کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: مکمل‌های ویتامینی و املاح نباید به‌صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک استفاده شود.
کد خبر: ۸۸۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ 19 August 2020

به گزارش ابناک قم، ابوالفضل محمدکریمی افزود: ممکن است برخی افراد با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نسبت به مصرف مکمل‌هایی مانند زینک، آهن، ویتامین دی و یا مولتی‌ویتامین اقدام کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که ممکن است بدن این افراد نیاز به مصرف این ویتامین‌ها نداشته باشد، توصیه می‌کنیم مصرف ویتامین زیر نظر پزشک و یا کارشناس تغذیه باشد.

وی تاکید کرد: زمانی که از همه گروه‌های غذایی به‌طور متنوع و متعادل استفاده شود، معمولا نیاز به دریافت مکمل‌های ویتامینی نداریم.

محمدکریمی خاطرنشان کرد: افرادی مانند کودکان زیر ۲ سال، مادران باردار و یا شیرده، نوجوانان به‌ویژه دختران در سن بلوغ و سالمندان که ممکن است بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین و املاح باشند، مصرف مکمل آ د، مولتی‌ویتامین، آهن، ویتامین دی و کلسیم توصیه می‌شود و باید توسط پزشک، کارشناسان تغذیه و ماما در مراکز خدمات جامع سلامت و یا پایگاه‌های بهداشتی تجویز ‌شود.

وی تصریح کرد: کم‌خونی و یا کمبود ویتامین‌ها می‌تواند اختلال ایمنی در بدن ایجاد کند، ولی باید زیر نظر مراکز بهداشتی مکمل‌ها دریافت و از مصرف خودسرانه خودداری شود.

وی بیان کرد: استفاده روزانه از مواد غذایی حاوی پروتیین، روی و سلنیوم می‌تواند به تقویت ایمنی بدن کمک کند که تخم‌مرغ، ‌گوشت‌های کم‌چرب و ماهی از جمله منابع این مواد غذایی محسوب می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم افزود: برخی گیاهان دارویی مانند سیر، زنجبیل، دارچین و سیاه‌دانه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، ولی به دلیل احتمال وجود حساسیت و یا برخی تداخلات دارویی، مصرف زیاد و خودسرانه آن‌ها بدون مشورت با کارشناسان تغذیه توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: برای افرادی که به استفاده از گیاهان دارویی و دم‌نوش‌های گیاهی علاقه‌مند هستند توصیه می کنیم از کمی زردچوبه، سیر، تخم گشنیز، زنجبیل و دم‌نوش‌های بابونه،‌ نعناع، ‌گل‌گاوزبان، ‌آویشن، سیب، به،‌ هل و دارچین استفاده کنند.

به گفته وی، استفاده از گیاهان دارویی و دم‌نوش‌ها به افرادی توصیه می‌شود که سالم باشند و بیماری قلبی و پرفشاری خون نداشته باشند و در حد متعادل و به دور از افراط مصرف کنند.

محمدکریمی تاکید کرد: رعایت تمام اصول تغذیه‌ای به‌ویژه استفاده از داروها و دم‌نوش‌های گیاهی دلیل نمی‌شود که افراد در معرض ابتلا به ویروس کرونا نباشند، پس باید تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار