر سلول‌های عصبی که مستقیماً درگیر بو و طعم هستند، تأثیر می‌گذارد.

علائم اصلی ویروس کروناویروس عبارتند از:

-درجه حرارت بالا

- سرفه تازه و مداوم

-از دست دادن حس بوبایی و چشایی

هرکسی که این علائم را داشته باشد باید خود را قرنطینه کند و برای اینکه بداند آیا این ویروس را دارد باید آزمایش دهد و برای جلوگیری از سرایت احتمالی آن اعضای خانواده نیز باید در قرنطینه قرار گیرند.

تحقیقات در مورد حس بویاییپروفسور کارل فیل پات محقق برجسته در دانشگاه آنگلیای شرقی، آزمایشات بو و طعم را روی ۳۰ داوطلب انجام داد: ۱۰ نفر مبتلا به کرونا، ۱۰ نفر دچار سرماخوردگی شدید و ۱۰ فرد سالم بدون علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا.

از دست دادن حس بویایی در بیماران مبتلا به کرونا بسیار عمیق‌تر بود. آن‌ها کمتر قادر به شناسایی بوها بودند و به هیچ وجه قادر به تشخیص تفاوت طعم تلخ یا شیرین نبودند.

پروفسور فیل پات، که با موسسه خیریه حس پنجم، برای کمک به افرادی که طعم بویایی و چشایی شان مختل شده کار کرده، می‌گوید: "به نظر می‌رسد واقعاً ویژگی‌های منحصر به فردی وجود دارد که ویروس کرونا را از سایر ویروس‌های تنفسی متمایز می‌کند.

وی گفت: "این بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا این یافته‌ها به این معنی است که می‌توان از آزمایشات بو و طعم برای تمایز بین بیماران مبتلا به کرونا و افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا استفاده کرد. "

وی گفت: افراد می‌توانند با استفاده از محصولاتی از قبیل: قهوه، سیر، پرتقال یا لیمو و شکر، آزمایش بو را در خانه انجام دهند.

او در عین حال تاکید کرد: آزمایشات تشخیصی سواب حلق و بینی هنوز هم برای کسی که فکر کند ممکن است ویروس کرونا داشته باشد، ضروری است.

وی افزود: حس بویایی و چشایی در اکثر افرادی که از بیماری کرونا بهبود می‌یابند، طی چند هفته باز می‌گردد. پروفسور اندرو لین متخصص مشکلات بینی و سینوس در دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده است. پروفسور اندرو نیل و تیمش نمونه‌های بافتی از قسمت پشت بینی را بررسی کرده اند تا بدانند که ویروس کرونا چگونه باعث از بین رفتن حس بویایی می‌شود. آن‌ها یافته هایشان را در ژورنال تنفسی اروپا منتشر کرده اند.

آن‌ها سطح بسیار بالایی از آنزیمی را شناسایی کردند که فقط در آن ناحیه بینی وجود دارد که مربوط به حس بویایی است. تصور می‌شود این آنزیم که ACE-۲ نامیده می‌شود "نقطه ورودی" است که به ویروس کرونا اجازه می‌دهد از آنجا وارد سلول‌های بدن شود و باعث عفونت شود.

بینی یکی از مکان‌هایی است که ویروس کرونا از آنجا وارد بدن می‌شود.

پروفسور لین گفت: "ما اکنون آزمایشات بیشتری را در آزمایشگاه انجام می‌دهیم تا ببینیم ویروس در واقع از این سلول‌ها برای دسترسی به بدن افراد و ایجاد عفونت در آن استفاده می‌کند. گر اینگونه باشد، ما ممکن است بتوانیم با درمان‌های ضد ویروسی که مستقیماً از طریق بینی انجام می‌شود، با عفونت مقابله کنیم. "

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار