بدهی بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه عمدتاً به طلب تامین کنندگان و شرکت‌های تولیدی طرف قرارداد با رفاه مربوط می‌شود. شرکت‌هایی که گویا به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از فروشگاه زنجیره‌ای رفاه با مشکلات جدی مواجه شده اند.
کد خبر: ۸۸۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲ 20 August 2020

چرا فروشگاه رفاه دست به دامان سلبریتی معروف شد؟ آیا ۲۵ میلیارد تومان به حساب هنرمند میلیاردی واریز شد؟!

 

تابناک گیلان/ فروشگاه زنجیره ای رفاه، مجموعه ای از فروشگاه های زنجیره ای کالاهای مصرفی در سطح ایران می باشد. این شرکت در تاریخ 26 اردیبهشت 1374 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شد و در تاریخ 12 مرداد ماه 1374 فعالیت خود را آغاز کرد.

 

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال 1395 و 1396 طی یک واگذاری جنجالی که در رسانه ها سر و صدای بسیاری را به پا کرد، مالکیت 60 درصد از سهام فروشگاه های زنجیره ای رفاه به شرکت های سپهر نوید آفرین و بازتاب سهام توس واگذار شد. بنابراین ترکیب سهامداران این شرکت در حال حاضر به شرح زیر می باشد:

فروشگاه زنجیره ای رفاه و مهران مدیری

ماجرای واگذاری ارزان سهام فروشگاه های زنجیره ای رفاه چه بود؟

در روز چهارشنبه 19 بهمن ماه سال 1395 بود که 10.08 درصد از سهام فروشگاه زنجیره ای رفاه در بازار پایه فرابورس به قیمت هر سهم هزار و 650 تومان از طرف بانک ملت فروخته شد. این در حالی بود که بانک ملت این میزان سهم خود از فروشگاه های زنجیره ای رفاه را با شرایط نقد و اقساط به قیمت پایه هر سهم 9501 ریال آگهی کرده بود.

خریدار این سهام، شرکت بازرگانی سپهر نویدآفرین به مدیرعاملی امیرحسین ابوترابیان بود. این شرکت در زمینه واردات مواد غذايي، حيواني، نباتي، آشاميدني، محصولات وابسته، نباتات و حيوانات زنده و همچنين صادرات كالاهاي مجاز فعاليت مي‌كرد.

برخی از کارشناسان در آن زمان اعلام کردند که این واگذاری بسیار ارزان اتفاق افتاده است. به عنوان نمونه بانک ملی ایران در زمان این واگذاری 25 درصد از سهام شرکت را در اختیار داشت و کارشناسان آن اعلام کردند که حداقل قیمت کارشناسی شده بلوک مدیریتی فروشگاه رفاه را 3 هزار و 300 تومان محاسبه کرده اند.

همچنین سایر سهامداران فروشگاه زنجیره ای رفاه که اغلب بانک های کشور بودند، در 22 اسفندماه در یک کنسرسیوم اقدام به عرضه بلوک 52 درصدی رفاه کردند که این بلوک فروش نرفت.

بعد از عدم فروش بلوک ۵۲ درصدی فروشگاه رفاه در ۲۲ اسفند، بانک تجارت 9.47  درصد از سهام فروشگاه رفاه را در آخرین روز کاری سال ۹۵ فروخت. این واگذاری به قیمت پایه هر سهم 1660 تومان عرضه شد و در نهایت به قیمت هر سهم 1668 تومان و به ارزش تقریبی 70 میلیارد تومان به شرکت بازرگانی سپهر نویدآفرین واگذار شد.

همچنین عرضه بلوک‌های مدیریتی رفاه در سال 1396 نیز ادامه یافت و بلوک ۴۲ درصدی فروشگاه رفاه در ۲۰ فروردین ماه 1396 توسط بانک‌های صادرات و ملی، سرمایه‌گذاری امید و یک شرکت دیگر عرضه شد که با رقابت ۴ متقاضی همراه بود. این بلوک شامل بیش از ۱۹۱ میلیون و ۹۸۶ هزار سهم بود که به قیمت پایه هر سهم ۱۶۶۰ تومان توسط کارگزاری بانک ملی عرضه شد اما با رقابت ۴ متقاضی، بهای هر سهم به 1668 تومان رسید. در نهایت 42.62 درصد از سهام شرکت فروشگاه رفاه توسط شرکت بازتاب سهام طوس خریداری شد.

در آن زمان اعلام شد که برخی از اعضای خانواده ابوترابیان در هیات مدیره شرکت بازتاب سهام طوس حضور دارند.

به هر حال واگذاری سهام فروشگاه های زنجیره ای رفاه به دو شرکت سپهر نوید آفرین و بازتاب سهام طوس در آن زمان جنجال های بسیاری را در رسانه ها برپا کرد.

حال و روز این روزهای فروشگاه زنجیره ای رفاه چگونه است؟

این روزها نام فروشگاه زنجیره ای رفاه بسیار از طریق رسانه ها شنیده می شود و این فروشگاه یکی از سلبریتی ها را برای تبلیغات در رسانه های به خدمت گرفته و به عبارتی این سلبریتی سفیر برند رفاه شده است. تبلیغاتی که بیشتر جنبه خیریه دارد و «خبرگزاری آنا» مدعی شده است "تیم مدیریتی فروشگاه رفاه در قدم اول رقمی معادل ۲۵ میلیارد تومان جهت همراه شدن هنرمند مذکور (آقای م.م) در یک شوی خیریه هزینه کرده ‌اند! با بررسی کوتاهی، می‌توان دریافت که متأسفانه این حرکت یک شو تبلیغاتی بیش نیست و به نوعی فریب افکار عمومی است."

این هنرمند طی مصاحبه ای اعلام کرده است که پذیرفتن این موضوع از طرف من با کمال میل بود چون می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات خانواده‌ها رفع کند. به هر حال روز به روز شرایط کشور دارد بهتر می‌شود (می‌خندد) و ما فکر کردیم این تنها کاری است که می‌توانیم بکنیم.

همان گونه که این هنرمند اعلام کرده است پذیرش شرکت در این تبلیغات از سوی او با کمال میل و برای رفع بخش عمده ای از مشکلات خانواده ها بوده است اما باید گفت که بخش عمده ای از خانواده ها که به نوعی تامین درآمدشان وابسته به فروشگاه زنجیره ای رفاه می باشد هم اکنون با مشکلات بسیاری رو به رو شده اند. اما داستان از چه قرار است؟

بررسی صورت های مالی منتهی به 30 مهرماه 1398 فروشگاه زنجیره ای رفاه نشان می دهد که این شرکت در تاریخ تنظیم ترازنامه بیش از 2 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است که این بدهی فروشگاه زنجیره ای رفاه عمدتاً به طلب تامین کنندگان و شرکتهای تولیدی طرف قرارداد با فروشگاه رفاه مربوط می شود. شرکت هایی که گویا به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از فروشگاه زنجیره ای رفاه با مشکلات جدی مواجه شده اند.

بنابراین هر چند رقم ادعایی پرداختی به هنرمند مذکور در مقابل بدهی فروشگاه زنجیره ای رفاه مبلغی نیست اما به هر حال شاید همین مبلغ کم هم می توانست درد یکی از این شرکت ها را برطرف کند.

به هر حال این اتفاقات در فروشگاه زنجیره ای رفاه در حالی در حال رقم خوردن است که سهامداران اصلی این شرکت گویا به دلیل تخلفات ارزی در زندان به سر می برند و مشخص نیست که مدیریت فروشگاه زنجیره ای رفاه هم اکنون به چه کسی پاسخگو است؟

همچنین خبرها حکایت از آن دارد که به تازگی این فروشگاه کرسی خود در انتخابات اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور را از دست داده است و رسول محمدی مدیرعامل این شرکت نتوانسته است رای لازم از را از اعضای این اتحادیه کسب کند و در بین 5 نفر اصلی اتحادیه قرار گیرد که این مسئله نیز در نوع خود شکستی برای فروشگاه زنجیره ای رفاه محسوب می گردد.   

نکته جالب توجه دیگر در مورد سهامداران اصلی فروشگاه زنجیره ای رفاه این است که در ماجرای واگذاری کشت و صنعت دشت مغان به بخش خصوصی گویا این سهامداران نیز برای تصاحب این شرکت حضور یافتند که اهلیت آن ها به دلیل مشکلاتی که داشتند، از سوی نهادهای نظارتی تایید نشد! و این پرسش به وجود آمد که اگر این افراد اهلیت لازم را نداشتند چگونه سهام فروشگاه زنجیره ای رفاه را به تملک خود درآوردند؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار